Trucks

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Teknologi og innovation Brændstoføkonomi
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Forskellen mellem kørsel med et kameraovervågningssystem og med spejle

Lastbiler med sidespejle har altid været noget, som chaufførerne har taget for givet. I de seneste år er flere producenter dog begyndt i stedet at tilbyde CMS kamerasystemer. Men hvornår og hvor kan det være nyttigt, og hvad er fordele og ulemper ved et kamera kontra et spejl?

I 2016 åbnede FN op for et regulativ, som tillod, at CMS kamerasystemer kunne erstatte spejle. En af fordelene var, at det såkaldte direkte udsyn blev forbedret, hvilket betyder udsyn fra chaufførens synsvinkel: Det vil sige det, der kan ses uden hjælp fra spejle eller kameraer.

Europa-Kommissionen vurderer, at den kommende GSR lovgivning vil reducere antallet af ulykker og forhåbentlig redde over 25.000 liv og forhindre mindst 140.000 alvorlige kvæstelser inden 2038. CMS kamerasystemer kan bidrage til disse tal, idet de forbedrer det direkte udsyn. Men hovedårsagen bag udviklingen af kamerasystemer har været bedre aerodynamik og muligheden for at spare brændstof og CO2-emissioner.


"Alle ønsker at forbedre deres brændstof- eller energiforbrug, og med reduceret luftmodstand fra spejle kan mere slanke kameraenheder forbedre energieffektiviteten med op til 1,5 %*. Men det er også vigtigt at se på, hvilken løsning der passer til kunden og forbedrer kundens køreoplevelse", siger Gabor Szalo, Senior Engineering Specialist for udsyn hos Volvo Trucks.

Den første lastbil med kameraer i stedet for sidespejle kom i 2019, og de tekniske muligheder har udviklet sig hurtigt siden da. Flere producenter har frigivet lastbiler med CMS kamerasystemer, og incitamenter fra fremtidig lovgivning fremskynder processen. Inden 2029 vil den europæiske generelle sikkerhedsforordning  (GSR) indføre krav til direkte udsyn for alle nyregistrerede lastbiler for at minimere blinde vinkler og forbedre, hvad chauffører kan se direkte fra deres køretøj.

Hvis der ses bort fra den tekniske udvikling og kommende lovgivning, er der muligheder og fordele, men også udfordringer og begrænsninger ved kørsel med kameraer i stedet for spejle. Her er nogle af de aspekter, som kan overvejes:

 

Fordelene ved kørsel med et CMS kamerasystem ift. sidespejle

 

Aerodynamik:

  • Lastbilens aerodynamik har meget stor direkte indflydelse på både brændstofeffektiviteten og miljøpåvirkningen. Da CMS kamerasystemer sænker luftmodstandens påvirkning sammenlignet med traditionelle sidespejle, vil de reducere både brændstof- og energiforbrug.

Udsyn og sikkerhed:

  • Med et kamera er der ingen fysiske spejle, der blokerer dit direkte udsyn som chauffør. Derfor er det velegnet til komplekse trafiksituationer: Når bløde trafikanter f.eks. er tæt på lastbilen eller i rundkørsler, hvor spejlene kan blokere for chaufførens udsyn.
  • Der kan også være automatisk eller manuel anhængersporing i kameraerne for at kunne følge anhængerens bevægelser eller til brug ved bakning. Dette er digitale fordele, som ikke er mulige med et sidespejl.
  • Indbyggede referencelinjer (ved vognbaneskift) kan være en anden form for digital støtte med et CMS kamerasystem.
  • Med almindelige konvekse spejle er der en vis billedforvrængning pga. spejlets radius. For et CMS kamerasystem er der mulighed for at korrigere billedforvrængningen, så chauffører kan få et billede tættere på virkeligheden.
  • Når chaufføren sover, kan der være overvågningsfunktioner med et CMS kamerasystem. Det kan også aktiveres inde fra førerhuset uden at skulle trække gardinerne fra.
     

Vejr og mørke:

  • Et kamera giver generelt et bedre udsyn i regnvejr, da linsen bedre kan beskyttes inde i kameraarmen. Men måske endnu vigtigere er, at skærmen er placeret inde i førerhuset, hvilket forbedrer udsynet sammenlignet med, når der er regn på både ruden og på selve spejlet.
  • Det er nemmere at holde en kameralinse ren end et traditionelt spejl med et større glasareal. Kameraet er også generelt placeret højere udvendigt på lastbilen, hvilket gør det mindre modtageligt for snavs.
  • I mørke kan kameraer give en fordel med bedre udsyn sammenlignet med spejle og også forbedret nattesyn, på grund af et kameras evne til at fungere under dårlige lysforhold.
     

