Nyt sikkerhedssystem beskytter cyklister og fodgængere

Volvo Trucks introducerer nu et nyt sikkerhedssystem, der skal opdage trafikanter i de blinde vinkler.
Nyt sikkerhedssystem beskytter cyklister og fodgængere
Det nye sikkerhedssystem benytter en dobbelt radar på begge sider af lastbilen og opfatter dermed, at der befinder sig andre trafikanter i blindvinkelzonerne

I travle trafiksituationer er det svært for selv den mest erfarne chauffør at opfatte alt omkring lastbilen. For at forhindre stressende situationer for chaufføren tilbyder Volvo Trucks nu et nyt sikkerhedssystem, der kan registrere, når andre trafikanter, f.eks. cyklister, kommer ind i blindvinkelzonerne. Det sker ved hjælp af en dobbelt radar på begge sider af lastbilen.

"En ulykke kan ske på et splitsekund. Volvos omfattende ulykkesforskning er baseret på årtiers undersøgelser af virkelige situationer, og dette nye sikkerhedssystem hjælper chaufførerne med at forhindre potentielle kollisioner,” siger Anna Wrige Berling, der er Traffic & Product Safety Director hos Volvo Trucks.

Når systemet med navnet Side Collision Avoidance Support opfatter, at der befinder sig andre trafikanter i blindvinkelzonerne, informerer det chaufføren ved hjælp af en rød advarselslampe, der er integreret i sidespejlet i den side, hvor den anden trafikant befinder sig. Hvis chaufføren angiver et sving eller vognbaneskift ved at aktivere blinklyset, begynder den røde advarselslampe at blinke, og der kommer samtidig en akustisk advarsel fra den side, hvor den potentielle kollision kan ske. Chaufføren bliver advaret og kan derfor nå at bremse lastbilen, så f.eks. en cyklist kan passere sikkert.

"Hos Volvo Trucks er vores langsigtede sikkerhedsvision helt at undgå ulykker, og sikkerhed er kernen i alt, hvad vi gør. Dette nye system er endnu et eksempel på vores arbejde med at nå dette mål,” slutter Anna Wrige.”

Det nye system vil være tilgængeligt globalt på Volvos FH-, FM- og FMX-modeller med diesel-, gas- og elektriske drivliner fra september i 2022. Volvo FL- og FE-modellerne kan leveres med det nye sikkerhedssystem i 2023.

LINK til en film om Side Collision Avoidance Support

Sanne Rindholm