Trucks

Volvo Trucks lancerer verdens første motor stop/start-funktion for at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning

Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop/start-funktion – en verdensnyhed for tunge lastbiler. Den nye stop/start-funktion vil reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen og er det seneste initiativ fra Volvo i det løbende arbejde med at reducere klimapåvirkningen og driftsomkostningerne ved landevejstransport.
Volvo Trucks' nye I-Roll med motorstop/start vil kunne reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen

Volvo Trucks' nylige sejr i Green Truck Award-testen tidligere i år med Volvo FH Aero er et bevis på, at vores nyeste teknologier og innovationer har en reel indflydelse på brændstofeffektiviteten. Det nye Aero-førerhus, der blev introduceret i fjor, og de yderligere aerodynamiske forbedringer siden da betaler sig i form af en betydelig reduktion i brændstofforbrug og dermed CO2-udledning.

 

Den seneste teknologiske tilføjelse i Volvos stræben efter brændstofbesparelser er udviklet internt hos Volvo og er baseret på virksomhedens eksisterende I-See- og I-Roll-teknologier. Den nye stop/start-motorfunktion muliggøres ved konstant at overvåge vejdata og information om vejkurver. Motoren slukkes midlertidigt, når der identificeres en nedkørsel på ruten. Mens motoren er slukket, forbruges der intet brændstof, og der vil derfor ikke være nogen CO2-udledning fra udstødningsrøret.

 

- Vores ingeniører har gjort det igen – udviklet en ny motorteknologi, der bidrager til at gøre lastbiltransport endnu mere brændstofeffektiv, siger Jan Hjelmgren, chef for produktudvikling hos Volvo Trucks.

- Som en del af vores strategi for at reducere CO2 udledningen vil vi fortsætte vores udviklingsarbejde for at gøre vores forbrændingsmotorer endnu bedre og reducere vores miljøpåvirkning endnu mere, fastslår han. 

 

Den nye motorstop/start-funktion aktiveres ved hastigheder over 60 km/t. Afhængigt af forhold som topografi og omgivende temperatur vil den nye I-Roll med motorstop/start være i stand til at reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen med op til én procent ud over de allerede opnåede reduktioner. Sammenlagt bidrager Volvos mange innovationer med betydelige forbedringer af effektiviteten og driftsøkonomien for ejeren samt en positiv indvirkning på udledningen af forurenende stoffer fra godstransport ad landevej.

 

Den nye funktion vil blive tilbudt på Volvo FH- og FH Aero-modellerne med 13-liters dieselmotor, og kunder kan bestille den fra november 2025.

 

Volvo Trucks' strategi for at reducere CO2-udledningen omfatter forbrændingsmotorer drevet af vedvarende brændstoffer samt batterielektriske og brændselscelleelektriske lastbiler.

 

                                                                                                                       

 

LINK til billeder i høj opløsning 

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Claus Jensen, Product Manager, Volvo Danmark A/S

Tlf. 30 50 62 05, e-mail: claus.henrik.jensen@volvo.com

 

Pressebilleder og -film er tilgængelige i Volvo Trucks’ Media Hub: https://media.volvogroup.com/dam

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til kvalitetsbevidste professionelle kunder med sin komplette serie af mellemtunge og tunge lastbiler. Support til kunderne leveres via et globalt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter og værksteder i ca. 130 lande. Volvos lastbiler bygges i 12 lande rundt om i verden.

 

I 2024 leverede Volvo omkring 134.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group – en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner og motorer til marine- og industribrug. Koncernen leverer desuden komplette finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks' arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.