Overholdelse af lovgivning:

  • Som nævnt tidligere, da der er lovkrav til direkte udsyn i den generelle sikkerhedsforordning (GSR) 2029, kan et CMS kamerasystem være en ønskelig mulighed.
  • Køretøjer over 12 ton, der passerer gennem London fra 2024, skal have en trestjernet vurdering (baseret på, hvad chauffører kan se direkte fra førerhusets vinduer) eller lastbilen skal være udstyret med en række sikkerhedssystemer. Dette gør lastbiler med kameraer og udskiftning af spejle til et foretrukket valg.

Udfordringerne ved kørsel med et CMS kamerasystem ift. sidespejle

Udsyn og sikkerhed:

  • Spejle giver et tredimensionelt billede, mens kamerasystemer er todimensionelle. Afstandsbedømmelse og hastighed af køretøjer bagfra kan kræve noget tid at vænne sig til.
  • Kameraets opløsning kan være en ulempe i forhold til et spejl. Spejle giver samme skarphed som dine øjne. Kameraer har en vidvinkellinse og en skærm med begrænset opløsning. Dette kan gøre det sværere for bilister at bedømme afstand. Valg af billedopløsning og skærmstørrelse er derfor vigtige faktorer.
  • Placeringen af skærmene skal justeres, så de passer til førerhusets interiør for at undgå at skabe endnu en blind vinkel. Det kan resultere i mindre skærmstørrelse end almindelige spejle, hvilket påvirker objektstørrelserne på skærmen.
     

Reparationer:

  • Der er både sensorer og skærme i et CMS kamerasystem, og det er baseret på en computer, som styrer billedet. Enhver potentiel skade kan være dyrere at reparere. Men det afhænger af, hvilken komponent der skal udskiftes, eller om den er omfattet af en serviceaftale.
     

Køreoplevelse:

  • At se på et todimensionalt billede på en kameraskærm er anderledes end at se i dine almindelige spejle. Mange chauffører er i øjeblikket vant til kørsel med klassiske sidespejle, hvilket gør dette til en ny køreoplevelse og noget at tilpasse sig til.
  • En anden ting at vænne sig til, men endnu vigtigere også at lære, er de tekniske indstillinger og nye funktioner. Disse skal indarbejdes i chaufførens daglige rutine, når der læres at manøvrere, men også til korrekt estimering af hastighed, afstande og omgivende områder.

Sådan vælger du – fremtiden for sidespejle og CMS kamerasystemer

Både CMS kamerasystemer og traditionelle spejle har deres fordele og ulemper. Køreoplevelsen med sidespejle ift. et kamerasystem er anderledes, og der vil sandsynligvis også være forskellige præferencer hos chauffører.

Nogle segmenter kan også finde det nemmere at tilpasse sig: Ved fjerntransport er det muligt hurtigere at vænne sig til det end ved overvejende bykørsel, fordi det er vigtigt ofte at bedømme afstande og vurdere synsdybde, og hvor det kan være nødvendigt at bakke mere.

"Præferencerne kan variere, men målet med kameraer er at få skærmen så tæt på virkeligheden som muligt, så der opnås den bedst mulige køreoplevelse. For nye chauffører kan kameraer være standarden, og dit valg kan også afhænge af, hvor åben du er over for ændringer og nye digitale løsninger i køremiljøet", siger Hanna Degerman, User Experience Product Planner hos Volvo Trucks.

Kjell Brunnström er seniorforsker ved RISE Research Institutes of Sweden med speciale i visuel perception. Han mener, at kameraer kan være mere almindelige og foretrukne i den nærmeste fremtid, men det kan også være en fordel at tilføje nogle aspekter til kameraovervågningssystemerne for at kunne gøre dem til en foretrukket mulighed for alle og for ethvert segment i transportbranchen.

"Som det er nu, giver kamerasystemer en reduceret synsdybde sammenlignet med almindelige side- eller bakspejle. Men en undersøgelse udført hos RISE og Volvo Cars** viste, at for at kompensere for den reducerede afstandsbedømmelse, skal kameraerne helst præsentere yderligere grafik, der angiver afstand og farlige objekter, som kan hjælpe chaufføren med at træffe de rigtige beslutninger."

Teknologien har udviklet sig hurtigt inden for dette område. Dit valg mellem et klassisk sidespejl eller et kameraovervågningssystem kan afhænge af præference eller segment. Der er behov for at evaluere dine forretningskrav, men også mulighederne for lovoverholdelse. Og måske også din chaufførs præference for og åbenhed over for nye køreoplevelser.


*Den faktiske energiøkonomi afhænger af flere faktorer, f.eks. kørselshastigheden, anvendelse af fartpilot, køretøjsspecifikationen, lasten, topografi, chaufførerfaring, køretøjets vedligeholdelse og vejrforhold.

 

** Kilde: Zhang, M. og G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, masterafhandling, 2022, fås her: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469

Related Insights