Volvo Trucks modtager rekordordre på elektriske lastbiler

Volvo Trucks har modtaget en ordre på 100 FM Electric lastbiler fra DFDS, Nordeuropas største shipping- og logistikfirma. Handlen er den hidtil største kommercielle ordre for Volvo elektriske lastbiler, og en af de største nogensinde for tunge elektriske lastbiler verden over.
Volvo Trucks har modtaget en ordre på 100 FM Electric lastbiler
Den første Volvo FM Electric blev overleveret af Roger Alm, Volvo Trucks' administrerende direktør (højre), til DFDS i August. Leveringen af de resterende 100 lastbiler starter i 4. kvartal næste år.

“”Det her er en vigtig milepæl i vores engagement for fossilfri transport, og jeg er meget stolt over det partnerskab, vi har med DFDS. Sammen viser vi verden, at elektrificeret tung lastbilstransport er en levedygtig løsning allerede i dag. Jeg tror, at dette vil tilskynde mange flere kunder til at tage det første skridt på deres egen elektrificeringsrejse, ”udtaler Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks. De første leverancer af Volvo FM Electric til DFDS starter i fjerde kvartal af 2022 og fortsætter i hele 2023. Lastbilerne skal bruges til både kort og lang transport i DFDS’ logistiksystem i Europa.

"I DFDS er vi fast besluttede på at tage ansvar for at reducere CO2 -emissionerne og skabe en bæredygtig forsyningskæde. Vi ved, hvor vigtig elektrificering er i rejsen for at nå vores CO2 mål, og jeg håber, at vi kan inspirere andre, når vi går videre med denne vitale overgang, "forklarer Niklas Andersson, koncerndirektør og chef for logistikafdelingen i DFDS.

FM Electric kan veje op til 44 tons (vogntogsvægt) og har en rækkevidde på op til 300 km. Med en opladningssession under frokosten kan rækkevidden forlænges. Køretøjerne kan oplades både via depotopladning natten over (hver lastbil leveres med en vekselstrømslader) og via hurtigopladning på ruten (DC-opladning). DFDS har valgt en finansieringsløsning leveret af Volvo Financial Services.

Gennembrud for elektriske lastbiler i Europa

Elektrificeringstendensen på markedet for tunge lastbiler accelererer. I Europa er der i år hidtil registreret et par hundrede lastbiler over 16 tons. Heraf er cirka 40 procent Volvo Electric lastbiler.

”Vores klare mål er at drive transformationen af elektriske lastbiler, og vores markedsledende position viser, at vi helt sikkert er på rette vej. Vores mål for 2030 er, at halvdelen af vores globale lastbilleverancer vil være elektriske. Vi er glade for at se, at den stigende interesse blandt vores kunder begynder at afspejle sig i faste ordrer, ikke mindst ved denne imponerende ordre fra DFDS, ”siger Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

Volvo Trucks startede serieproduktionen af elektriske lastbiler i 2019 som et af de allerførste lastbilsmærker. Modelprogrammet omfatter nu seks elektriske lastbilmodeller - Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL og Volvo VNR, der sælges i Nordamerika.

Om DFDS

DFDS leverer færge- og transporttjenester i og omkring Europa og genererer årlige indtægter på 19 mia. kr. Virksomhedens 10.000 medarbejdere er placeret i mere end 20 lande. DFDS har hovedkontor i København og er noteret på Nasdaq i København.

LINK til billeder i høj opløsning

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions