Volvo lancerer kraftig biogas-lastbil med reduceret CO2-udledning til lange transporter

Volvo Trucks lancerer nu en ny, stærkere gaslastbil, der kan køre på flydende biogas. Den nye lastbil kan udføre krævende transportopgaver over lange afstande samtidig med, at den samlede CO2-udledning reduceres.
De 4 % mere brændstofeffektive gasdrevne lastbiler fra Volvo får et nyt effektniveau på 500 hk sammen med en 10 % større tank.

For fem år siden lancerede Volvo Trucks en serie lastbiler, der kan køre på flydende biogas, ofte kaldet bio-LNG. Det er et bæredygtigt brændstof, der kan producers af mange typer organisk affald, herunder madrester. Brændstoffet kan reducere CO2-udledningen med op til 100 % i forhold til fossil diesel.

“Kørsel på biogas er et godt supplement til elektrificerede transporter, der hjælper vognmænd med deres bæredygtighedsambitioner og sigter mod klimaneutrale transporter,” siger Daniel Bergstrand, produktchef for gasdrevne lastbiler hos Volvo Trucks.

Volvos gasdrevne lastbilserier FH, FM og FMX får tilføjet et nyt effektniveau på 500 hk, der supplerer de tidligere motoreffekter på 420 og 460 hk. Gasmotorerne får også store tekniske opdateringer, der gør dem op til 4 % mere brændstofeffektive**, hvilket sammen med en ny, 10 % større brændstoftank bidrager til en endnu større rækkevidde.

“Vores effektive gasdrevne lastbiler har en ydeevne, der kan sammenlignes med de tilsvarende dieselversioner. Tankning af biogas er næsten lige så hurtig som tankning af diesel, og det voksende netværk af mere end 600 tankstationer for både bio-LNG og LNG i Europa gør dem ideelle til langturskørsel,” forklarer Daniel Bergstrand.

Ingen enkelt løsning kan løse klimaforandringerne
Det udvidede udvalg af gasdrevne lastbiler passer godt til Volvo Trucks’ tre-vejs strategiske køreplan for at nå nul-emissioner ved landevejskørsel: batterielektriske lastbiler, brændselscelle-lastbiler og lastbiler med forbrændingsmotorer, der kører på bæredygtige brændstoffer som biogas, HVO eller endda grøn brint.

“Der er behov for flere tekniske løsninger, fordi tilgængeligheden af energi- og brændstofinfrastruktur er meget forskellig fra land til land og region til region, og også fordi kravene til hver transportopgave kan variere,” tilføjer Daniel Bergstrand.

Store planer om at erstatte fossil LNG med bio-LNG i Europa
Den europæiske produktion af bio-LNG forventes at stige hurtigt i bestræbelserne på at skifte væk fra brugen af fossil LNG. EU-Kommissionen har fremlagt en plan, kaldet REPower EU, hvor der er fokus på at skabe markant øget indenlandsk produktionskapacitet til forskellige typer energi. Planen er at 10-doble den årlige biogasproduktion inden 2030*, og sektoren har allerede startet en hurtig vækstfase. Også uden for Europa møder potentialet for biogas stor interesse.

Fakta om Volvos gasdrevne lastbiler:

• Produktprogram: Volvo FH, FM og FMX (på forespørgsel).
  • Effektniveauer: 420, 460 og 500 hk.
  • Brændstof: bio-LNG (flydende biogas) eller LNG. En lille mængde diesel eller HVO bruges til at antænde gassen.
  • Rækkevidde: op til 1.000 km**.
  • Motorteknologi: Ved at udnytte dieselmotorens høje virkningsgrad opnås samme køreegenskaber som en diesellastbil, hvilket gør det muligt at køre med høj belastning og tilbagelægge lange strækninger.
  • De nye gasdrevne Euro6 E-motorer er op til 4 % mere brændstofeffektive** end Euro 6 step D-motorerne.
  • Gasmotorerne er blevet fuldstændig opdateret, og den øgede effektivitet opnås bl.a. med nye brændstofinjektorer og stempler med lavere friktion, sammen med en ny turbo, variabel oliepumpe og krumtaphus ventilation, der håndterer ufiltreret olie.

Fakta om flydende gas:

Bio-LNG (også kaldet LBG) er et bæredygtigt brændstof, der består af flydende biogas (biomethan). Alt organisk affald kan nedbrydes til biogas, f.eks.  slam fra rensningsanlæg, madaffald, gødning og andre restprodukter.

LNG (Liquified Natural Gas) er en fossil gas (metan), som udvindes fra underjordiske eller undersøiske reserver.

Processen med at gøre biogas flydende er den samme som for LNG; gassen køles ned til –162 °C. Brændstoffet fylder dermed væsentligt mindre, hvilket gør det muligt at medbringe en meget større mængde energi ombord på lastbilen, hvilket igen øger rækkevidden markant.

EU-kommissionens mål (REPower EU) er at 10-doble den årlige biogasproduktion til 35 mia. m3 inden 2030*. Mere end 78 bio-LNG-produktionsanlæg er allerede bekræftet klar i Europa i 2024. Tyskland og Italien forventes sammen med Holland at være de førende bio-LNG-lande i de kommende år.

*EBA (European Biogas Association) Statistical Report 2022 https://www.europeanbiogas.eu/SR-2022/EBA/

** Det reelle brændstofforbrug og rækkevidden afhænger af mange faktorer, f.eks. kørehastighed, brug af fartpilot, køretøjsspecifikation, køretøjsbelastning, faktisk topografi, chaufførens kørestil, køretøjets vedligeholdelsesstand og vejrforhold.

LINK til EU's REPower-dokument

LINK til billeder i høj opløsning.

For yderligere information kontakt venligst

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions
E-mail: joakim.jn.nilsson@volvo.com

Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2023 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.