Elektrificering på fremmarch – Volvo Trucks fastholder sin førerposition

Volvo Trucks er fortsat markedsleder for tunge elektriske lastbiler efter første kvartal 2023. Det gælder både i Europa og i Nordamerika. I alt har den svenske lastbilproducent solgt knap 5.000 elektriske lastbiler i ca. 40 lande. Nu bliver Volvo Trucks’ elektriske produktudvalg gjort tilgængeligt på nye markeder i Asien, Latinamerika og Afrika.
Volvo er markedsleder inden for tunge elektriske lastbiler. Det gælder både i Europa og i Nordamerika

I løbet af første kvartal 2023 blev der i alt indregistreret 600 nye elektriske lastbiler med totalvægt på 16 tons og derover i Europa. Det er mere end fire gange så mange i forhold til samme periode i 2022 (134). Volvo Trucks har den største markedsandel heraf på 50 %, en stigning i forhold til 2022, hvor Volvo Trucks’ markedsandel for hele året var 32 %.

Volvo Trucks fastholder også sin førerposition i Nordamerika med næsten halvdelen af markedet for tunge elektriske lastbiler.

“Vores løfter om at levere bæredygtige transportløsninger betaler sig klart. Vi er fast besluttet på at arbejde tæt sammen med vores kunder for at gøre lastbiltransport CO2-neutral”, siger Roger Alm, President for Volvo Trucks.

De markeder, hvor der blev indregistreret fleste tunge elektriske af alle mærker i første kvartal 2023, var Tyskland, Frankrig, Holland og USA.

Stigende ordreindgang

Volvo Trucks oplevede en stærk stigning i nye lastbilordrer i løbet af første kvartal 2023 med bestillinger på i alt 486 elektriske lastbiler, hvilket er en stigning på 141 % i forhold til samme periode i 2022. De fleste af disse ordrer kom fra lande i Nordeuropa, herunder Holland, Tyskland, Norge og Sverige.

5.000 lastbiler i 40 lande

Efter at have lanceret sin første elektriske lastbil i 2019 har Volvo Trucks nu solgt næsten 5.000 elektriske lastbiler i ca. 40 lande - primært i Europa og Nordamerika men også i lande som Australien og Marokko. I løbet af 2023 vil Volvo Trucks indlede salget af elektriske lastbiler til kunder i Sydafrika, Sydkorea, Indien og i Latinamerika.

Seks elektriske modeller

I fjor år tilføjede Volvo sine tre mest populære tunge lastbilserier; Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX med vogntogsvægte på op til 44 tons, til sin elektrificerede produktportefølje. Med disse seneste tilføjelser har Volvo Trucks nu seks elektriske lastbilmodeller i serieproduktion, hvilket udgør branchens mest omfattende portefølje af nul-emissions lastbiler.

I øjeblikket opskalerer Volvo Trucks produktionen af elektriske lastbiler på tre fabrikker: i Gøteborg i Sverige, i Blainville i Frankrig samt i New River Valley i USA. I tredje kvartal 2023 indledes desuden serieproduktion på Volvos største monteringsfabrik i Gent i Belgien.

Ladeinfrastruktur påkrævet

For at øge antallet af elektriske lastbiler på de europæiske veje markant vil der fremover være brug for tusindvis af offentligt tilgængelige ladestandere til tunge lastbiler. Volvo Group vil sammen med Daimler og Traton Group bygge mindst 1.700 højtydende ladestandere med grøn strøm rundt omkring i Europa. Volvo investerer også i en ladekorridor i Nordamerika.

Volvo Trucks sigter mod, at 50 % af sit globale salg af nye lastbiler skal være elektriske i 2030, og 100 % skal være helt CO2-neutrale i 2040.

Bemærk:

• Alle henvisninger til Europa omfatter EU-landene samt Norge og Schweiz.

• Tal for Volvo Trucks’ markedsandel og overordnede vækstdata for tunge elektriske lastbiler ≥16 tons totalvægt) i Europa er baseret på indhold leveret af IHS Markit.

• Alle henvisninger til Nordamerika omfatter USA og Canada. Tal for Volvo Trucks’ markedsandel for Nordamerika er baseret på data leveret af Volvo Trucks North America.

LINK til billeder i høj opløsning.

For yderligere information kontakt venligst

Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions
E-mail: joakim.jn.nilsson@volvo.com

Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2023 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.