Volvos mest solgte lastbil fejrer 30 års innovation

Så er det tid til fejring! I dag er det 30 år siden, at Volvo Trucks introducerede Volvo FH, den bedst sælgende lastbil i virksomhedens historie. Fra starten har Volvos flagskib været kendetegnet ved sit karakteristiske ydre og indre design, fremragende førerkomfort og teknisk avancerede effektivitets- og sikkerhedsløsninger.
Volvos mest solgte lastbil fejrer 30 års innovation

Volvo FH er en af lastbilbranchens mest succesrige modelserier nogensinde med næsten 1,4 mio. solgte enheder på ca. 80 markeder over hele verden. Som helt ny fra inderst til yderst og med fremragende køreegenskaber og brændstofeffektivitet kom Volvo FH hurtigt til at repræsentere en helt ny standard inden for lastbilkørsel, da den blev lanceret i 1993. 30 år senere har Volvo FH udviklet sig til et ikon.

“Volvo FH er den perfekte repræsentant for et kundefokuseret mindset og en modelserie, der har rykket grænserne i 30 år. På alle afgørende områder som førerkomfort, brændstofeffektivitet, sikkerhed og produktivitet har vi aldrig holdt op med at forbedre denne lastbilserie. Jeg er meget stolt af, at vores kunder i dag kan få leveret Volvo FH med både el-, gas- og diesel-drivline”, siger Roger Alm, President for Volvo Trucks.

En banebrydende innovationsleder lige fra starten

Volvo FH har altid været og forbliver med at være helt i front, når det gælder innovation. Den blev lanceret med et helt nyt chassis og et design, der muliggjorde mange fleksible løsninger til forskellige transportopgaver. Den banebrydende drivline havde en helt ny 6-cylindret 12-liters motor (16-liters i Volvo FH16), og det helt nye førerhus tilbød enestående aerodynamik og førerkomfort.

Innovation har fortsat kendetegnet Volvo FH gennem årene, og altid med Volvos værdier som sikkerhed, kvalitet og omsorg for miljøet i fokus. Innovationsmilepæle gennem de seneste tre årtier omfatter bl.a. airbag i førersiden, den automatiserede gearkasseløsning I-Shift og Volvo Dynamic Steering, der giver ubesværet styring og stor manøvredygtighed.

Udvendigt er bakspejlene udformet i et unikt, slankt design, der giver bedre direkte udsyn for chaufføren. De V-formede forlygter forbedrer udsynet og komforten for chauffører samtidig med, at de giver lastbilen sit karakteristiske udseende. Dette er blot få eksempler på, hvordan Volvos teknologi og design udnyttes aktivt for at tilføre værdifulde fordele for chaufføren.

“Den første generation Volvo FH var en game changer, der fuldstændigt transformerede konceptet for en moderne lastbil. Siden da har vi fortsat sat nye standarder inden for lastbilkørsel og lanceret yderligere fem generationer af denne lastbilserie. Vores vej til succes har været at udnytte den allernyeste teknologi på en måde, der altid bidrager til klare fordele for vores kunder og deres chauffører. Som et synligt bevis på vores succes med løbende at forbedre lastbilerne og konstante udvikling er jeg meget stolt over, at Volvo FH som den eneste lastbilserie er blevet kåret som “International Truck of The Year” hele tre gange”, udtaler Ylva Dalerstedt, Manager for Long Haul-segmentet på Volvo Trucks.

Mere information om Volvo FH på:

For yderligere information kontakt venligst

Jan Hjørne-Larsen

Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2022 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.