Trucks

Premiere: Volvo Trucks tester brint-elektriske lastbiler på offentlige veje

| 3 min | 3 min
Med vanddampe som eneste udslip vil brintdrevne brændselscelle-lastbiler blive en vigtig del af Volvo Trucks' emissionsfri produktportefølje. Nu har køretøjerne passeret en vigtig milepæl – nemlig testkørsler på offentlig vej
Premiere: Volvo Trucks tester brint-elektriske lastbiler på offentlige veje
De barske forhold på offentlige veje i det nordlige Sverige med is, vind og masser af sne er et ideelt testmiljø.

Sidste år fremviste Volvo Trucks sine elektriske brændselscelle-lastbiler for første gang. Disse emissionsfrie lastbiler bruger brint til at producere deres egen elektricitet under kørslen, har en lang rækkevidde – hvilket gør dem velegnede til transportopgaver over længere strækninger.

 

Nu er lastbilerne for første gang blevet testet på offentlig vej. Men ikke på hvilke som helst offentlige veje. For at gøre det ekstra udfordrende er testene blevet udført nord for polarcirklen i det nordlige Sverige – i et ekstremt koldt klima.

 

”Lastbiler kører syv dage om ugen og i al slags vejr. De barske forhold på offentlige veje i det nordlige Sverige med masser af sne, is og vind udgør et ideelt testmiljø,” siger Helena Alsiö, Vice President for Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.

”Jeg er glad for at kunne sige, at testene er gået godt, hvilket bekræfter de tests, vi har udført på forhånd. Og det gælder både digitale tests og simuleringer samt praktiske tests på vores lukkede testbane tæt ved Gøteborg.”

 

Elektriske brændselscelle-lastbiler drevet af brint vil være særligt velegnede over længere afstande samt når det ikke er muligt at køre med batteri-elektriske lastbiler. Det kan f.eks. være i landdistrikter uden opladningsinfrastruktur.

 

Kommercielt tilgængelig i anden halvdel af dette årti

Volvo tilbyder branchens bredeste produktprogram af elektriske lastbiler med 6 modeller i serieproduktion. Volvos brintdrevne brændselscelle-lastbiler vil blive kommercielt tilgængelige i anden halvdel af dette årti. Testkørsler i daglig drift hos vognmænd starter et par år inden den kommercielle lancering.

 

Muligt at reducere CO2 allerede i dag

For vognmænd, der ønsker at tilbyde emissionsfrie transporter allerede nu, tilbyder Volvo Trucks i øjeblikket seks forskellige batterielektriske modeller samt lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som bl.a. biogas.

 

”Vi er nødt til at handle nu for at stoppe den globale opvarmning. Uanset transportopgaver eller hvor i verden vores kunder opererer, er det ikke en mulighed at vente. Om få år vil vores kunder være i stand til fuldstændigt at eliminere CO2-udslip fra deres lastbiler,” påpeger Roger Alm, President for Volvo Trucks.

 

Fakta

Volvo Trucks' brintdrevne brændselscelle-lastbiler vil blive udrustet med to brændselsceller, der samlet har en kapacitet til at generere 300 kW elektrisk strøm. Grøn brint er en endeløs ressource, der produceres ved at anvende vedvarende energikilder som vind, sol og vand.

 

LINK til billeder i høj opløsning

LINK til film om vintertest af brintdrevne brændselscelle-lastbiler

For yderligere information kontakt venligst

Volvo Danmark A/S
Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions
E-mail: joakim.jn.nilsson@volvo.com 
Telefon: 61 82 78 98

 

Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2023 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.