Ny Volvo FH Aero – en ny målestok for energieffektive tunge lastbiler

Volvos ikoniske FH-lastbilserie får et nyt medlem af familien med lanceringen af Volvo FH Aero. Med det aerodynamisk design og de innovative funktioner tilbyder Volvo FH Aero energieffektivitet på et nyt niveau og er tilgængelig i fire varianter, inklusive biobrændstof og den prisvindende elektriske version.
Ny Volvo FH Aero – en ny målestok for energieffektive tunge lastbiler

Med den forbedrede aerodynamik og de nye teknologier såsom Volvos nye Camera Monitor System kan den nye FH Aero reducere energiforbruget og emissionerne med op til 5 procent**.

"Den nye Volvo FH Aero er vores mest effektive lastbil nogensinde, da vi fortsætter med at reducere CO2 fra hele vores produktsortiment", siger Roger Alm, President Volvo Trucks. "Dette er en Volvo-lastbil, når den er allerbedst – en sikker og overlegen kvalitetslastbil med et smukt design til krævende fjerntransportopgaver bygget til at sikre vores kunders succes."

Volvo FH Electric, der er valgt som årets internationale lastbil 2024, vil også kunne fås i den nye Aero-version, en energieffektiv tilføjelse til Volvos allerede brede udvalg af ellastbiler. Derudover bliver Volvo FH16 den mest kraftfulde lastbil i branchen med den helt nye effektive 780 hk motor til de hårdeste opgaver.

Uanset hvilken drivline kunderne vælger – el, gas eller diesel – vil alle varianter af den nye FH Aero sikre lavere energiforbrug, længere rækkevidde, et uovertruffent sikkerhedsniveau og en fantastisk køreoplevelse.

De nye Aero-lastbilmodeller vil blive lanceret trin for trin til markederne i løbet af 2024-2025 i fire versioner – FH Aero, FH16 Aero, FH Aero Electric og den gasdrevne FH Aero.

Optimeret brændstofeffektivitet med aerodynamisk design

Fronten på Volvo FH Aero-førerhuset er blevet forlænget med 24 centimeter i forhold til den velkendte standard Volvo FH. Denne forlængelse har været medvirkende til at skabe et mere aerodynamisk førerhus på lastbilen. Ikke alene giver den bedre aerodynamik et lavere brændstofforbrug – den giver også bedre kørselsstabilitet under blæsende forhold.

Den forbedrede aerodynamik gavner også FH Aero Electric-modellen gennem bedre frirullende egenskaber. Dette giver mulighed for øget energiregenerering, der ledes tilbage til batteriet, når du bremser eller kører ned ad bakke, så du har den nødvendigt energi, når du har behov for den til den næste acceleration eller op ad bakke.

Det moderne nye udtryk på FH Aero har et markant, stort og let genkendeligt Volvo Iron Mark – det største i moderne tid på en Volvo lastbil – samt Volvo Spread Word Mark, der tydeligt viser, at dette er den nyeste model fra Volvo Trucks.

Forbedret sikkerhed og effektivitet med kameraer, der erstatter spejlene

Et nyt avanceret CMS kamerasystem (Camera Monitor System) bidrager i høj grad til både aerodynamik og sikkerhed. Denne nye løsning, der erstatter de traditionelle sidespejle, giver chaufføren et større synsfelt og forbedrer sikkerheden for både chaufføren og de omgivende trafikanter.

CMS kamerasystemet har en positiv indflydelse på chaufførens udsyn under regnfulde og mørke forhold, men også i direkte sollys og ved kørsel i tunneler. Ved kørsel med en trailer har kamerasystemet en automatisk panoreringsfunktion, der følger den drejende trailer.

Yderligere højdepunkter, egenskaber og fordele på den nye Volvo FH Aero omfatter:

• Volvo’s I-See teknologi der er blevet udviklet yderligere for at reducere energiforbruget og kulstofemissionerne ved hjælp af et skybaseret topografisk kort til at optimere kørslen og give mulighed for længere køretid med fartpiloten, hvilket både kan spare energi og give en mere afslappet kørsel.
  • Opdaterede bremser med Volvos patenterede drag free bremseskiver med friløb forbedrer bremseevnen, samtidig med at energiforbruget og emissionerne reduceres.
  • Opgraderet brugervenligt infotainment-system, der kan tilpasses afhængigt af den enkeltes behov.
  • Forbedret lydsystem, der fås med seks førsteklasses højkvalitetshøjttalere, en ny effektforstærker og en subwoofer, der giver ekstra saft og kraft til lydoplevelsen.
  • Et nyt indbygget navigationssystem vil kunne tilvælges med forbedrede kort tilpasset den specifikke lastbils behov med automatiske kortopdateringer, der muliggør effektiv levering af varer.
  • Opdateringer af interiøret omfatter også en integreret mikroovn og USB-C-strøm-udtag.
  • Volvo Trucks' My Business Apps-tilbud er blevet introduceret på flere markeder. Dette er en abonnementsbaseret tjeneste, der gør det muligt for kunderne at downloade forretningsrelaterede apps fra forskellige udbydere og bruge dem i lastbilernes sidedisplay, hvilket resulterer reelle fordele i forhold til driftstiden og den daglige brug af lastbilen.
  • Den nye dæktryksovervågningstjeneste giver flådekunder et komplet overblik over lastbilen og traileren via Volvo Connect, hvilket mindsker risikoen for omkostninger og uønsket downtime relateret til dæk problemer.

Volvo FH vil fortsat blive tilbudt med et standard-førerhus, som ikke er forlænget, afhængigt af markedsbehovene

*Den faktiske brændstoføkonomi afhænger af flere faktorer, f.eks. kørselshastigheden, anvendelse af intelligent fartpilot, køretøjsspecifikationen, lasten, topografi, chaufførerfaring, køretøjets vedligeholdelse og vejrforhold.

Produktchef Volvo Danmark A/S
Claus Henrik Jensen
tlf. +45 30 50 62 05 eller mail: claus.henrik.jensen@volvo.com

Marketing- & CRM Manager Volvo Danmark A/S
tlf. +45 22 37 26 94 eller mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2023 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.