Volvo leverer 20 elektriske lastbiler til DFDS

I dag leverer Volvo Trucks 20 fuldelektriske tunge lastbiler til logistikvirksomheden DFDS i Gøteborg i Sverige. Leverancen er en del af en samlet ordre på 125 elektriske lastbiler, som DFDS har afgivet hos Volvo. En del af den nye elektriske flåde skal bruges til at transportere varer til og fra Volvo Trucks’ monteringsfabrik i Gøteborg.
Volvo leverer 20 elektriske lastbiler til DFDS i Gøteborg

DFDS, der er Nordeuropas største integrerede shipping- og logistikvirksomhed, har afgivet en af de største ordrer nogensinde på Volvos batterielektriske lastbiler - 125 Volvo FM Electric. Nu debuterer 20 af disse lastbiler i kommerciel trafik.

14 af de nye Volvo FM Electric, der oplades med grøn strøm, vil blive indsat til transporter til og fra Volvos monteringsfabrik for tunge lastbiler lige uden for Gøteborg. Initiativet markerer et vigtigt skridt for Volvo Trucks i at nå sine bæredygtighedsmål – at have en 100 % fossilfri forsyningskæde i 2040. Desuden indgår der også fossilfrit stål i fire af de 20 elektriske lastbiler, der nu leveres til DFDS.

“Vi tror fuldt og fast på at gå forrest med et godt eksempel. At begynde at bruge emissionsfrie lastbiler ved transport af vores egne indgående varestrømme er en vigtig del af vores strategi for at skabe et bæredygtigt transportsystem i verdensklasse. Jeg er virkelig stolt over at have DFDS som partner på denne rejse,” forklarer Roger Alm, President for Volvo Trucks.

Udbredelsen af elektriske lastbiler med nul-emissionudstødning er en del af DFDS' ambition om at blive CO2-neutral i 2050.

“At erstatte vores konventionelle diesellastbiler med alternativer som Volvo FM Electric vil medføre betydelige reduktioner i vores CO2-udledninger. Men denne indsats kræver meget mere end økonomiske investeringer. Det er vigtigt at arbejde med energileverandører og førende producenter som Volvo Trucks for at gøre vores klimaambitioner til virkelighed. Omstillingen kræver den rette infrastruktur og samarbejde på tværs af forskellige samfundsområder. Det kan ikke opnås ved at arbejde alene,” siger Niklas Andersson, Executive Vice President og Head of Logistics Division hos DFDS.

Siden Volvo Trucks påbegyndte produktionen af fuldelektriske lastbiler allerede i 2019, har virksomheden solgt mere end 4.300 elektriske lastbiler i mere end 38 lande rundt om i verden. Volvo tilbyder i øjeblikket branchens bredeste modeludvalg med serieproduktion af seks forskellige elektriske lastbilmodeller, der dækker en meget bred vifte af transportopgaver i og mellem byer. Volvo Trucks’ globale mål er, at 50 % af alle de nye Volvo-lastbiler, der sælges i 2030, skal være elektriske.

Om DFDS

DFDS leverer færge- og logistikydelser i Europa og Tyrkiet med en årlig omsætning på DKK 17 mia. De 8.000 medarbejdere arbejder på færger, i lastbiler samt på kontorer i 20 lande. DFDS, der blev grundlagt i 1866, har hovedkontor i København og er børsnoteret på Nasdaq Copenhagen.

LINK til billeder i høj opløsning.

For yderligere information kontakt venligst

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions
E-mail: joakim.jn.nilsson@volvo.com

Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2023 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.