Trucks

×

Volvo Trucks indleder kundetests af brændselscelle-lastbiler i 2025

| 2 min | 2 min
Volvo Trucks udfører allerede i dag testkørsler af elektriske lastbiler med brændeselscelle-teknologi, der kun udleder vanddamp under kørslen. Rækkevidden er på op til 1.000 km, der kan sammenlignes med diesellastbiler. Den næste pilotfase følger om få år og vil omfatte kundetests på offentlige veje.
Volvo Trucks indleder kundetests af brændselscelle-lastbiler i 2025
En brændselscelle genererer sin egen strøm fra brinten ombord på køretøjet i stedet for at blive opladet fra en ekstern kilde.

Kundetests af elektriske lastbiler med brændselscelle-teknologi i normal drift vil starte i 2025 med udvalgte kunder i Nordeuropa. Disse tests efterfølges af yderligere brændselscelle-lastbiler i flere lande i løbet af de følgende år.

Brint-elektriske brændselscelle-lastbiler vil være særligt velegnede til fjerntransport og tunge, energikrævende transporter. De kan også være en mulighed i lande, hvor batteriopladnings-mulighederne er begrænsede.

“Jeg tror på, at pilotprojekterne vil fremhæve potentialet for elektriske brændselscelle-lastbiler. Testkørslerne vil foregå i et krævende, barskt klima, og det giver os også en fantastisk mulighed for at køre med tunge læs på op til 65 tons,” siger Jessica Sandström, Senior Vice President for Global Product Management hos Volvo Trucks.

Målet med pilottestene vil være at se på alle forskellige aspekter af lastbilernes drift, herunder hovedkomponenternes funktion, håndtering af brinten samt chaufførernes oplevelser i den daglige drift.

En brændselscelle genererer sin egen strøm fra brinten ombord på køretøjet i stedet for at blive opladet fra en ekstern kilde. Det eneste biprodukt, der udledes under kørslen, er vanddamp. Volvos brændselscelle-lastbiler vil værre udrustet med to brændselsceller med en kapacitet til at generere i alt 300 kW effekt og vil have en optankningstid på under 15 min.

Brændselscelle-teknologien er stadig i en tidlig udviklingsfase, og selv om der er mange fordele, er der stadig nogle udfordringer. Det gælder ikke mindst forsyningen af grøn brint* i store mængder samt behovet for at udvikle en effektiv brændstof infrastruktur. For at overvinde manglen på tilgængelig brint, når pilotprojekterne kører, vil påfyldningen af grøn brint fra vedvarende energikilder ske på testkøretøjernes hjemmebase.

“Vi forventer, at udbuddet af grøn brint vil stige markant i løbet af de næste par år, da mange industrier vil være afhængige af det for at kunne reducere deres CO2-udledning. Brændselscelle-lastbilerne vil være vigtige for længere og tungere transporter om få år”, fastslår Jessica Sandström.

Brændselscellerne vil blive leveret af virksomheden Cellcentric, der er et Joint Venture mellem Volvo Group og Daimler Truck AG. Cellcentric vil bygge et af Europas største produktionsanlæg til serieproduktion af brændselsceller, der er specielt udviklet til tunge køretøjer.

* Grøn brint producers ved hjælp af bæredygtige og vedvarende energikilder som vind, vand og sol.

LINK til billeder i høj opløsning
LINK til film (1 min)

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Volvo Danmark A/S

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions
E-mail: joakim.jn.nilsson@volvo.com 
Telefon: 61 82 78 98

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2021 leverede Volvo mere end 123.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Gruppen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks’ arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.