Trucks

Volvo Trucks
2022-04-11
Teknologi og innovation Brændstoføkonomi
Author
Volvo Trucks

De nye aerodynamiske forbedringer af Volvo FH – sådan blev det gjort

Opdateringer af Volvo FH's aerodynamiske design vil yderligere reducere luftstrømsadskillelsen og trykmodstanden og i forlængelse heraf hjælpe med at spare endnu mere brændstof ved fjerntransportaktiviteter.

Det at overvinde luftmodstanden er en væsentlig bidragyder til en lastbils brændstofforbrug, når der køres ved hastigheder fra omkring 50-60 km/t og opefter. Dens effekt på brændstofforbruget stiger eksponentielt, jo hurtigere du kører.
 

Aerodynamisk design har derfor længe været et af Volvo Trucks' vigtigste fokusområder, når det kommer til at reducere brændstofforbruget på dets køretøjer. Ingeniører på området arbejder løbende med vindtunneller og simuleringer for at identificere yderligere forbedringer. Et af deres vigtigste mål er at forsinke luftstrømsadskillelsen. Det er, når et lag af luftstrømmen løsner sig fra lastbilens overflade. Jo tidligere det løsner sig, jo større kølvand er der bag ved køretøjet, og derfor jo højere er trykmodstanden. Trykmodstanden minimeres derfor ved at minimere og forsinke luftstrømsadskillelsen.

Tænk på to typer luftstrømme: justeret og adskilt.

Det at overvinde luftmodstanden er en væsentlig bidragyder til en lastbils brændstofforbrug, når der køres ved hastigheder fra omkring 50-60 km/t og opefter. Dens effekt på brændstofforbruget stiger eksponentielt, jo hurtigere du kører.
 

Aerodynamisk design har derfor længe været et af Volvo Trucks' vigtigste fokusområder, når det kommer til at reducere brændstofforbruget på dets køretøjer. Ingeniører på området arbejder løbende med vindtunneller og simuleringer for at identificere yderligere forbedringer. Et af deres vigtigste mål er at forsinke luftstrømsadskillelsen. Det er, når et lag af luftstrømmen løsner sig fra lastbilens overflade. Jo tidligere det løsner sig, jo større kølvand er der bag ved køretøjet, og derfor jo højere er trykmodstanden. Trykmodstanden minimeres derfor ved at minimere og forsinke luftstrømsadskillelsen.

"Vi kunne se, at delte linjer og huller kan være afgørende, afhængigt af, hvor de er placeret," siger Mattias Hejdesten, Engineering Specialist Aerodynamics, Volvo Trucks. "De gør, at luftstrømmen kan sive ind bag frontpanelerne, som derefter bliver suget ud i lavtryksområderne på førerhusets sider. Derfra kan den udløse luftstrømsadskillelse, når den interagerer med den eksterne luftstrøm."

For at hjælpe med at dæmme op for disse lækagestrømme er der placeret nye tætninger mellem de forskellige frontpaneler. Som et resultat elimineres enhver udløsning af luftstrømsadskillelse ved køretøjets forreste hjørner, hvilket hjælper den eksterne luftstrøm med at holde sig til køretøjets sider i længere tid. 

Det handler meget om at mestre de små detaljer
Volvo FH with further improved aerodynamic design – to help you save even more fuel.

"Aerodynamik for lastbiler handler meget om at mestre de små detaljer," siger Anders Tenstam. "Lastbilens førerhus er en arbejdsplads med mange lovmæssige restriktioner og overvejelser, så der er en konstant kamp om hver millimeter ledig plads for at rumme alle væsentlige funktioner."
 

Tilføjelsen af disse tætninger forbedrer ikke kun den overordnede aerodynamik, men åbner også op for yderligere muligheder for forbedringer længere hen ad køretøjet. Disse forbedringer inkluderer tilføjelse af en udvidet dørforlænger for at udfylde tomrummet i fodtrinsboksen. Dette skaber en flad overflade, som den eksterne luftstrøm kan holde sig til, hvilket reducerer luftstrømsadskillelsen yderligere. Brug af bredere hjul og stænkskærme skaber større justering, mens en ny skærmforøger reducerer afstanden fra hjulet. Dette resulterer i reduceret evakueringsluftstrøm fra hjulkassen og i forlængelse heraf mindre aerodynamisk modstand. Endelig hjælper nye buede design til spejlarmsdækslerne med mindre spidshuller også med at reducere luftstrømsadskillelse.
 

"Ved at forbedre forholdene foran på lastbilen kan vi pludselig se nogle muligheder for også at opretholde en justeret luftstrøm langs siderne," forklarer Mattias Hejdesten. "Ellers, hvis vi ikke havde gjort dette, ville vi have set minimale fordele ved disse yderligere aerodynamiske forbedringer."
 

Faktisk er hver af disse aerodynamiske forbedringer blevet optimeret til at komplementere hinanden. Mens hver enkelt opdatering vil give sit eget bidrag til at forbedre køretøjets energieffektivitet og reducere brændstofforbruget, vil de genererede besparelser, når de kombineres i én pakke, være større end summen af alle dele.
 

Vil du vide mere om, hvordan du reducerer brændstofforbruget? Læs mere her.