Trucks

20 år med I-Shift, Volvo Trucks' automatiske gearkasse

| 4 min | 4 min
Se nærmere på I-Shifts innovative rejse, og se, hvordan den har givet Volvo Trucks' kunder masser af fordele i løbet af de seneste 20 år.
Et nærmere kig på den innovative udvikling af I-Shift, Volvo Trucks' banebrydende automatiske gearkasse.
I-Shift, Volvo Trucks' banebrydende automatiske transmission, fejrer 20 års innovativ udvikling


Volvo Trucks' automatiske gearkasse fejrer sit 20 års jubilæum i 2021. I-Shift var den første automatiserede transmission designet til tunge lastbiler. Den blev en rungende succes og sikrede kunderne en lang række fordele. Den dag i dag fortsætter den med at udvikle sig og sætte den globale standard for automatiske transmissioner til krævende anvendelser.
 

Nøglen til I-Shifts' succes er, at den fungerer i perfekt harmoni med hele Volvo Trucks drivline. I kombination med andre innovative Volvo Trucks-teknologier som f.eks. den forudseende fartpilot I-See er I-Shift en integreret del af en holistisk løsning til bedre ydelse, køreegenskaber og effektivitet. Mens I-Shift fortsætter sin udviklingsrejse videre fremad, er her et tilbageblik på, hvordan det blev til det, som det er i dag.
 

Udviklingen af I-Shift 


2001

Den første version af I-Shift, den elektronisk styrede transmission baseret på en ny, usynkroniseret basisgearkasse grundtransmission, lanceres til europæiske markeder. Gearskift styres af et elektronisk system, der modtager information fra software, der er optimeret til fjerntransport. Kundetests afslører hurtigt dens positive indvirkning på brændstofforbrug, chaufførtræthed og sikkerhed. 

I-Shift var den første automatiske transmission designet til transport af tung last


2005

Anden generation af I-Shift lanceres. Transmissionens forreste og bageste sektion har fået nyt design, så de omfatter et nyt koblingssystem og rangegearkasse. Resultatet er større kapacitet til højere vogntogsvægte, hvilket gør det muligt at bruge I-Shift til udvalgte anvendelser til anlægs- og tømmertransport. Det betyder også, at I-Shift kan monteres på Volvo FH16.


2006

Den nye serie af Volvo D11-, D13- og D16-motorer, der er designet til at imødekomme de amerikanske emissionskrav for 2007, lanceres. Hermed lanceres I-Shift-transmissionen i Nordamerika.


2009

Udviklingen fortsætter, da den tredje version af I-Shift udgives med nye tilpassede softwaremuligheder, der passer til endnu mere krævende anvendelser. Næsten alle Volvo Truck-modeller kan nu udstyres med I-Shift. Køreegenskaberne og en god gennemsnitshastighed forbedres kraftigt af den uovertrufne transmission.


2011

Det alsidige I-Shift kan nu anvendes til de fleste typer transport og motorer med højt moment. Range-enheden bagtil har også fået nyt design, og hele transmissionen er lettere og mere kompakt. Antallet af akselkonfigurationer, der fungerer sammen med I-Shift, er nu komplet med undtagelse af træk på alle aksler. Designet er robust, let at vedligeholde, pålideligt og brændstofeffektivt.


2012

Volvo Trucks udvikler I-See, en ny, selvlærende software til I-Shift, der analyserer rutens topografi og bruger denne viden til at holde lastbilen i det bedst mulige og mest brændstofeffektive gear. 
 

I-See læser vejens topografi og hjælper i samarbejde med I-Shift med at spare brændstof.


2014

I-Shift med dobbeltkobling – en transmission med dobbeltkobling, der bevarer momentet mellem gearskift – lanceres. Det er den første kobling af sin art inden for sektoren for tung transport, og den sikrer en jævnere kørsel, ensartet gennemsnitshastighed og endnu bedre niveauer af komfort og effektivitet.


2016

Volvo Trucks' højtydende køretøj, the Iron Knight, slår to hastighedsrekorder og bliver dermed verdens hurtigste lastbil. Selvom det meste af lastbilen er skræddersyet, er I-Shift med dobbeltkobling, der kan findes i Volvo FH og er produceret i samme serie, afgørende for dens succes.
 

I-Shift med krybegear lanceres – det gør lastbiler med en last op til 325 ton i stand til at starte fra stilstand. Det er en helt ny udvikling inden for teknologien for tunge opgaver, der kræver ekstra moment, startevner og præcis manøvredygtighed ved lave hastigheder. De ekstra startgear kræver lavere omdrejningstal, sænker brændstofforbruget og reducerer slid på drivlinen.
 

I-Shift med krybegear er ideel til tunge opgaver, der kræver ekstra moment og startevner ved lave hastigheder.


2017

I-See opdateres til at omfatte skybaserede kortdata, så det understøtter I-Shift i flere situationer, forbedrer funktionaliteten og køreegenskaberne og reducerer brændstofomkostningerne endnu mere. Gearvalgene mærkes mere forudsigelige, og lastbilen kører mere i friløb. 


2018

Volvo Trucks udfaser manuelle gearkasser – I-Shift leveres nu som standard i hele sortimentet.


2019

Volvo FH med I-Save, Volvo Trucks’ til dato mest brændstofeffektive lastbil til fjerntransport, afsløres. Synkroniseret med I-Shift og andre brændstofbesparende teknologier kan det reducere brændstofomkostningerne mere end nogensinde før. Miljøpåvirkningen er også markant reduceret.
 

Den nyeste Volvo FH med I-Save


2020

Lanceringen af Volvo Trucks' nye serie til krævende opgaver lancerer den unikke funktion til ændring af retning, Change Direction (tilgængelig til AVO-ENH). Den eliminerer behovet for at bruge bremsepedalen, når man skifter retning. Funktionen er fordelagtig til anlægs- og tømmeranvendelser, hvor det er mere produktivt at udføre hurtige, gentagne manøvrer frem og tilbage. De nye lastbiler reducerer også brændstofforbruget yderligere.

2021 og derefter

Funktionaliteten vil fortsat blive forbedret via specielt tilpassede softwarepakker for at gøre I-Shift mere praktisk og økonomisk til en række transportanvendelser. I-Shift gearer op til en elektrisk og automatiseret fremtid.  

 

Relaterede artikler