Logistikfirmaet Girteka køber 2.000 Volvo-lastbiler

Girteka Logistics er en af Europas førende logistikvirksomheder. De har netop investeret i ikke mindre end 2.000 styk af den nyeste generation af Volvo FH-lastbiler. Med den store flådefornyelse forventer de blandt andet at opnå øget chaufførkomfort, forbedret sikkerhed og reduceret brændstofforbrug.
Logistikfirmaet Girteka køber 2.000 Volvo-lastbiler

Girteka Logistics har base i Litauen. Deres flåde på 15.000 lastbilchauffører og 8.000 lastbiler samarbejder i et stort netværk i både Europa og Rusland.

At sikre en service af høj kvalitet, der dækker lange afstande, brændstofeffektivitet, sikkerhed og chaufførkomfort, er topprioriteter for Girteka Logistics og dermed de vigtigste årsager til beslutningen om at investere i 2.000 nye Volvo FH-lastbiler.

”Den nye Volvo FH optimerer driftstid og brændstofeffektivitet, og giver samtidig chaufføren et godt arbejdsmiljø. Med denne investering vil vi bidrage til øget sikkerhed på vejene samt reducere emissionerne på grund af den enestående brændstofeffektivitet. Vi er meget tilfredse med samarbejdet med Volvo Trucks i vores rejse mod reduceret miljøpåvirkning og nul ulykker, ”udtaler Edvardas Liachovičius, administrerende direktør for Girteka Logistics.

Volvo Trucks lancerede sidste år en helt ny række af tunge lastbiler, herunder flagskibet til fjerntransport - Volvo FH. Blandt opdateringerne er en ny digital brugergrænseflade, valgfri adaptive fjernlysforlygter for en øget sikkerhed og forbedret brændstofeffektivitet.

Derudover har kombinationen af den ekstra brændstofeffektive motor og de avancerede brændstofbesparende funktioner, gjort det muligt at reducere brændstofomkostningerne med op til 10 procent. * Af de 2.000 nye lastbiler til Girteka, vil en stor del af dem være FH med

I-Save.

”Vi har testet Volvo FH med I-Save, og opdaget det store brændstofbesparelsespotentiale, hvilket er godt for både forretningen og for klimaet,” forklarer Edvardas Liachovičius

Girteka Logistics ser mega-investeringen som en fornuftig fortsættelse af en enestående samarbejde, der har varet i over 15 år. En opfattelse, som Volvo Trucks uden tvivl deler.

”Vi har haft et langt og udbytterigt forhold med Girteka Logistics, og er meget stolte af deres beslutning om at investere i vores nye avancerede tunge lastbiler. Denne nye generation af lastbiler reducerer emissionerne og tager effektivitet samt chaufføroplevelse til endnu højere niveauer. Jeg ser frem til at arbejde sammen med Girteka Logistics på vejen mod mere bæredygtige transporter i alle aspekter, ”siger Roger Alm, præsident Volvo Trucks.

Historisk set har Girteka Logistics finansieret de fleste af deres Volvo-lastbiler ved hjælp af Volvo Financial Services, og størstedelen af de 2.000 lastbiler, der er inkluderet i den nye aftale, vil følge den samme struktur.

Produktionsstart af Volvo Trucks nye tunge modelserie er sat til marts 2021, og de nye lastbiler vil blive leveret til Girteka Logistics i løbet af året.

* Forskellen i brændstofforbrug beregnes ved at sammenligne omkostningerne ved diesel og AdBlue for I-Save: den nye generation af Volvo FH med D13TC Euro 6 trin D inklusive fjerntransport brændstofpakke med den klassiske Volvo FH med D13 eSCR Euro 6 trin D uden fjerntransport brændstofpakken Den faktiske brændstoføkonomi varierer alt efter mange faktorer, såsom chaufføren erfaringsniveau, brug af fartpilot, køretøjsspecifikationer, køretøjsbelastning, faktisk topografi og vejrforhold.

LINK to high resolution images

Marcel Wolff-Matern
Salgsdirektør, Volvo
E-mail: marcel.wolff-matern@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2020 leverede Volvo mere end 94.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Gruppen, en af verdens førende leverandører af lastbiler, busser og entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks’ arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.