Volvo Trucks er førende på markedet for elektriske lastbiler i Europa

Nye tal viser, at Volvo Trucks er markedsleder for tunge elektriske lastbiler i Europa med en markedsandel på 42 %. I 2021 modtog virksomheden ordrer, herunder hensigtserklæringer om at købe mere end 1.100 elektriske lastbiler verden over
Volvo Trucks er førende på markedet for elektriske lastbiler i Europa

Den internationale lastbilsindustri gennemgår en transformation mod mere bæredygtig transport, efterhånden som salget af elektriske lastbiler med batterier begynder at tage fart – og med Europa i spidsen. Et stigende antal tunge elektriske lastbiler kører nu på vejene.

Statistik fra markedsanalysegruppen IHS Markit viser, at der i løbet af 2021 blev registreret i alt 346 elektriske lastbiler (≥16 tons) i Europa – en stigning på 193 % i forhold til 2020. Volvo Trucks har den største markedsandel med 42 %. Landene i Europa med flest elektriske lastbiler registreret (≥16 tons) er Schweiz, Norge, Sverige og Holland. *

"Vi er fast besluttet på at drive revolutionen af elektriske lastbiler, og vores markedsledende position i Europa er et bevis på, at vi gør det. Selvom mængderne stadig er lave, ser vi en hastigt voksende interesse, både i Europa, Nordamerika og i andre dele af verden. I 2021 har vi modtaget ordrer, inklusive hensigtserklæringer om at købe mere end 1.100 lastbiler i over 20 lande. Jeg er overbevist om, at det er en vigtig konkurrencefordel at tilbyde elektriske emissionsfri transporter,” siger Roger Alm, præsident for Volvo Trucks.

Volvo Trucks startede serieproduktion af elektriske lastbiler i 2019, som et af de allerførste lastbilmærker i verden. Når produktionen af de kraftige helelektriske modeller Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX starter til efteråret, vil Volvo have det mest komplette elektriske udvalg i den globale lastbilindustri. Volvo har leveret el-lastbiler til en bred vifte af kunder i Europa, Nordamerika og Australien. Selskabets mål er, at halvdelen af dets samlede lastbilsalg vil være elektrisk i 2030.

"Det er klart, at disse tal viser, at vi er kommet rigtig godt fra start. Med det brede udvalg af elektriske lastbiler, vil det være muligt at elektrificere næsten halvdelen af den tunge vejtransport. Denne andel vil vokse sig endnu større i takt med, at afstanden, som el-lastbiler kan køre, øges, og ladeinfrastrukturen for tunge elektriske lastbiler bliver videreudviklet,” fastslår Roger Alm.

*Kilde: IHS Markit, ihsmarkit.com. Europa eksklusive Storbritannien

IHS Markit-statistikker over det samlede antal registrerede lastbiler (≥16 tons) i Europa i 2021 eksklusiv Storbritannien:

Lande

Samlet markedsvolumen 2021

Schweiz

Holland

Tyskland

Frankrig

Spanien

Italien

Ungarn

Polen

Belgien

Tjekkiet

Irland

Østrig

LINK til billeder i høj opløsning.

LINK til web om elektromobilitet

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions