Volvos elektriske lastbiler testet i ekstremt vintervejr

Mange af os har oplevet det - batteriet i mobilen mister strøm, når kulden sætter ind. For at undgå dette har Volvo Trucks testet sine elektriske lastbiler tæt på polarcirklen i ekstremt koldt vejr. Resultatet? En funktion til at opretholde batteriets ydeevne, selv når temperaturen er langt under nul.
Når man tester lastbiler ude i marken, vurderer Volvo Trucks alle de uforudsigelige elementer i naturen.

"Vi har kunder over hele verden, og vores lastbiler skal præstere overalt, så hårde klimatests er afgørende - selvfølgelig inklusiv vores elektriske rækkevidde," siger Jessica Sandström, SVP Product Management hos Volvo Trucks.

Hvad sker der med en batteridrevet lastbil, når termometeret viser -25° C og hård vind sætter ind? For at finde ud af det har Volvo Trucks udført vintertests i den nordlige del af Sverige.

"Når vi tester vores lastbiler i åbne områder, tæt på polarcirklen i det nordlige Sverige, vurderer vi alle de uforudsigelige elementer i naturen," fortsætter Jessica Sandström. ”Vind kombineret med frost laver islag på lastbilen, hvilket giver os gode muligheder for at sikre, at alt fungerer korrekt under ekstreme forhold. Vores test har vist, at det fungerer upåklageligt at betjene vores elektriske lastbiler i disse virkelig kolde omgivelser."

Et håndgribeligt resultat af vintertesten er en ny funktion kaldet ”Ready to Run”. Denne funktion forbereder lastbilen til arbejdsdage, hvor det er nødvendigt med forvarmning eller køling af batterierne. Det kan være tilfælde, hvor lastbilen skal køre i varme temperaturer, hvorved man afkøler lastbilens batterier og førerhus. Den optimale temperatur for batterierne er omkring +25° og chaufføren kan nemt starte forvarmning eller køling fra en app.

El-lastbiler er en vigtig del af løsningen til at reducere CO2-udledningen, men indtil videre udgør de kun en beskeden procentdel af det samlede lastbilmarked. Foreløbig er der blevet leveret et par hundrede tunge elektriske lastbiler til transportører i Europa i år.

"Vi driver forandringen og har en ledende position på det europæiske marked for elektriske lastbiler. Vi har allerede i dag elektriske lastbiler i serieproduktion og leverer til kunder over hele Europa og Nordamerika. Vores mål er, at 50 % af vores samlede lastbilsalg skal være elektrisk i 2030,” slutter Jessica Sandström.

Den komplette ”Ready to Run-funktion” vil være tilgængelig på Volvo FH, FM og FMX Electric, som bruges til regional transport, distribution og anlægsarbejde.

Fakta om Volvos elektriske lastbiler:

• Volvo Trucks har en serie på seks elektriske lastbiler designet til at dække en lang række forskellige transportopgaver. Volvo VNR Electric sælges kun i Nordamerika.
  • Volvo FH-, FM- og FMX Electric er tunge lastbiler med en samlet vogntogsvægt på 44 tons. Salget er i gang i Europa, og produktionen starter i anden halvdel af 2022.

LINK til film om "Ready to run-funktion"

LINK til web side om elektromobilitet

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions