Volvo Trucks afslører teknologien bag de nye tunge elektriske lastbiler

Volvo Trucks er klar til at accelerere mod mere bæredygtig transport med det store opsving i elektrificering af tung transport og med de nyligt lancerede Volvo FH, FM og FMX elektriske lastbiler. En gennembrydende teknologi baseret på delte platforme, gør lastbilerne yderst velegnede til en lang række transportopgaver, hvilket gør det muligt og lettere for mange transportvirksomheder at påbegynde deres egen elektrificeringsrejse.
teknologien bag de nye tunge elektriske lastbiler

Med salgsstart af tre nye fuldelektriske lastbiler - FH, FM og FMX - kan Volvo Trucks nu tilbyde kunderne et samlet sortiment på seks elektrificerede lastbilmodeller. Produktionen af de nye sættevognstrækkere starter i første omgang i anden halvdel af 2022 efterfulgt af lange chassiser i begyndelsen af 2023.

De nye tunge lastbiler til regional transport- og anlægskørsel har en samlet vogntogsvægt (GCW) på op til 44 tons. De fås i to alternative chassishøjder med akselafstand fra 3.800 til 6.700 mm og i konfigurationer med to, tre eller fire aksler.

”Vores nye elektriske lastbiler er bygget på den samme meget succesrige platform som deres diesel- eller gasdrevne modparter, hvilket giver stor fleksibilitet og evnen til at imødekomme en meget bred vifte af transportbehov,” forklarer Jonas Odermalm, vicepræsident for Electromobility Product Management hos Volvo Trucks.

Tre motorer i kombination med I-Shift-gearkasse give en unik drivline

Tre elektriske motorer kombineret med Volvo Trucks gennemprøvede I-Shift-gearkasse, der har en unik ny gearskiftestrategi optimeret til elektriske opgaver. Sammen udgør motorerne og I-Shift-gearkassen en kraftfuld elektrisk drivline, der tilbyder hidtil uset højeffektiv drivkraft - med en kombineret elmotoreffekt på 490 kW (666 hk) og et gearkassemoment på op til 28.000 Nm.

”Fordi lastbilen altid starter i det højest mulige gear, opnås energieffektivitet og besparelser takket være få gearskift. Der er selvfølgelig også lave gear til stejle stigninger eller i startsituationer, der kræver yderligere drejningsmoment og kontrol, ”forklarer Jonas Odermalm.

Kraftudtag, PTO, findes i 3 udgaver for at imødekomme kundens behov: et elektrisk (40 kW), et elektromekanisk (70 kW) og en gearkasse monteret (150 kW).

Næste generations batterier med høj energitæthed

De nye batterier med høj energitæthed bruger den nyeste generation af lithium-ion-celle-teknologi og samles i Volvos eget produktionsanlæg. En elektrisk lastbil med seks batteripakker har en nominel kapacitet på 540 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 300 km *.

Fleksibel og hurtig at oplade

Lastbilerne kan oplades på to måder: AC-opladning med op til 43 kW, hvilket er ideel til opladning om natten eller den meget hurtigere DC-opladning på op til 250 kW. Dette er nyttigt, når du f.eks. kører i to skift eller hvis du har brug for at oplade køretøjet i en frokostpause for at tilføje ekstra rækkevidde. Med en 250 kW DC-oplader er det muligt at oplade op til 80 procent af batterikapaciteten på mindre end 90 minutter **.

Let overgang til elektromobilitet for transportvirksomheder

Udover de elektriske lastbiler tilbyder Volvo Trucks også en komplet pakke med service-, vedligeholdelses- og finansieringsløsninger, der er udarbejdet specielt til at understøtte en lettere og hurtigere overgang til elektrificeret transport.

”For transportvirksomheder er det vigtigt, at overgangen til elektriske lastbiler kan ske gradvist og på en nem og jævn måde. De vil have en blandet flåde med forskellige drivliner i mange år fremover, og de kan fortsætte med at bruge systemer som Dynafleet, og samme service udbyder til alle deres Volvo-lastbiler. Drivlinen kan variere, men resten er meget ens, hvilket gør overgangen til elektriske lastbiler både problemfri og logisk, ”konkluderer Jonas Odermalm.

Volvo Trucks elektriske lastbiler i Europa

• Volvo FH Electric til regional- og bydistribution transport.
  • Volvo FM Electric, en alsidig lastbil til tunge lokale transporter og regional distribution.
  • Volvo FMX Electric, til renere og mere støjsvag anlægstransport.
  • Volvo FE Electric, til lokal distribution og bydistribution, affaldstransport
  • Volvo FL Electric, til lokal distribution og bydistribution.

Programmet inkluderer også Volvo VNR Electric til det nordamerikanske marked.

* Rækkevidden kan variere afhængigt af mange faktorer, dvs. kørehastighed, brug af fartpilot, køretøjsspecifikation, køretøjsbelastning, faktisk topografi, førerens oplevelse, køretøjsvedligeholdelse og vejrforhold.

** Opladningstiderne kan variere afhængigt af udetemperaturen, typen af ​​opladningsudstyr, lastbilens specifikationer, den aktuelle batteritemperatur, batteriets tilstand og batteristrømniveauer inden opladning.

Link til billeder i høj opløsning.

Link til film.

Link to Volvo Trucks hjemmeside om elektriske lastbiler