Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FMX, ned i detaljen.
Find specifikationer om motorer, transmissioner, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivlinekombinationer og kraftudtag.
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FMX Electric |
---|---|
Ydelse | Op til 330-490 kW (450-666 hk) kontinuerlig effekt |
Rækkevidde | Op til 300 km |
Ladetid (fuld opladning) | 9,5 timer med vekselstrøm (43 kW) 2,5 timer med jævnstrøm (250 kW) |
Batterikapacitet | 180-540 kWh, 2-6 batterier |
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | Euro 6 | |
Antal cylindre | 6 | 6 | |
Slagvolumen | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slaglængde | 152 mm | 158 mm | |
Boring | 123 mm | 131 mm | |
Kompressionsforhold | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Økonomi-omdrejningsinterval | 1000-1500 o/min. | 900-1.400 o/min. | |
Motorbremseeffekt | 155 kW (2.300 o/min.) | 175 kW (2.300 o/min.) | |
Motorbremseeffekt* | 270 kW (2.300 o/min.) | 340 kW (2.300 o/min.) | |
Oliefiltre | 2 fulde gennemstrømninger | 2 fulde gennemstrømninger | |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 35 l | 35 l | |
Kølesystem, samlet mængde | 22 l | 24 l | |
|
*alternativ
Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl) Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)
D11 330 hk (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1.700 o/min. | 330 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 877-1.400 o/min | 1.600 Nm | |||
D11 380 hk (279 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1.700 o/min. | 380 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 938-1.400 o/min | 1.800 Nm | |||
D11 430 hk (317 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1.700 o/min | 430 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 1.008-1.400 o/min | 2.050 Nm |
D11 460 hk (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1.700 o/min. | 460 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 1.050-1.400 o/min. | 2.200 Nm | |||
D13 420 hk (309 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min. | 420 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 905-1.400 o/min | 2.100 Nm | |||
D13 460 hk (338 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min | 460 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 945-1.400 o/min | 2.300 Nm |
D13 500 hk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min. | 500 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 980-1.400 o/min | 2.500 Nm | |||
D13 540 hk (397 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1.458-1.700 o/min | 540 hk | |||
Maks. drejningsmomentved 1.000-1.400 o/min. | 2.600 Nm | |||
12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler. Det er også muligt at bestille I-Shift med krybegear, ultralave krybegear og bakgear med flere hastigheder.
Type | Højeste gear | Motordrejningsmoment (Nm) | GCW-godkendelse (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkte | 2400 | 44 |
AT2612 | Direkte | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overgear | 2600 | 100 |
Type | Højeste gear | Motordrejningsmoment (Nm) | GCW-godkendelse (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overgear | 2800 | 80 |
Fuldautomatisk powershift-transmission med momentomformer og oliekøler. Skifter gear uden krafttab. Powertronic kan fra fabrikken udstyres med kraftudtag, integreret retarder og nødservostyringspumpe.
Type | Højeste gear | Motordrejningsmoment (Nm) | GCW-godkendelse (t) |
---|---|---|---|
PT2106 | Direkte | 2100 | 44 |
PT2606 | Direkte | 2600 | 60 |
Beregnet til optimal brændstoføkonomi. Gearskift udføres ved de mest økonomiske omdrejningstal.
Bruges, når der er behov for ekstra effektudtag. Skifter op og ned ved højere omdrejningstal.
