Volvo Trucks introducerer den nye Volvo FM – designet til at tiltrække chauffører med et nyt førerhus og bedre udsyn

"Volvo Trucks har lanceret den næste generation af Volvo FM, der er pakket med forbedringer af chaufførmiljøet og innovationer, der leverer et højere niveau af komfort, sikkerhed og produktivitet. Rummeligheden og det enestående udsyn gør den nye tunge Volvo FM til den ultimative arbejdsplads på hjul i alle segmenter", siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks.
08A3740 FM 4x2 trækker med påhængsvogn
Den nye tunge Volvo FM-lastbil er designet til at være den ultimative arbejdsplads på hjul i alle segmenter.

"Chaufførerne er et af de vigtigste aktiver i transportbranchen," fortsætter Roger Alm. "Med den nye Volvo FM introducerer vi et alsidigt arbejdsredskab, der også er et fristed for chaufføren med den bedste komfort, så vores kunder kan tiltrække og fastholde de bedste chauffører og på den måde holde driften i gang."

Et mobilt kontor bygget til chaufførerne

"Den nye Volvo FM er den alsidige arbejdshest i vores sortiment – fleksibel og egnet til sit formål ved at være rummelig, sikker og behagelig for chaufførerne," siger Carina Byström, ledende eksteriørdesigner, Volvo Trucks. "Vi har også opnået et virkelig godt udsyn ved hjælp af en sænket dørlinje, nye sidespejle og et kamera i passagersiden."

For at opnå dette har det nye førerhus ændrede A-stolper, der giver førerhuset op til en ekstra kubikmeter plads og mere lys. Det leveres også med smart teknologi, der understøtter Volvos fokus på at skabe det ultimative mobile kontor til chaufførerne.

Interiøret fremhæves af et nyt instrumentbræt, der tilbyder mere opbevaringsplads, nye farver og et moderne dynamisk display. Instrumentpanelet indeholder et 12" display i høj opløsning med en brugervenlig grænseflade, hvor chaufføren let kan se vigtige oplysninger og vælge mellem fire forskellige skærmvisninger afhængigt af kørselssituationen. Instrumentdisplayet, der er forberedt til fremtidige opdateringer og tilsluttede tjenester, er designet til at forenkle chaufførens interaktion og minimere distraktioner, når chaufføren skal tjekke vigtige oplysninger.

Den nye Volvo FM har et 9" sidedisplay (ekstraudstyr) til infotainment, navigationshjælp, transportoplysninger og kameraovervågning. Displayet tillader interaktion på forskellige måder: med de intuitivt placerede knapper på rattet, gennem stemmestyring eller direkte via touchscreen og skærmens kontrolpanel. Både instrumentdisplayet og sidedisplayet fungerer på adskillige sprog. Derudover tilbyder en ny funktion til indstilling af ratstammen en mere ergonomisk kørestilling.

Hvileområde med opgraderet komfort

Det nye lange førerhus er blevet opgraderet med en hævet seng og forbedrede opbevaringsmuligheder, der inkluderer et stort opbevaringsrum under sengen og en opbevaringsplads øverst foroven med LED-paneler i rumdelerne. At bevæge sig fra førerstolen til sengen er blevet nemmere end nogensinde med den nye slankere og ergonomisk designede I-Shift gearvælger. Førerhuskomfort forbedres yderligere gennem forbedret isolering, der hjælper med at holde kulde, varme og støj ude.

Eksteriør med dristigt nyt look

Udvendig har den næste generation af Volvo FM en ny aerodynamisk form med markante linjer på fronten og en enkel, smal og karakteristisk linje, der slynger sig langs siden på det helt nye førerhus. Derudover er de V-formede forlygter placeret, så de giver optimal aerodynamik, og det større brandidentitetspanel og det øverste kølergitter med et nyt netmønster giver lastbilen et dristigt og selvsikkert udtryk.

Nye automatiserede sikkerhedsfunktioner

Ud over det forbedrede udsyn for chaufførerne omfatter den nye Volvo FM andre nye sikkerhedsfunktioner såsom cruise control til kørsel ned ad bakke, der indstiller en maksimal hastighed for at forhindre uønsket acceleration, når man kører ned ad bakke, og Adaptiv Cruise Control (ACC), der nu fungerer ved alle hastigheder, helt ned til nul km/t.

Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol leveres nu som standard på den nye lastbil. Volvo Dynamisk Styring med sikkerhedssystemerne sporassistent og stabilitetsassistent er desuden tilgængelige som ekstraudstyr.

Volvo FM har også et system til genkendelse af vejskilte, der vises i instrumentdisplayet for at advare føreren. Systemet er i stand til at registrere skilte såsom begrænsninger for overhaling, vejtype og hastighedsgrænser.

Det valgfri kamera i passagersiden giver et supplerende udsyn til siden af lastbilen i sidedisplayet.

Brændstofeffektivitet og produktivitet

De mange forskellige tilgængelige drivline- og chassiskonfigurationer betyder, at den nye Volvo FM kan skræddersys til at give større produktivitet og brændstofbesparelser til en lang række anvendelser. Forbedringer af styrevinklerne på løbe- og pusherakslerne giver også lastbilen en enestående manøvredygtighed, som kan udnyttes fuldt ud i f.eks. tæt bytrafik.

Volvo FM fås også med den Euro 6-kompatible gasdrevne LNG-motor, der tilbyder brændstofeffektivitet og ydeevne på niveau med Volvos tilsvarende diesellastbiler, men med en langt lavere klimapåvirkning. Gasmotoren kan køre på enten biogas, hvilket reducerer CO2 med op til 100 % eller naturgas, der reducerer CO2-emissionerne med op til 20 % sammenlignet med Volvos tilsvarende diesellastbiler. Dette gælder for emissioner fra køretøjet under brug, også kaldet fra tank til hjul.

Ny servicekontrakt hjælper kunderne med at forbedre deres likviditet

Den hurtige udvikling af tilsluttede tjenester giver transportvirksomhederne helt nye måder at øge køretøjets driftstid på og optimere køretøjets anvendelse.

”Volvo Trucks har introduceret Volvo Flexi-Guld-kontrakten, der tilbyder samme dækning som Volvo Guld-kontrakten til samme forudsigelige pris, men har meget større fleksibilitet, så den kan tilpasses de skiftende forretningsbehov", fortæller Thomas Niemeijer, Business Development Manager, Service Contracts, Volvo Trucks.

De månedlige gebyrer varierer takket være et fleksibilitetsområde på 40 % for det anslåede årlige kilometertal. Dette giver transportvirksomhederne større fleksibilitet til at tilpasse deres aktiviteter til sæsonændringer og svingende efterspørgsel.

"Mange transportvirksomheder udtrykker et behov for større fleksibilitet, når det gælder servicekontrakterne. Vi har nu teknologien til at muliggøre dynamiske og tilsluttede løsninger som denne", siger Thomas Niemeijer.

Fakta om den nye Volvo FM

• Førerhuse: Dagførerhus, lavt dagførerhus, lavt langt førerhus, langt førerhus, Globetrotter-førerhus, mandskabskabine. Udstyrspakker til udvendigt og indvendigt for et individuelt design.
  • Motorer: Dieselmotorer fås med forskellige emissionsstandarder. Volvo FM fås også med Euro 6 Step D-kompatibel gasdrevet LNG-motor.
  • Gearskiftesystem: I-Shift med softwarepakke til forskellige anvendelsesområder.
  • Lygter: Halogen- eller LED-forlygter.

LINK til film
LINK til de andre produktudgivelser, Volvo FH16, Volvo FH og Volvo FMX