Trucks

Design af en effektiv lastbil til fremtiden

Jonathan Disley
2024-01-22
Teknologi og innovation Brændstoføkonomi Brændstofbesparelse
Author
Jonathan Disley
Design Director

Det dristige nydesign af Volvo Trucks aerodynamiske førerhuse var en lang proces. Design Director Jonathan Disley forklarer, hvordan den nye, distinkte identitet og funktionalitet indvarsler en ny æra af energieffektivitet.
 

I 2019 bekræftede EU, at Vægt- og Dimensionsdirektivet for lastbiler ville blive ændret, hvilket åbnede op for nye designmuligheder. Volvo Trucks team for udvendigt design havde allerede drøftelser med ingeniører om et forbedret aerodynamisk førerhus, der ville optimere energieffektiviteten for lastbilvirksomheder. Nu var det tid til et nydesign som aldrig før.
 

"Ændringen i EU-lovgivningen var en fantastisk mulighed for os til at øge effektiviteten og bygge videre på det, vi har gjort tidligere," siger Jonathan Disley. "Vores mål var en mere synligt effektiv lastbil med enkelhed og aerodynamisk udtryk som centrum for designet."
 

Inspiration og processen bag det nye førerhusdesign

I tæt samarbejde med Volvo Trucks' aerodynamikeksperter og ingeniører begyndte designteamet at se på, hvordan de kunne forme og finjustere førerhuset for at gøre det mere energieffektivt.
 

"Vi søgte efter den seneste inspiration inden for aerodynamik, fra biler til skibe og endda rumfart. Vores mål var at udvikle et mere progressivt design til fremtiden. Vi ville også berige dette med vores skandinaviske arv og Volvos klassiske designtræk," siger Jonathan Disley.
 

Billedtavler, skitser, dybdegående diskussioner om designkonceptet og EU-regulering var alt sammen en del af den indledende udviklingsproces. Det førte til en af ​​de største og mest spændende ændringer – den nye Volvo FH Aero, som er blevet forlænget med 240 mm for at maksimere den aerodynamiske effektivitet. Dimensionerne af de nederste og øverste hjørner foran på førerhuset er også blevet omhyggeligt beregnet og omformet, med glattere og mere buede linjer for at optimere luftstrømmen rundt om lastbilen.
 

På Volvo FH Aero og standardførerhuse (tilvalg) erstattes sidespejlene af et nyt CMS kamerasystem med et slankt "vinge"-design for at forbedre luftstrømmen. Nye, lineære positionslys, der afspejler de ikoniske Volvo V-lygter, er placeret i de øverste hjørner af frontfladen og er visuelt integreret i pyntepanelerne.
 

Parallelt hermed blev det ikoniske Volvo Iron Mark gentænkt. Nu er det større med et forenklet, elegant design, der afspejler den digitale, effektive tidsalder.
 

"Nydesignet har været et igangværende arbejde siden før pandemien," forklarer Jonathan Disley. "På trods af de praktiske udfordringer fandt vi en vej frem og implementerede langsomt store og mindre ændringer for at nå vores hovedmål – et førsteklasses udseende og følelse, der sparer brændstof og energi til stor gavn for lastbiloperatører."
 

Et funktionelt, bæredygtigt design med en finish, der kan tilpasses

På Volvos elektriske lastbiler har den øvre og nedre kølergrill et nyt effektivt, sekskantmønster-design, der giver et strømlinet, raffineret look. Dette er kombineret med mørktonede forlygter og et hvidt Volvo Iron Mark.
 

"Målet var et forenklet skandinavisk design, der afspejler vores bevægelse mod øget bæredygtighed og elektromobilitet," forklarer Jonathan Disley.
 

På diesellastbiler har topgitteret det samme markante sekskantmønster-design som de elektriske lastbiler. Ændringen giver kunderne mulighed for at vælge mellem standard eller forbedrede trimfarver på Volvo FH kølergrillen. På Volvo FH16 er finishen dristigere med en lys krombelægning, sølvfarvet øverste kølergrill og mørk krom på nederste del af kølergitteret, som giver et mere kraftfuldt udseende. 