Type | Aksel | Gear | Maks. drejningsmoment(Nm) | Maks. aksel/bogietryk (t) | GCW-godkendelse (t) |
Enkelt reduktion | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344C/E | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoid | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 80 |
RSS1244B | Solo | Hypoid | 2800 | 12 | 44 |
RTS2310A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 100 |
RSS1352A | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 52 |
Navreduktion | |||||
RSH1365 | Solo | Spiral med skrå tænder | 2400 | 13 | 65 |
RSH1370F | Solo | Konisk spiral | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610F | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815 | Solo | Konisk spiral | 3800 | 38 | 150 |
Soloaksler
RSS1244B | RSS1344C/E | RSS1352 | RSS1370A/B | RSH1365 | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.61:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.76:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.31:1* | 2.31:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.47:1* | 2.47:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 2.47:1* | 2.64:1 | 3.40:1 |
| 4.55:1 |
2.85:1 | 2.85:1* | 2.85:1 | 3.67:1 |
| 5.41:1 |
3.08:1 | 3.08:1* | 3.08:1 | 4.11:1 |
|
|
3.36:1 | 3.36:1* | 3.36:1 |
|
|
|
| 3.70:1 |
|
|
|
|
| 4.11:1 |
|
|
|
|
| 4.63:1 |
|
|
|
|
| 5.29:1 |
|
|
| |
RTS2370A | RTS2310A | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 |
|
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 |
|
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 |
|
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 |
|
|
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 |
|
|
5.67:1 | 4.11:1 |
| 7.21:1 |
|
|
6.17:1 | 4.63:1 |
|
|
|
|
| D11 330 hk | D11 370 hk | D11 410 hk | D11 450 hk | D13 420 hk | D13 460 hk | D13 500 hk | D13 540 hk |
Powertronic | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PT2106 | • | • | • | • |
| |||
PT2606 |
|
|
|
| • | • | • | • |
I-Shift | ||||||||
AT2412 | • | • | • | • | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | ||||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • | • |
Enkeltreduktionsaksler | ||||||||
RSS1244B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1356 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • | • | • | • | • |
Navreduktionsaksler | ||||||||
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
|
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • | • |
Trækkende foraksel/fordelingsgearkasse | ||||||||
FAA11/FAA21/V2501TB | • | • | • | • | • | • | • | • |
| Drejningsmomenteffekt | Udveksling | |
---|---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1.000 Nm* | 1.26:1 | |
* Drejningsmomenteffekt både ved kørsel og stilstand.
PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.
PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med forbindelsesflange for direkte monteret kardanaksel.
PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.
PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.
PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.
Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og funktioner.
Volvo FMX leveres med et unikt eksteriør, der er lavet til at passe til hård brug.
Basis
Gitter og dørhåndtag i Thunder Gray. Solskærm i Lightning Gray. Forlygte i krom. Stålstødfanger lakeret i grå farve.
Volvo FMX fås med fem forskellige interiørniveauer, der passer til forskellige behov.
Tekstilinteriør Dynamic
Tekstilinteriør med et moderne farveskema og slidstærke materialer i forskellige nuancer af grå og lilla.
Vinyl- og tekstilinteriør Robust
Slidstærke materialer i vinyl og tekstil med moderne farveskema, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Plysinteriør Progressive
Dette interiør i plys med bløde tekstiler giver en moderne farvesammensætning, som matcher interiørets forskellige dele.
Læderinteriør Robust
Interiør med slidstærke materialer og tofarvede læderstole, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Læderinteriør Progressive
Interiør med slidstærke materialer og tofarvede læderstole, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Dagførerhus
Dagførerhus (FMX-DAY) med et komfortabelt og ergonomisk chaufførområde. Indvendig højde 164 cm: 120 cm på motorrumsafdækningen.
Lavt dagførerhus
Det lave dagførerhus (FMX-LDAY) er nødvendig til anvendelser såsom minedrift, kasseopbygninger med køl, pumper og løftekraner. Indvendig højde 148 cm: 104 cm på motorrumsafdækningen.
Langt førerhus
Det lange førerhus (FMX-SLP) med komfortabel soveplads til én person. Indvendig højde 164 cm: 120 cm på motorrumsafdækningen.
Lavt, langt førerhus
Det lave, lange førerhus (FMX-LSLP) med sænket tag og førerhusophæng giver mulighed for last oven på førerhuset. Indvendig højde 148 cm: 104 cm over motorrummet.
Globetrotter-førerhus
Globetrotter-førerhus (FMX-HSLP) med komfortabel soveplads til op til to personer. Førerhuset har ekstra opbevaringsplads i højden. Indvendig højde 201 cm: 157 cm på motorrumsafdækningen.
Mandskabskabine
Mandskabskabine med god plads til adskillige ekstra passagerer, op til ni personer. Indvendig højde 1.590 mm.
Firepunkts førerhusophæng
Vælg mellem spiralfjedre med støddæmpere, spiralfjedre for og luftaffjedring bag eller luftaffjedring hele vejen rundt.
Luftindtag
Luftindtaget er placeret på venstre side og fås i en høj eller en lav version.
