Volvo Trucks lancerer kundetest af elektriske lastbiler i anlægsbranchen

I oktober starter Volvo Trucks kundetest af en fuldt eldrevet transportløsning til byggebranchen. Kunden Swerock får leveret to tunge lastbiler for at imødekomme de voksende krav til mindre støj og færre emissioner – især i følsomme byområder.
Samarbejdet om kundetest mellem Volvo Trucks og Swerock omfatter to eldrevne anlægslastbiler: en Volvo FM og en Volvo FMX.

Efter den vellykkede introduktion af serieproducerede eldrevne lastbiler til distributions- og renovationskørsel i byer iværksætter Volvo Trucks nu en test af to elektriske anlægslastbiler og ladeløsninger i en kundevirksomhed.

– Lastbiler i anlægsbranchen skal som regel være mere kraftige og robuste end i mange andre segmenter, og eldrevne lastbiler er ingen undtagelse, siger Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks. – Vores løsninger skal imødekomme kravene om høj produktivitet og driftstid, men de skal også give alle de fordele, man får med en elektrisk drivline, såsom reducerede emissioner og mindre støj. Felttest og kundesamarbejde er vigtige i udviklingsprocessen.

I forbindelse med testene skal en eldrevet Volvo FM-lastbil med betonmikser levere beton til kunderne. Ligeledes skal en eldrevet Volvo FMX-lastbil med kroghejs bruges til større infrastrukturprojekter.

Formålet med projektet er at vurdere, hvordan eldrevne lastbiler kan bruges til at øge effektiviteten og reducere klimapåvirkningen. Ud over at analysere selve køretøjernes resultater vil testene også undersøge det overordnede økosystem inden for elektromobilitet for at finde ladeløsninger, der følger med produktivitetskravene. Fordelene ved eldrevne køretøjer i bymiljøer bliver målt i form af støjsvag transport, sikkerhed på byggepladsen og chaufførkomfort.

– Denne type test er meget værdifuld. Den giver os en bedre forståelse af kundernes virksomhed og af, hvordan eldrift vil påvirke deres hverdag – både når det drejer sig om kørselscyklusser, lastkapacitet, driftstid, rækkevidde og andre parametre, og når det drejer sig om de fordele, mere støjsvag og renere transport kan give, siger Ebba Bergbom Wallin, Electromobility Business Manager hos Volvo Trucks.

Kundetesten af de to eldrevne lastbiler giver mulighed for at evaluere, hvordan de bliver brugt, og stiller skarpt på eventuelle ændringer, der kræves, før lastbilerne kan introduceres for en bredere kundegruppe.

– Sammen med Volvo Trucks tager vi et stort skridt i retning af klimavenlig transport. Vi kommer betydeligt tættere på morgendagens lastbiler, der reducerer fossile emissioner. Vi har allerede 15 betonmiksere med hybridløsning, og med dette projekt tester vi nu køretøjer, der kører på ren elektricitet, siger Hans Orest, divisionschef hos Swerock, en del af Peab Group.

Fakta: Volvo Trucks' første eldrevne kundetest i det tunge segment

• Samarbejdet inkluderer test af to elektriske køretøjer: en Volvo FM med betonmikser og en Volvo FMX med kroghejs.
  • Projektet køres i fællesskab af Volvo Trucks og Swerock med støtte fra JOAB og Saraka.
  • Den eldrevne Volvo FM leverer beton til Swerocks kunder i byområder.
  • Den eldrevne Volvo FMX med kroghejs vil primært blive brugt i større infrastrukturprojekter og anlægsarbejde i byer.

Fakta: Swerock
Swerock er en af Skandinaviens største leverandører af materialer og tjenester til byggebranchen med over 360 stenbrud og 60 betonfabrikker. Desuden arbejder Swerock med genanvendelse for at tage ansvar for klima og miljø og reducere udvindingen af nyt råmateriale. Swerock er en del af Peab Group, der har omkring 17.000 medarbejdere og et nettosalg på 56 mia. SEK.

Link til billeder i høj opløsning