Vores mål var mere synligt effektive lastbiler med et enkelt og aerodynamisk udtryk som centrum for designet.

Designteamet besluttede også at give mere plads mellem forruden og den nederste kølergrill til kunde- og partnerskabsbranding.
 

"Det handlede ikke kun om at designe en ny effektiv identitet – vi lyttede til kundernes feedback og erkendte, at dette var en vigtig funktion for mange vognmandsvirksomheder," siger Jonathan Disley.
 

Den nederste kølergrill med integreret trin kan nu åbnes helt for at afsløre en overraskelsesfunktion, som giver øget førerkomfort – en bænk med kopholdere, hvor man kan sidde i pauserne. Frontsplittet er også blevet sænket og giver designet en fornemmelse af fart.
 

"Ændringerne handler primært om energieffektivitet, men de giver også større kundefokus, funktionalitet og muligheder for tilpasning af lastbilen," siger Jonathan Disley. "Det skyldes, at Volvo har et meget samarbejdende miljø, hvor design-ideer og kundefeedback løbende bliver delt og taget med i betragtningerne."
 

En komplet oversigt over det nye Volvo Trucks design: ændringer og fordele

En distinkt ny "aerodynamisk" identitet med en skandinavisk tilgang, der gælder for hele Volvo Trucks modelserien.
 

Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero  – en ny æra af effektivitet

  • Volvo Trucks' mest optimale førerhusdesign til energieffektivitet, med en frontflade, der er blevet forlænget med 240 mm. Med alle de nye aerodynamiske forbedringer af førerhuset kan Volvo FH Aero udvide den elektriske lastbils rækkevidde og reducere brændstofomkostningerne.
  • Raffineret gitter med sekskantmønster, som giver maksimal effektivitet (topgitter på diesellastbiler og både top og bund på elektriske lastbiler, med mulighed for farvekoordinering for at få et ensartet look).
  • Afrundede forreste hjørner, der optimerer aerodynamikken.
  • Et mere skulpturelt design med et front kick, der forstærker den nederste aerodynamiske front.
  • Prismatisk nedre frontgitter, som giver forbedret 3D-effekt på diesellastbiler.
  • Ekstra stort fronttrin, der kan sænkes helt for at give chaufføren en bænk med kopholdere.
  • Mere plads mellem forruden og gitteret til et kundefokuseret partnerskabspanel.
  • Bredere gummiforlængere på sideskørter, der bedre forsegler mellemrummet til traileren.
  • Fuldt integrerede fronthåndtag under forruden for at forbedre luftstrømmen.
  • Ikoniske V-formede mørktonede forlygter på Volvo FH16 og Volvo elektriske lastbiler.
  • U-formet frontkølergrill med flere muligheder for tilpasning af finish.
  • Hævet Volvo Spread Word Mark i dominerende position tættere på chaufføren.
     

Alle Volvo lastbilmodeller (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)

Dristige, nye designfunktioner:

  • Slankt, motoriseret CMS kamerasystem "vinge"-design for forbedret luftstrøm. Det infrarøde kamera forbedrer chaufførens udsyn og sikkerheden om natten.
  • Glattere, forseglede pyntepaneler forbedrer luftstrømmen øverst på førerhuset.
  • Distinkt, lineær lyssignatur i de øverste hjørner, der er integreret i førerhusskiltet.
  • Bæredygtige LED-lys udvendigt på hele lastbilen.
     

Tilpasningsmuligheder:

  • Satin/lys krom eller perlehvid finish på Volvo Iron Mark-skråstreg og -emblem, afhængigt af lastbilmodellen.
  • Mulighed for at vælge trimfarve nederst foran.


Nydesignet Volvo Iron Mark, Word Mark og emblemer:

  • Nytænkt Volvo Iron Mark-design, som er større med et forenklet, mere elegant look, der afspejler en tidsalder med digitalisering og effektivitet.
  • Raffinerede lastbilmodelemblemer giver et mere moderne, digitalt look.

Udforsk det nye lastbildesign – forklaret af vores designdirektør

Related Insights