Trucks

Efterspørgslen på gasdrevne lastbiler stiger – op til 100 % CO2 reduktion

| 3 min
Efterspørgslen efter Volvos gasdrevne lastbiler er stigende, og salget steg med mere end 25 % i 2024. Med gasdrevne lastbiler kan transportvirksomheder reducere deres CO2-udledning med op til 100 % ved brug af vedvarende brændstoffer.
Efterspørgslen på gasdrevne lastbiler stiger – op til 100 % CO2 reduktion

Den globale kundeefterspørgsel efter Volvos gasdrevne lastbiler vokser, og Volvo Trucks har solgt mere end 8.000 lastbiler rundt om i verden. I løbet af 2024 steg salget med 25 %, hvor de største markeder er Sverige, Norge, Holland, Spanien og Storbritannien. Volvos gasmotorer fås i Volvo FM-, FH- og FH Aero-modellerne, og de kan skifte problemfrit mellem biogas (ikke-fossil gas produceret af organisk affald) og almindelig flydende naturgas (Liquified Natural Gas).

 

Gasdrevne Volvo-lastbiler har rækkevidde på op til 1.000 kilometer mellem optankninger, hvilket gør dem velegnede til transportopgaver som fjerntransport og tung regional distributionskørsel, men også entreprenørkørsel. De repræsenterer et reelt alternativ til andre typer lav-emissionskøretøjer, når transportvirksomheder og -købere søger efter måder at blive mere bæredygtige på.

 

”Mange af vores kunder vælger at erstatte deres diesellastbiler med gasdrevne lastbiler, som en nem måde at reducere deres CO2-udledning her og nu”, fortæller Jan Hjelmgren, Head of Product Management hos Volvo Trucks, og fortsætter:

”Volvos gasdrevne lastbiler er en reel win-win for transportvirksomhederne, da de kan kombinere lavere ejeromkostninger med en markant reduceret CO2-udledning og samtidig bevare produktiviteten.”

 

Flere lande tilbyder allerede nu et omfattende netværk af tankstationer med en voksende adgang til biogas. Den globale produktion af biogas voksede med 21 % i løbet af 2024*. Det betyder, at muligheden for at reducere CO2-udledningen med op til 100 % åbner for et betydeligt antal lastbilejere. Biogas er en omkostningseffektiv løsning sammenlignet med diesel på markeder med skattemæssige incitamenter og statstilskud til vedvarende brændstoffer og lave emissioner. Også almindelig, flydende naturgas (LNG) reducerer CO2-udledningen med op til 20 % ("Tank to Wheel") i forhold til diesellastbiler.

 

Betydelig reduktion af CO2-udledning og driftsomkostninger uden at gå på kompromis

Volvo offers exceptional gas engine technology, based on its best-selling powertrain, the D13 diesel engine, which means that it offers performance on par with any diesel truck, with reduced CO2.

 

“Volvo Trucks tilbyder en enestående gasmotorteknologi baseret på den bedst sælgende drivline, D13-dieselmotoren, hvilket betyder, at den tilbyder ydeevne på niveau med enhver diesellastbil i kombination med reduceret CO2-udledning.

 

”Vores gasmotorer er baseret på en overlegen teknologi, der klart overgår konkurrencen på motoreffekt, drejningsmoment, motorrespons og brændstoføkonomi. Chauffører fortæller os, at de sætter pris på det lave støjniveau, kraftoverskuddet, køreegenskaberne og den behagelige kørsel i vores gaslastbiler”, siger Jan Hjelmgren. ”Vi ser, at gasdrevne lastbiler har et stort potentiale på vejen mod emissionsfri transport.”

 

FAKTA CO₂-besparelser med gasdrevne lastbiler:

  • Skift fra diesel til LNG (flydende naturgas) reducerer CO2-udledningen med op til 20 % (Tank til hjul).
  • At gå fra diesel til biogas/bio-LNG reducerer CO₂-udledningen med op til 100 % (Tank til hjul).
  • Bio-LNG produceres af råmaterialer som husholdningsaffald, landbrugsaffald og spildevand.
  • Bio-LNG har samme egenskaber som almindelig LNG, når det gælder ydeevne, håndtering og tankning..

 

FAKTA Volvos gasdrevne lastbiler:

  • Volvo tilbyder gasdrevne Volvo FM, FH og FH Aero-modeller i 4x2, 6x2 og 6x4 som trækkere og lange chassiser med godkendt vogntogsvægte på op til 60 tons
  • Volvos G13 LNG-motor er baseret på D13 dieselmotoren i Euro 6-version og leveres med tre effektniveauer: 420 hk/2.100 Nm, 460 hk/2.300 Nm og 500 hk/2.500 Nm
  • Den største brændstoftank rummer 225 kg gas, hvilket giver en rækkevidde på op til 1.000 km
  • Volvo Trucks' gasdrevne motorer er udrustet med den brændstofeffektive HPDI-teknologi (High Pressure Direct Injection) fra leverandøren Cespira: www.cespira.com
  • Volvos gasmotorløsning bruger en lille mængde diesel eller HVO som tændingsbrændstof. Når der bruges HVO (Hydrogenated/Hydrotreated Vegetable Oil) til tænding, kan CO₂-udslippet reduceres op til 100 % (Tank til hjul) i forhold til en dieseldrevet lastbil
  • Biogas repræsenterer én brændstoftype til forbrændingsmotorer, som igen er en afgørende del af Volvo Trucks' drivlinestrategi for at opnå netto nul-emissioner i 2040.
  • Volvo Trucks' trevejsstrategi for at nå netto nul-emissioner består af batteri-elektriske og brændselscelle-elektriske motorer samt forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer.

 

 

*Ifølge en rapport fra European Biogas Association - Statistical Report 2024

 

LINK til billeder i høj opløsning

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Claus Jensen, Product Manager, Volvo Danmark A/S

Tlf. 30 50 62 05, e-mail: claus.henrik.jensen@volvo.com

 

Pressebilleder og -film er tilgængelige i Volvo Trucks’ Media Hub: https://media.volvogroup.com/dam

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til kvalitetsbevidste professionelle kunder med sin komplette serie af mellemtunge og tunge lastbiler. Support til kunderne leveres via et globalt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter og værksteder i ca. 130 lande. Volvos lastbiler bygges i 12 lande rundt om i verden.

 

I 2024 leverede Volvo omkring 134.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group – en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner og motorer til marine- og industribrug. Koncernen leverer desuden komplette finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks' arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.