Nye flådedata for Volvo Trucks’ leverede elektriske lastbiler viser, at de siden 2019 har kørt mere end 80 mio. km i kommerciel drift rundt om i verden. At tilbagelægge den samme afstand med tilsvarende dieseldrevne lastbiler ville have forbrugt mere end 25 mio. liter diesel1) og forøget CO2-udledningen med ca. 68.000 tons2).
”Jeg er glad for at se, hvordan transportvirksomheder omfavner fordelene ved elektriske lastbiler i den daglige drift. Transportsektoren repræsenterer 7 % af den globale CO2-udledning, og batteri-elektriske lastbiler er et vigtigt værktøj til at reducere klimaaftrykket. Takket være mange omstillingsparate virksomheder kan vi allerede nu se det enorme potentiale med denne teknologi”, siger Roger Alm, President for Volvo Trucks.
Volvo Trucks’ tidlige indtræden i segmentet for elektriske lastbiler har opbygget en unik ekspertise inden for elektrisk nul-emissionstransport. Det er erfaringer, der bruges i udviklingen af Volvos næste generation af elektriske køretøjer.
Volvo Trucks’ globale leverancer af batterielektriske lastbiler steg med 256 % til 1.977 enheder i 2023, og virksomheden ser fortsat interesse fra kunderne i 2024. I Europa valgte mere end halvdelen af el-lastbilskunderne en Volvo i løbet af årets første kvartal – Volvo Trucks’ andel af segmentet for elektriske lastbiler var 56 %. I USA stod der Volvo på 44 % af alle solgte elektriske lastbiler.
Volvo Trucks har indtil videre leveret mere end 3.500 elektriske lastbiler til kunder i 45 lande på seks kontinenter. I løbet af 2023 forøgede Volvo Trucks sin geografiske tilstedeværelse for elektriske lastbiler ved levering af de første tunge elektriske lastbiler til Latinamerika med køretøjer til kunder i Brasilien, Chile og Uruguay. Volvo Trucks blev også den første lastbilproducent til at levere batterielektriske tunge lastbiler i Marokko, Sydkorea og Malaysia.
“Ikke kun transportvirksomheder, men også købere af transport- og logistikydelser tilmelder sig SBTi – Science Based Target-initiativet3) – og begynder at efterspørge bæredygtige transportløsninger fra deres leverandører. Dette er endnu en drivkraft bag skiftet til elektriske lastbiler”, fastslår Roger Alm.
Volvo Trucks’ elektriske lastbiler opfylder behovene ved en bred vifte af anvendelsesområder - fra distributionskørsel og affaldsindsamling i byerne til regional transport og entreprenørkørsel. I løbet af de fem år med elektrificering har Volvo Trucks også opbygget en stærk ekspertise i at optimere brugen af ladeinfrastruktur, opladning og servicering af elektriske lastbiler.
Fra 2019 og frem til i dag har Volvo Trucks gradvist udvidet sit modelprogram af elektriske lastbiler til dagens udvalg, der omfatter otte hel-elektriske modeller. Det er Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry Electric, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric og VNR Electric. Topsælgeren er Volvo FH Electric, der for nylig blev tildelt den prestigefyldte International Truck of the Year Award for 2024.
1) baseret på kundedata for tilsvarende modeludvalg af dieseldrevne lastbiler.
2) ifølge well-to-wheel-beregninger i GLEC framework v3
3) https://sciencebasedtargets.org/
LINK til billeder og video i høj opløsning
Volvo Danmark A/S
Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2022 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.