Volvo FH Electric er blevet testet i Tyskland. Den elektriske lastbil overgår den officielle rækkevidde og brugte 50% mindre energi end dens dieselmodstykke.
Nu er den første uafhængige energieffektivitetstest med en fuldt lastet tung elektrisk Volvo-lastbil blevet udført af den tyske journalist Jan Burgdorf fra Trucker magazine. Jan Burgdorf testede lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lang rute, der omfatter en række motorveje, bakket terræn og smalle veje, der bruges til at teste forskellige producenters lastbiler.
Den fuldt lastede Volvo FH Electric havde en vogntogsvægt på 40 tons og 490 kW kontinuerlig effekt. Den elektriske lastbil havde en testbanerækkevidde på 345 km på en opladning, hvilket oversteg den officielle rækkevidde på op til 300 km.
I frokostpausen præsenterede Jan Burgdorf sin oplevelse:
“Jeg må sige, at når man kører denne lastbil, er den lige så adræt, eller endda mere adræt, end en diesellastbil. Den trækker godt op af bakkerne. Du bemærker ikke gearskiftet”, siger Jan, som har udført et større antal tests på diesellastbiler på samme rute.
Volvo FH Electric udførte testen på niveau med Volvo FH med I-Save 500 hk diesel lastbil. Volvo FH Electric holdt en gennemsnitshastighed på 80 km/t på hele ruten med et energiforbrug på kun 1,1 kWh/km.
“Chaufførerne vil blive meget overraskede over, hvor let den er at køre, hvor stille den er, og hvor godt den reagerer. Der er ingen som helst vibrationer,” siger Jan Burgdorf."
Denne test viser også at Volvo FH Electric brugte 50 % mindre energi end en Volvo FH med en sammenlignelig dieselmotor.. Den elektriske drivline er meget effektiv, hvilket gør den fuldelektriske lastbil til et meget kraftfuldt redskab til reduktion af CO2-emissioner.
Dette bekræfter at Volvos tunge lastbilers ydeevne er energieffektiv og klar til at imødekomme kravene til transportopgaverne
Tobias Bergman, Pressetest Direktør hos Volvo Trucks, var imponeret over testresultaterne:
“Dette bekræfter at Volvo har meget energieffektive lastbiler, der er klar til at imødekomme kravene til transportopgaverne. Resultaterne oversteg mine forventninger, både når det kom til energieffektivitet og til kørbarhed.”
“Testen viser at det er muligt at køre op til 500 km gennem en arbejddag hivs lastbilen oplades, for eksempel i frokostpausen.”
Samlet vogntogsvægt: 40 tons
Gennemsnitshastighed: 80 km/t
Energiforbrug: 1,1 kWh/km
Batterikapacitet: 540 kWh
Udgangseffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
Samlet testbanerækkevidde: 343 km
Samlet rækkevidde baseret på fuld opladning fra start: 345 km
Den testede Volvo FH Electric kan tilbagelægge op til 500 km i løbet af en normal arbejdsdag, hvis der tilføjes en opladning, for eksempel i frokostpausen.
Første journalist vejtest Volvo FH Electric