Volvo Trucks reducerer brændstofforbruget med 18% i landevejstest

En ny uafhængig test udført i Tyskland af Volvos brændstoføkonomiske flagskib, den nyligt opdaterede Volvo FH med I-Save, gav et næsten 18% lavere brændstofforbrug* sammenlignet med en tilsvarende test for fire år siden.
Volvo Trucks cuts fuel use by 18% in road test
Lavt AdBlue-forbrug bliver stadig mere vigtigt for total cost of ownership.

I den nylige test udført af det uafhængige tyske lastbilmagasin Trucker blev det 32 tons tunge Volvo FH 460-vogntog med I-Save kørt på en 343 km lang rute på offentlig vej, herunder en række motorveje, bakket terræn og smalle landeveje.

Sammenlignet med den tilsvarende test udført i 2018 – inden Volvo introducerede I-Save brændstofbesparelsespakken – opnåede den testede Volvo FH 460 med I-Save en imponerende 18 % kombineret reduktion af diesel- og AdBlue-forbruget med et gennemsnitsforbrug på kun 21,48 l/100 km.

”Takket være avancerede forbedringer i Turbo Compound-motoren, ny og mere intelligent software samt raffineret aerodynamik, sørger I-Save brændstofbesparelsespakken for en meget effektiv udnyttelse af brændstoffet. Denne uafhængige test er yderligere et solidt bevis på den store og positive indvirkning, I-Save har på brændstofforbruget,” siger Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.

Lavt AdBlue-forbrug bliver stadig mere vigtigt

Historisk set har prisen på AdBlue ikke fået særlig stor opmærksomhed. Dette har ændret sig dramatisk, da priserne for dette tilsætningsstof er steget med over 100 % på mange markeder. I den nye test er det lykkedes Volvo at også holde AdBlue-forbruget meget lavt svarende til 6 % af dieselforbruget.

”Den samlede brændstoføkonomi, som omfatter både diesel- og AdBlue-forbruget, er blevet stadig vigtigere for de samlede ejeromkostninger. Vi fokuserer altid på at holde de samlede brændstofomkostninger så lave som muligt,” fortsætter Helena Alsiö.

Effektive motorer – en nøgle til lavere CO2-udledninger

Selv om det er Volvo Trucks’ mål, at elektriske lastbiler skal udgøre halvdelen af virksomhedens globale lastbilsalg i 2030, vil dieselmotoren fortsat spille en vigtig rolle i at reducere CO2-emissionerne. Forbedret effektivitet bl.a. takket være disse nye I-Save-fremskridt i drivlinen er en vigtig måde at bidrage til at reducere CO2-emissionerne på. Turbo Compound-motoren er også certificeret til at køre på HVO100, et bæredygtigt dieselbrændstof i form af hydrogenereret vegetabilsk olie, der reducerer CO2-emissionerne dramatisk.

Fakta om testen og lastbilen:

• Testen blev udført af Jan Burgdorf fra lastbil- og transportmagasinerne Trucker og VerkehrsRundschau i Tyskland.
  • Samlet teststrækning: 343 km. Ruten anvendes regelmæssigt til test af forskellige lastbilproducenters lastbiler under mange forskellige forhold.
  • Samlet vogntogsvægt: 32 tons.
  • Indstillet hastighed på Cruise Control: 85 km/t.
  • Testet lastbil i 2022: Volvo FH 460 med I-Save (3. generation). Euro 6.
  • Testet lastbil i 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
  • Gennemsnitshastighed:

o    2022: 79.9 km/h

o    2018: 79.8 km/h

• Brændstofforbrug inkl. AdBlue*:

o    2022: 21,48 l/100 km. AdBlue-forbrug i % af diesel-forbrug: 6,2 %

o    2018: 26.15 L/100 km

Fakta om Volvos I-Save:

• Volvo I-Save blev lanceret i 2019.
  • - Volvos 13-liters motor med Turbo Compound-teknologi, D13TC, gør det muligt at køre med lavere motoromdrejninger og i højere gear i længere perioder.
  • - Den nye I-Torque-funktion styrer gearvalg, drejningsmoment og opbremsninger, når I-Cruise er aktiveret. Funktionen bruger I-See til at se på vejens forløb forude for at vurdere, hvor meget drejningsmoment, motoren skal bruge for at køre så energi- og brændstofeffektivt som muligt, baseret på lastbilens samlede vogntogsvægt.

*  Den faktiske brændstoføkonomi kan variere afhængigt af mange forskellige faktorer, f.eks. kørehastighed, brug af Cruise Control, køretøjsspecifikation, køretøjsbelastning, faktisk topografi, chaufførens køreerfaring, køretøjets vedligeholdelsestand og vejrforhold.

For yderligere information kontakt venligst

Jan Hjørne-Larsen

Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2022 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.