Trucks

Volvo Trucks’ I-Shift er stadig banebrydende innovation og teknologi - selv efter 20 år

| 3 min | 3 min
Volvo Trucks' I-Shift - det intelligente og automatiserede gearskifte fortsætter med at være en vigtig milepæl i branchen, takket være dets positive indflydelse på brændstofforbrug, ydeevne, sikkerhed og chaufførkomfort. Ved udgangen af 2020 blev mere end en million Volvo lastbiler med I-Shift solgt på verdensplan. Og samtidig med, at vi fejrer det er 20 år siden lanceringen af I-Shift, så fortsætter udviklingen af den banebrydende transmissionsteknologi for også fremover at give fordele.
I-Shift er resultatet af mange års hårdt arbejde af vores dygtige ingeniører, tilbagemeldinger fra kunder
I-Shift er resultatet af mange års hårdt arbejde af vores dygtige ingeniører, tilbagemeldinger fra kunder

Da I-Shift blev lanceret i 2001, bekræftede Volvo Trucks dets stærke tro på et koblingsbaseret gear-system som det mest effektive design for automatisk gearskift. Siden da er mere end en million lastbiler med I-Shift teknologi blevet solgt globalt. I dag er alle Volvo FH, FH16, FM og FMX-lastbiler indrettet med I-Shift som standard. I-Shift er et automatisk system, der bidrager til et lavere forbrug af brændstof – og derved en reduceret miljømæssig påvirkning – såvel som forbedret sikkerhed og køreegenskaber via reduceret støj, færre vibrationer og mindre fysisk belastning af chaufføren. 

“I-Shift var og er stadig et unikt gearskifte. I dag sælger vi I-shift over hele verden. I Nordamerika er vi vokset fra få enheder i 2007 til at mere end 90 % af alle Volvo lastbiler nu bliver udstyret med I-shift. Denne imponerende udvikling reflekterer tydeligvis både den øgede effektivitet og appel til den enkelte chauffør,” udtaler Pär Bergstand, Transmissionschef hos Volvo Trucks.

I-Shift er udviklet af Volvo og fuldt synkroniseret med resten af lastbilen. Da gearkassen benytter tilgængelig information fra både motor og resten af lastbilen sikres et samspil, der gavner både selve køretøjsbrugen og alle former for lastbilskombinationer.

“Selve synkroniseringen gør I-Shift unik og alsidig. I-Shift er resultatet af mange års hårdt arbejde af vores dygtige ingeniører, tilbagemeldinger fra kunder under drifttests og Volvo Trucks’ adgang til teknologisk udvikling på tværs af hele Volvo Gruppen,” forklarer Pär Bergstrand.

I-Shifts succes ligger i evnen til at arbejde med hele drivlinen, da gearskiftet allerede fra udviklingsfasen er skræddersyet til både motoren og resten af transmissionen. Med løbende forbedringer hen over årene har I-Shift været i stand til at imødekomme kravene fra et bredt udvalg af branchesegmenter, - ikke blot for den høje ydeevne og effektivitet, men også på grund af optimale køreegenskaber og komfort.

Hen over årene fortsatte Volvo Trucks med at bane vejen for adskillige nye intelligente funktioner, som både chauffører og vognmænd er kommet til at sætte pris på. Her er nogle eksempler:

I-Shift med dobbelt kobling – ”Dual Clutch”

Da Volvo Trucks i 2014 præsenterede I-Shift med dobbelt kobling, var den en kraftig udgave af slagsen inspireret af gearkasserne brugt i racerbiler, som tilbød en øjeblikkelig og direkte følelse af glidende overføring af energi under gearskift.  

I-Shift med krybegear

Et andet vigtigt skridt kom i 2016 og henvendte sig til tunge opgaver, der kræver højt moment og gode startevner. I-Shift med krybegear giver mulighed for at transportere en samlet vægt på op til 325 tons, startende fra stilstand på en flad vej. Udvekslingen gør det muligt for lastbilen at køre med hastigheder helt ned til 0,5 km/t, hvilket er nyttigt, når der skal foretages præcisionsmanøvrer, som for eksempel på byggepladser, når der asfalteres eller transporteres tømmer.

I-See benytter Cloud-baseret kort-data

I-See er et separat system, der kan tilkøbes til I-Shift, og som er udviklet til at analysere rutetopografi og benytte den viden til at holde lastbilen i det mest brændstof-effektive gear. Opdateret i 2017, støtter I-See lastbilen i at opretholde en jævn gennemsnitshastighed ved nu også at analysere cloud-baseret kort-data om topografi af vejen forude, og fortælle I-Shift, hvornår det er det mest optimale tidspunkt at skifte gear for at spare energi og dermed brændstof.

I-Shift med Retningsændringsfunktion

Med lanceringen af Volvo Trucks’ nye tunge modeller i 2020 introduceres også en anden innovativ funktion: I-Shift med Retningsændring. Den nye funktion lader lastbilen skifte retning uden at chaufføren behøver at bruge bremsepedalen. En funktion, som er særlig nyttig til entreprenør-, skov- og minekørsel, hvor der ofte udføres gentagen manøvrering frem og tilbage ved lavere hastighed.

Den seneste generation af Volvo lastbiler reducerer brændstofforbruget yderligere. For eksempel den nye Volvo FH med I-Save teknologi – Volvo Trucks’ mest brændstofeffektive langturslastbil til dato – som mindsker brændstofforbruget med op til 10 procent. *

Og ser vi fremad, stopper den innovative udvikling bestemt ikke her. ”I-Shift vil fortsat blive forbedret til dieseldrevne lastbiler og vil også spille en vigtig rolle på vores rejse mod flere elektriske løsninger. Som en avanceret automatiseringsteknologi, tilbyder I-Shift unikke evner til at bidrage til Volvos selvkørende transportløsninger i fremtiden,” konkluderer Pär Bergstrand.

*Forskellen I brændstofforbrug er udregnet ved at sammenligne omkostningerne ved diesel og AdBlue for I-Save: den nye generation af Volvo FH med D13TC Euro 6 step D inklusive langtursbrændstofpakke mod den klassiske Volvo FH med D13 eSCR Euro 6 step D uden langtursbrændstofpakke. Den faktiske brændstofbesparelse varierer afhængig af mange faktorer, såsom niveauet af chaufførens erfaring, brug af fartpilot, vognspecifikationerne, læsning, faktisk topografi og vejrforhold.

 

LINK til billeder i høj opløsning.