Volvo lancerer opdaterede elektriske lastbiler, Volvo FL og FE, til emissionsfri bykørsel

Med en elektrisk rækkevidde på op til 450 km, op til 50 % hurtigere opladning og nye aktive sikkerhedsfunktioner er Volvos opdaterede, mellemtunge elektriske lastbiler Volvo FL og FE skræddersyet til bykørsel og baner vejen for bæredygtig, emissionsfri bykørsel og distribution.
De nye opdaterede elektriske lastbiler, Volvo FL og FE, til emissionsfri bykørsel

Flere og flere byer introducerer skrappere miljøzoner, og for transportvirksomheder, der ønsker at kunne opfylde alle krav til bykørsel og citylogistik, er emissionsfri lastbiler mere relevante end nogensinde før. For at imødekomme disse krav præsenterer Volvo Trucks nu opdaterede, fuldelektriske lastbiler i de mellemtunge Volvo FL- og FE-serier.

Volvo FL og FE er ideelle til de fleste transportopgaver i travle bymiljøer inden for bl.a. distributions-, renovations- og lettere entreprenørkørsel. De elektriske versioner af Volvo FL og FE har været på markedet siden 2019 og sælges på flere markeder i Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien og Australien.

AC-ladekapaciteten på de mellemtunge batteri-elektriske lastbiler er næsten blevet fordoblet til 43kW, hvilket reducerer den nødvendige ladetid med ca. 50 %. De nyligt opdaterede batteripakker kan levere op til 450 km samlet rækkevidde på én opladning.

“Volvo Trucks har et markedsledende udvalg af elektriske lastbiler - og vi forbedrer dem konstant for at gøre det muligt for flere og flere transportvirksomheder at tage skridtet til emissionsfri køretøjer i deres daglige drift”, siger Jessica Sandström, Head of Product Management hos Volvo Trucks.

“De opdaterede Volvo FL- og FE-modeller er ideelle arbejdsredskaber til transportvirksomheder med bæredygtighed højt på dagsordenen og er velegnede til en bred vifte af transportopgaver for deres kunder.”

Sikkerhed er nøglen i Volvo FL- og FE-lastbilerne, som typisk deler den begrænsede plads med bilister, cyklister, løbehjulskørere samt fodgængere i et travlt bymiljø. En række nye funktioner øger sikkerheden både for chaufføren og for de øvrige trafikanter, og sikkerhedsopgraderingerne betyder, at de nye Volvo FL- og FE-modeller mere end opfylder de skærpede sikkerhedskrav, der træder i kraft i løbet af 2024.

De nye FL- og FE-modeller er også udrustet med et nyt, tiltalende design med fornyet front, markante LED-forlygter samt forstørret Volvo navn og logo på fronten.

Desuden er alle drivlinevarianter på Volvo FL og FE, inkl. el, gas og diesel, blevet udstyret med en række nye funktioner, hvilket gør dem endnu bedre rustet til at opfylde kravene til moderne transport i byen.

Blandt opdateringerne på Volvo FL- og FE-modellerne kan nævnes:

• De udvendige spejle er gjort slankere, så chaufføren får et bedre direkte udsyn til omgivelserne

• Interiøret har nye LED-lys og et aflåseligt, indvendigt opbevaringsrum for et forbedret arbejdsmiljø

• Volvo FL og FE kan udstyres med en effektiv kameraløsning med 360° fugleperspektiv og/eller sidekamera

• Den nye tændingsnøgle med fjernbetjening er spækket med nye brugervenlige funktioner

• Den elektriske version kan leveres med et nyt elektrisk kraftudtag, der gør det muligt at drive udstyr på opbygningen uden en elektro-mekanisk motor, hvilket forenkler opbygningen og sparer vægt

• Tilføjelsen af yderligere sikkerhedssystemer omfatter registrering af bløde trafikanter (Vulnerable Road User Detection), Sidekollisionsalarm (Side Collision Avoidance Support) samt Opmærksomhedsassistent (Driver Alert Support).

De nye og opdaterede Volvo FL- og FE-modeller kan bestilles nu med levering i første halvår af 2024.

LINK til billeder i høj opløsning

Pressebilleder og film er tilgængelige i Volvo Trucks Mediahub:

For yderligere information, kontakt venligst:

Joakim Nilsson, Forretningsudviklingschef Zero Emission

Tlf. 61 82 78 98, joakim.jn.nilsson@volvo.com

Jan Hjørne-Larsen, Marketing- & CRM Manager

Tlf. 22 37 26 94, e-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2022 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.