Den første transport af Ramlösa mineralvand mellem Sverige og Danmark med tung elektrisk lastbil fra Volvo

Elektrificeringen af lastbiltransport er gået ind i en ny, spændende fase. Siden starten af februar har transportpionererne Erikssons Åkeri i Tomelilla i Skåne kørt regelmæssige ture med tunge fuldelektriske lastbiler fra Volvo Trucks mellem Sverige og Danmark.

Ruten går fra Skåne via Øresundsbroen til Carlsberg i Taastrup ved København. ”Mange tøver stadig med at køre elektrificeret fjerntransport med lastbil, men vi viser, at det fuldt ud er muligt,” siger VD Gunnar Eriksson fra Erikssons Åkeri.

CO2-udledningen fra tung vejtransport udgør 6 % af den samlede udledning i EU, hvilket er en fjerdedel af den samlede totale CO2-udledning. En grøn omstilling af tung lastbiltrafik vil have en stor effekt og er fuldt ud mulig. Det gælder også på tværs af landegrænser, og det er budskabet, når Volvo Trucks, Carlsberg, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen nu samarbejder om at øge den elektrificerede godstransport over Øresund.

”Erikssons Åkeri kører nu med fuld kapacitet i normal trafik - og det går fantastisk. Sammen med vores partnere har vi skabt en samlet løsning til tung elektrificeret transport med opladning i begge ender af ruten. Jeg håber og tror, at dette kan inspirere andre i transportbranchen til at følge trop,” udtaler Niclas Johnson, salgschef hos Volvo Trucks i Sverige.

Med en last på 22 tons Ramlösa mineralvand ruller Erikssons Åkeris fuldelektriske Volvo FH-lastbil over Øresundsbroen flere gange om ugen. Opladningen foregår dels på Volvo Truck Centers offentlig tilgængelige ladestandere i Helsingborg og dels i Danmark hos Volvo Truck Center i Taastrup. Lastbilens rækkevidde er ca. 300 km, men takket være en del-ladning på den danske side kan lastbilen nemt klare den samlede rute på ca. 370 km.

Sammenlignet med en traditionel lastbil er Volvo FH Electric væsentlig mere støjsvag i førerhuset – og fraværet af motorstøj er også mærkbart, når lastbilen ruller ind på terminalerne for at laste. Arbejdsmiljøet for både chauffører og medarbejdere på terminalerne bliver markant bedre med elektriske lastbiler.

”Ud over fordelene for klimaet er dette en stor bonus for vores chauffører og alle andre, der arbejder eller opholder sig i nærheden af køretøjerne. Støjende terminaler bliver i princippet helt lydløse med elektriske lastbiler. Selv støjen på vejene er stærkt reduceret,” siger Key account manager Christian Pedersen fra Erikssons Åkeri.

Elektriske lastbiler introduceres nu over en bred front. Den grønne omstilling startede for nogle år siden i byerne, hvor renovations- og distributionslastbiler kunne begynde at køre på strøm. Næste skridt var elektrisk lastbiltransport mellem byer og regioner. Og i dag er det fuldt ud muligt at køre elektrisk tung transport over endnu længere distancer og endda tværs af landegrænser. Volvo Trucks tilbyder i dag alle lastbilsmodeller i elektriske udgaver.

”Vi ved, at transportbranchen og dens kunder har ambitiøse klimamål og ønsker at investere i bæredygtig transport. Da adgangen til offentlig opladning nu vokser hurtigt, vokser også mængden af transportopgaver, der kan løses med elektriske lastbiler.”

”Lastbilerne er der allerede. Vi har hele sortimentet fra distributionslastbiler til tunge sættevognstrækkere. Lademulighederne vokser. Nu handler det i høj grad om, at transportkøbere begynder at stille krav til bæredygtig transport, så den grønne omstilling kan tage fart. Det positive er, at vi siden sidste år har set, at flere og flere transportkøbere stiller sådanne krav,” siger Niclas Johnson.

”Vi har været interesseret i elektriske lastbiler og denne teknologi lige siden de første nyheder om Volvo Trucks´ produktion af elektriske lastbiler kom frem. Det er et godt salgsargument at vores transporter medvirker til reduktion af CO2-udledningen. Vi modtog den første svenske serieproducerede tunge elektriske lastbil fra Volvo Trucks, hvilket vi er stolte over. Så vidt vi ved, er vi også de første til at køre fuldelektrisk godstransport ad landevej mellem Sverige og Danmark. Det føles godt, at vi er tidlig i gang med den grønne omstilling, og vi ved, det gør en forskel for vores kunder og miljøet,” fastslår Gunnar Eriksson fra Erikssons Åkeri.

Fakta: Samarbejde for elektrificering
• Godstransport med tunge elektriske lastbiler mellem Sverige og Danmark er blevet muliggjort gennem et samarbejde mellem Volvo Trucks, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen.

• Den anvendte lastbil er en Volvo FH Electric med seks batterier på sammenlagt 540 kWh.

• Opladning af lastbilens batterier foregår på højeffekt-ladestandere hos Volvo Truck Center i Helsingborg og Volvo Truck Center i Taastrup.

• Lasten består af Ramlösa mineralvand fra Carlsberg Sverige, der leveres til Carlsberg i Taastrup ved København til videre distribution i hele Danmark.

Fakta om REEL
Erikssons Åkeris Volvo FH Electric er en del af REEL-projektet, der drives af CLOSER. REEL er et nationalt initiativ, hvor førende svenske aktører er gået sammen for at fremskynde overgangen til elektrificeret, emissionsfri tung transport på vores veje. REEL modtager medfinansiering fra programmet Vehicle Strategic Research and Innovation (FFI) gennem Vinnova, den svenske Energistyrelse samt det svenske Trafikverket. Både Erikssons Åkeri og Volvo Trucks er medlemmer af REEL-projektet.

For yderligere information kontakt venligst

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions
E-mail: joakim.jn.nilsson@volvo.com

Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2023 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.