Førerhusfarver
Vælg mellem ca. 650 varianter.
Chaufførstol
Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Stolen kan i alt justeres 200 mm frem og tilbage og 100 mm lodret. Chaufførstolen er som standard udstyret med nakkebeskytter, justerbart og sammenklappeligt rygstød, lodret og frem-/tilbagegående justering samt justerbar lændestøtte og stolevinkel.
Passagerstol
Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Alle kan bestilles med valgfri beklædning. Passagerstolene er som standard monteret med nakkebeskytter.
Senge
Underkøje med målene 70×200 cm. 16 cm madras med pocket-fjedre og fremragende komfortniveauer. Tre grader af hårdhed: blød, halvhård og hård. Der kan vælges mellem to forskellige typer topmadrasser: Forbedrer sovekomforten og gør det lettere at rede seng. Mål for øverste komfortbriks: 70×190 cm eller 60×190 cm (alternativ til Globetrotter-førerhus).
Indendørs opbevaring
Pladsen over forruden består af to opbevaringsrum med jalousilåger og fire ISO-pladser, hvoraf én er forbeholdt fartskriveren (to ISO-pladser på lave førerhuse). Under køjen i sovekabinen og Globetrotter-førerhuset findes der to store opbevaringsrum, der er tilgængelige udefra, og ét stort (44 l volumen), der er adgang til ved at løfte madrassen og lugen. I soveområdet findes to opbevaringsrum til blade og mindre genstande. Der er fire åbne opbevaringsmuligheder i instrumentbrættet: en lille opbevaringskasse, en DIN-opbevaringsplads, et åbent opbevaringsrum og en flaskeholder. Dagførerhuset kan udstyres med 60-liters opbevaring med jalousiåbninger til hjelme, madkasser osv.
Udendørs opbevaring
Der er opbevaringsrum, som er tilgængelige udefra, bag passager- og chaufførstolene.
Tagluge
Førerhuset er udstyret med en tagluge, der kan åbnes 50 mm. På indersiden er der en perforeret markise, som også fungerer som insektnet, når lugen er åben. Taglugen kan betjenes manuelt eller elektrisk (alternativ). Der findes også en tagluge i stål, der er beregnet til anlægskørsel eller hård brug.
Rat
Fås i to forskellige størrelser – med en diameter på 450 mm eller 500 mm afhængigt af din lastbils specifikation. Rattets højde kan justeres med op til 90 mm, og vinklen kan justeres 28°. Med den justerbare ratstamme (alternativ) kan rattet justeres i lodret position mellem -5° og +15°, hvilket øger chaufførens komfort. Rattet kan fås med eller uden airbag. Indbyggede betjeningsknapper i rattet giver en sikker og nem betjening af konstantfartholder, signalhorn, telefon- og radiofunktionerne i instrumentdisplayet og sidedisplayet.
Klimaanlæg
Der findes to klimaanlæg, der dækker alle behov:
Klimaanlægget kan også suppleres med førerhus- og motorparkeringsvarmer.
Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakselbelastning, baghjulsophæng, trækkere, chassisfunktioner og bremser.
