Den nye Volvo FH16: Mere kraft – mindre brændstofforbrug

| 3 min
Den nye Volvo FH16 er Europas mest kraftfulde lastbil. Den er også en meget brændstoføkonomisk en af slagsen - og den kan køre på 100 % bæredygtige brændstoffer. Landevejstests bekræfter, at den helt nye motor i FH16 opnår 5 % bedre brændstoføkonomi, udleder færre emissioner og samtidig præsterer 7 % højere drejningsmoment. Det er egenskaber, der øger effektiviteten og produktiviteten ved selv de mest krævende transportopgaver.
Den nye Volvo FH16: Mere kraft – mindre brændstofforbrug
Den nye Volvo FH16 med D17-motoren tilføjer kraft med reduceret brændstofforbrug

Volvos helt nye D17-motor i den ikoniske Volvo FH16 er konstrueret til de hårdeste og mest krævende transportopgaver takket være enestående ydeevne og holdbarhed. Ved sammenligning af den nye 17-liters-motor på 780 hk i Volvo FH16 med sin forgænger, præsterer den nye motor 7 % højere drejningsmoment samtidig med, at den opnår 5 %* lavere brændstofforbrug og dermed CO2-emissioner.

Den helt nye motor er også tilgængelig i den nye Volvo FH16 Aero, der opnår endnu bedre brændstoføkonomi, når den kombineres med det aerodynamiske lastbilførerhus.

“Vores ingeniører har udviklet en motor, der kombinerer det højeste drejningsmoment og effektniveau der kan leveres i en europæisk lastbil med overlegen brændstofeffektivitet. Fakta taler for sig selv – højere drejningsmoment og motorydelse i kombination med betydelige brændstof- og CO2-reduktioner er et fantastisk resultat. Det betyder, at vores kunder kan udføre deres transportopgaver mere effektivt og med højere produktivitet”, siger Jan Hjelmgren, Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks.

Denne helt nye brændstofeffektive motor er et eksempel på Volvo Trucks’ kontinuerlige stræben efter at reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne fra eksisterende drivlineteknologier parallelt med introduktionen af nye teknologier.

Tre effektniveauer

Volvos nye 17-liters Euro 6-motor leveres med tre forskellige effektniveauer, hhv. 600 hk, 700 hk og 780 hk. Momentniveauerne er øget til hhv. 3.000 Nm, 3.400 Nm samt 3.800 Nm i topversionen. Gearkasserne er blevet opdateret til at håndtere op til 3.800 Nm, og den interne gearkasseeffektivitet er blevet yderligere forbedret på versionerne på 3.000 Nm og 3.400 Nm.

Certificeret til biobrændstof

Den nye D17-motor er certificeret til at køre på ren HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) i alle effektklasser, og 700 hk-versionen er desuden certificeret til at køre på 100 % biodiesel (B100).

Volvo FH16 og FH16 Aero med den helt nye D17-motor vil kunne bestilles fra midten af 2024, og produktionen starter i anden halvdel af 2024.

*landevejstest af D17-motoren i 780 hk-version i forhold til D16-motoren på 750 hk i vogntog på 55 tons vogntogsvægt

LINK til billeder i høj opløsning.

Produktchef Volvo Danmark A/S
Claus Henrik Jensen
tlf. +45 30 50 62 05 eller mail: claus.henrik.jensen@volvo.com

Marketing- & CRM Manager Volvo Danmark A/S
tlf. +45 22 37 26 94 eller mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til kvalitetsbevidste professionelle kunder med sin komplette serie af mellemtunge og tunge lastbiler. Kundesupport leveres via et globalt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter og værksteder i ca. 130 lande. Volvos lastbiler bygges i 12 lande rundt om i verden.

I 2023 leverede Volvo omkring 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group – en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner og motorer til marine- og industribrug. Koncernen leverer desuden komplette finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks' arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.