Lastbiler, der kører på grøn brint i stedet for fossile brændstoffer, er en måde at reducere CO2-udledningen fra transport markant. Brintlastbiler vil være særligt velegnede til transport over længere afstande og i områder, hvor der er en begrænset ladeinfrastruktur til genopladning af batterier.
Volvo vil begynde kundetest med lastbiler, der bruger brint i forbrændingsmotorer, i 2026, og lastbilerne vil være kommercielt tilgængelige mod slutningen af dette årti. Allerede nu er test i laboratorier og i køretøjer i gang. De brintdrevne lastbiler med forbrændingsmotorer vil komplementere Volvos udbud af lastbiler med alternativer drivliner som batterielektriske og brændselscelle-elektriske lastbiler samt lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som biogas og HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
“Lastbiler, hvor den traditionelle forbrændingsmotor forbliver, men som kører på brint, vil have samme ydeevne og pålidelighed som vores diesellastbiler. Samtidig vil de have den ekstra fordel, at der er potentiale for nul CO2-emissioner well-to-whell. De vil blive et værdifuldt supplement til vores batterielektriske lastbiler, som har været på markedet i flere år,” siger Jan Hjelmgren, Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks.
Volvo-lastbiler med forbrændingsmotorer til kørsel på grøn brint har potentiale til at levere nul CO2 emissioner, når de bruger bæredygtigt HVO som tændingsbrændstof og vil være kategoriseret som “Zero Emission Vehicles” (ZEV) efter de nye CO2-emissionsstandarder, der allerede er vedtaget i EU.
“Det er klart, at der er brug for flere forskellige teknologier for at reducere CO2-belastningen fra den tunge transport. Som en global lastbilproducent vil Volvo Trucks støtte sine kunder ved at tilbyde en række forskellige teknologiske løsninger til at nedbringe CO2-udledningen, og kunderne skal kunne vælge deres alternativ baseret på transportopgaver, tilgængelig infrastruktur og grønne energipriser,” siger Jan Hjelmgren.
Volvo-lastbiler med brintdrevne forbrændingsmotorer vil være udrustet med High Pressure Direct Injection-teknologi (HPDI), hvor en lille mængde tændingsbrændstof indsprøjtes ved højt tryk for at muliggøre kompressionstænding, inden brinten indsprøjtes. Fordelene ved denne teknologi er bl.a. højere energieffektivitet med lavere brændstofforbrug samt øget motoreffekt.
Volvo Group har underskrevet en aftale med Westport Fuel Systems om at etablere et joint venture omkring HPDI-teknologien. Dette joint venture forventes at blive operationelt i 2. kvartal 2024 efter formel godkendelse.
LINK til billeder i høj opløsning
Volvo Danmark A/S
Joakim Nilsson
Forretningsudviklingschef - Zero Emissions
E-mail: joakim.jn.nilsson@volvo.com
Telefon: 61 82 78 98
Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2023 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.