Medium | ca. 900 mm |
Høj | ca. 1.000 mm |
X-høj | ca. 1.200 mm |
XX-høj | ca. 1.240 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Medium | 10/20* | 9 |
Høj | 10/20* | 10/20* |
X-høj | - | 10/20* |
XX-høj | - | 10/20* |
|
*Med dobbelte foraksler
FA-LOW | Lav foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 9 ton. |
FA-MED | Mellemhøj foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton. |
FA-HIGH | høj foraksel til store chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton. |
FA-XHIGH | Ekstra høj foraksel til ekstrastore chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton. |
FA-XXHIGH | Foraksel med tryk, akseltryk på op til 10/20 ton. |
To foraksler – FA-HIGH/FA-XHIGH | fås i 8×2-, 8×4 and 10×4-konfigurationer, akseltryk op til 20 ton. |
Type | Aksler | Ophæng | Aksel-/bogietryk | Reduktion | Andre aksler |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4×2 | Parabel/flerlags bladfjedre | 13 t | Enkelt/nav |
|
RAD-GR | 4×2 | Luft | 13 t | Enkelt/nav |
|
RAD-G2 | 4×2/4×4 | Luft | 13 t | Nav | |
RAD-G4 | 4×2 | Luft | 12 t | Enkelt | |
RAD-L90 | 4×4 | Parabel/flerlags bladfjedre | 13 t | Nav | |
Bogie | |||||
RADT-GR | 6×2/8×2 | Luft | 19/20,5/22,5/23 t | Enkelt/nav | Løbehjulsaksel (fast/styret/selvsporende) |
RAPD-GR | 6×2 | Luft | 16/19/22 t | Enkelt/nav | Pusheraksel (fast/styret) |
RAPD-G4 | 6×2 | Luft | 16 t | Enkelt | Pusheraksel (fastgjort) |
RADD-G2 | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Luft | 21/23/26 t | Enkelt/nav | |
RADD-BR | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Parabolisk | 20/21 t | Enkelt/nav | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Parabel/flerlags bladfjedre | 26/32 t | Enkelt/nav | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Konventionelle bladfjedre | 26/32 t | Nav | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luft | 17/21/23/26 t | Enkelt/nav | |
RAPDT-BR | 6×6 | Parabolisk | 21 t | Nav |
|
RADDT-GR | 8×2 | Luft | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkelt/nav | Pusheraksel (styret), løbehjulsaksel (fast/styret) |
RADD-TR3 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Parabolisk | 38 t | Nav |
|
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Luft | 27/30,5/32/35 t | Enkelt/nav | Pusheraksel (styret) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Luft | 27/33/36 t | Enkelt/nav | Løbehjulsaksel (styret) |
RADD-TR1 | 6x6/8x6 | Parabel/flerlags bladfjedre | 26 t | Nav |
|
Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til trailere. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.
Brændstoftanke
Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.510 liter for en 4×2 trækker. Til dobbelte foraksler, EU6-plastbrændstoftank mellem foraksler.
AdBlue-tanke
Volumener fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. Plast.
Bremser
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsalternativer. EBS er standard for alle specifikationer.
EBS medium
Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:
Kontrol af EBS-status
Overvågning af EBS-status via køretøjets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Automatisk hillbrake
Brems lastbilen til fuldt stop, så bevarer Automatisk hillbrake det sidst anvendte bremsetryk for at holde lastbilen på plads, indtil føreren trykker på speederen.
Analyse af belægningsslitage
Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger (kun for skivebremser).
Automatisk udløsning af parkeringsbremse
Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).
Alternativer:
I tillæg til programpakkerne er der følgende alternativer:
ESP-vogntogsbremse
Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af traileren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.
Omdrejningstalsregulering
Bremsestabilitetssystemet bremser hvert enkelt hjul individuelt, hvilket stabiliserer hele vogntoget og minimerer risikoen for saksning, at lastbilen vælter, eller at anhængeren svinger ud. Omdrejningstalsreguleringen lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2-, 3-, 4- og 5-akslede lastbiler.
Nødbremselys
Når der bremses kraftigt op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW.
Aktivt styresystem med drejningsmomentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Rattet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning. Volvo Dynamisk Styring fås nu til alle akselkonfigurationer undtagen dem med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6). Yderligere aktive styrefunktioner såsom personlige indstillinger og styring af styring for at gøre køreturen endnu mere behageligt og sikkert.
Automatic Traction Control (ATC)
Aktiverer automatisk den trækkende foraksel, når der er behov for den, og frakobler den igen, når terrænet tillader det – det giver lavere brændstofforbrug og bedre manøvredygtighed. ATC leveres som standard på alle Volvo FMX-konfigurationer med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).
Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akselbelastning: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
Løbehjulsaksler
Fås i flere versioner: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akselbelastning: 7,5, 9,5 eller 10 ton.
Tandemakselløft
Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan frakobles og hæves, så brændstofforbruget og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentbrættet kan chaufføren hæve akslen, når lastbilen er uden læs. Når lastbilen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen. Tandemakselløft fås til luftaffjedrede 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.
Data – alt, hvad du har brug for. Download dataark i PDF-format til Volvo FMX-serien via følgende links.
De viste funktioner er muligvis ikke standard eller tilgængelige for alle udstyrsniveauer og powertrain-alternativer.