Trucks

Volvo Trucks og stjernekokken Marcus Samuelsson går sammen om at reducere udledningerne fra transport af fødevarer

Volvo Trucks har slået sig sammen med den globalt anerkendte stjernekok Marcus Samuelsson i en ny kampagne. Udfordringen? Tilbered et gourmetmåltid med ingredienser, der er blevet transporteret med lastbil, hvor udstødningsemissioner er elimineret eller begrænset til et absolut minimum. Elektriske lastbiler spiller en central rolle i initiativet, der har til formål at inspirere transportkøbere i fødevare- og drikkevareindustrien til at omfavne mere bæredygtige transportformer.
Volvo Trucks og stjernekokken Marcus Samuelsson går sammen om at reducere udledningerne fra transport af fødevarer

Arbejdet med at reducere skadelige udledninger i transportbranchen fortsætter. Batterielektriske lastbiler er én måde at reducere udstødningsemissionerne til nul. I fødevare- og drikkevareindustrien er transport ansvarlig for 19 % af alle emissioner*.

 

Volvo Trucks har slået sig sammen med den globalt anerkendte stjernekok Marcus Samuelsson, som er den kulinariske kraft bag adskillige internationale restauranter, for at demonstrere, hvordan udstødningsemissioner fra vejtransport kan fjernes eller reduceres til et absolut minimum i fødevare- og drikkevareindustrien.

 

Marcus Samuelsson satte sig selv udfordringen med at tilberede et gourmetmåltid med alle ingredienser, der bringes til hans køkken af elektriske lastbiler eller af lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som biogas eller biodiesel. 

 

"Dette var den første middag af sin slags, og jeg er superspændt på at være en del af den. Til dette projekt var jeg nødt til at tænke på transport som en ingrediens, ikke? Det er en hovedperson! Derfor elskede jeg denne udfordring. For når vi først gør det her, vil det skubbe branchen fremad. Forhåbentlig vil alle kokke en dag skrive på menuen, hvordan maden blev transporteret til restauranten, og det bliver en ny premium-oplevelse," siger Marcus Samuelsson.

 

Menuen bød på miso-glaseret torsk, kål, krebs, agurkesalat og en tysk Riesling-vin. Ingredienserne til middagen tilbagelagde sammenlagt ca. 2.700 kilometer på vejene, hvoraf 86 % af denne afstand blev tilbagelagt i elektriske lastbiler uden udstødningsemissioner. De resterende kilometer blev tilbagelagt i lastbiler, der kørte på vedvarende brændstoffer.

 

"Denne kampagne passer perfekt til Volvo-brandet – den gør bæredygtighed i transportbranchen forståelig og håndgribelig ved at anvende den på et restaurantmåltid – noget som alle kan relatere til, siger Katarina Adamson, chef for Global Brand & Communication på Volvo Trucks og fortsætter.

"Målet er at nå ud til transportkøbere i fødevare- og drikkevareindustrien, da deres beslutninger og krav har betydelig indflydelse på retningen og tempoet mod mere bæredygtige transportløsninger," fastslår hun.

 

Udfordringen viste sig at kræve en samlet holdindsats, der involverede adskillige fødevare- og drikkevareleverandører, producenter og transportudbydere – som alle var inviteret til at deltage i middagen, der blev serveret på en lokal restaurant i Göteborg i Sverige. 

 

Om Marcus Samuelsson

Marcus Samuelsson er den kulinariske kraft bag adskillige internationale restauranter, herunder den anerkendte Red Rooster Harlem i New York City (hvor han bl.a. serverede for præsident Barack Obama). Han er også en Emmy-vindende tv-personlighed og en dygtig forfatter med en historik om omfattende involvering i filantropiske projekter. Til denne kampagne blev Marcus udfordret til at kreere en middag i verdensklasse med alle ingredienser bragt til køkkenet af elektriske lastbiler eller af lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer.


5.000 elektriske lastbiler leveret

Volvo Trucks er en global leder inden for udvikling, produktion og levering af elektriske lastbiler og har solgt mere end 5.000 elektriske lastbiler til kunder i 50 lande. Volvos nuværende udvalg af elektriske lastbiler består af otte modeller, der er skræddersyet til at imødekomme en række transportbehov, herunder bykørsel og regional distribution samt entreprenør- og renovationskørsel. I 2024 havde Volvo en segmentandel inden for elektriske lastbiler i Europa på 47 % (tunge lastbiler på 16 tons totalvægt og derover), og virksomheden havde også en førende andel inden for elektriske lastbiler i Nordamerika.

 

Volvos trevejs-strategi mod emissionsfri vejtransport

Volvo Trucks leder vejen for at nå målet om emissionsfri vejtransport inden 2040 ved hjælp af en tre-vejs teknologistrategi. Den er baseret på batterielektriske og brændselscelleelektriske drivliner med el-motorer samt forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer som grøn brint (fremstillet ved at spalte vand til brint og ilt ved hjælp af vedvarende elektricitet), biogas (Bio-LNG), biodiesel samt HVO (hydrobehandlet vegetabilsk olie).



* Li, M., Jia, N., Lenzen, M. et al. Global food-miles account for nearly 20% of total food-systems emissions. Nat Food 3, 445–453 (2022). https://doi.org/10.1038/s43016-022-00531-w

 

 

LINK til billeder og film i høj opløsning

For yderligere information kontakt venligst

 

Michael Sparlund, E-Mobility Produktspecialist Volvo Danmark

Tlf. 61 82 79 17, e-mail: michael.sparlund@volvo.com

 

Stefan Elfström, Media Relations Director, Volvo Trucks Sweden

Tlf. +46 708 25 30 72, e-mail: stefan.elfstrom@volvo.com

 

 

Pressebilleder og -film er tilgængelige i Volvo Trucks’ Media Hub: https://media.volvogroup.com/dam

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til kvalitetsbevidste professionelle kunder med sin komplette serie af mellemtunge og tunge lastbiler. Kundesupport leveres via et globalt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter og værksteder i ca. 130 lande. Volvos lastbiler bygges i 12 lande rundt om i verden. I 2023 leverede Volvo omkring 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group – en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner og motorer til marine- og industribrug. Koncernen leverer desuden komplette finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks' arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.