I den nylige test udført af det uafhængige tyske lastbilmagasin Trucker blev det 32 tons tunge Volvo FH 460-vogntog med I-Save kørt på en 343 km lang rute på offentlig vej, herunder en række motorveje, bakket terræn og smalle landeveje.
Sammenlignet med den tilsvarende test udført i 2018 – inden Volvo introducerede I-Save brændstofbesparelsespakken – opnåede den testede Volvo FH 460 med I-Save en imponerende 18 % kombineret reduktion af diesel- og AdBlue-forbruget med et gennemsnitsforbrug på kun 21,48 l/100 km.
”Takket være avancerede forbedringer i Turbo Compound-motoren, ny og mere intelligent software samt raffineret aerodynamik, sørger I-Save brændstofbesparelsespakken for en meget effektiv udnyttelse af brændstoffet. Denne uafhængige test er yderligere et solidt bevis på den store og positive indvirkning, I-Save har på brændstofforbruget,” siger Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.
Lavt AdBlue-forbrug bliver stadig mere vigtigt
Historisk set har prisen på AdBlue ikke fået særlig stor opmærksomhed. Dette har ændret sig dramatisk, da priserne for dette tilsætningsstof er steget med over 100 % på mange markeder. I den nye test er det lykkedes Volvo at også holde AdBlue-forbruget meget lavt svarende til 6 % af dieselforbruget.
”Den samlede brændstoføkonomi, som omfatter både diesel- og AdBlue-forbruget, er blevet stadig vigtigere for de samlede ejeromkostninger. Vi fokuserer altid på at holde de samlede brændstofomkostninger så lave som muligt,” fortsætter Helena Alsiö.
Effektive motorer – en nøgle til lavere CO2-udledninger
Selv om det er Volvo Trucks’ mål, at elektriske lastbiler skal udgøre halvdelen af virksomhedens globale lastbilsalg i 2030, vil dieselmotoren fortsat spille en vigtig rolle i at reducere CO2-emissionerne. Forbedret effektivitet bl.a. takket være disse nye I-Save-fremskridt i drivlinen er en vigtig måde at bidrage til at reducere CO2-emissionerne på. Turbo Compound-motoren er også certificeret til at køre på HVO100, et bæredygtigt dieselbrændstof i form af hydrogenereret vegetabilsk olie, der reducerer CO2-emissionerne dramatisk.
Fakta om testen og lastbilen:
o 2022: 79.9 km/h
o 2018: 79.8 km/h
o 2022: 21,48 l/100 km. AdBlue-forbrug i % af diesel-forbrug: 6,2 %
o 2018: 26.15 L/100 km
Fakta om Volvos I-Save:
* Den faktiske brændstoføkonomi kan variere afhængigt af mange forskellige faktorer, f.eks. kørehastighed, brug af Cruise Control, køretøjsspecifikation, køretøjsbelastning, faktisk topografi, chaufførens køreerfaring, køretøjets vedligeholdelsestand og vejrforhold.
LINK til billeder i høj opløsning
Volvo Danmark A/S
Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2022 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.