Det dristige nydesign af Volvo Trucks aerodynamiske førerhuse var en lang proces. Design Director Jonathan Disley forklarer, hvordan den nye, distinkte identitet og funktionalitet indvarsler en ny æra af energieffektivitet.
I 2019 bekræftede EU, at Vægt- og Dimensionsdirektivet for lastbiler ville blive ændret, hvilket åbnede op for nye designmuligheder. Volvo Trucks team for udvendigt design havde allerede drøftelser med ingeniører om et forbedret aerodynamisk førerhus, der ville optimere energieffektiviteten for lastbilvirksomheder. Nu var det tid til et nydesign som aldrig før.
"Ændringen i EU-lovgivningen var en fantastisk mulighed for os til at øge effektiviteten og bygge videre på det, vi har gjort tidligere," siger Jonathan Disley. "Vores mål var en mere synligt effektiv lastbil med enkelhed og aerodynamisk udtryk som centrum for designet."
I tæt samarbejde med Volvo Trucks' aerodynamikeksperter og ingeniører begyndte designteamet at se på, hvordan de kunne forme og finjustere førerhuset for at gøre det mere energieffektivt.
"Vi søgte efter den seneste inspiration inden for aerodynamik, fra biler til skibe og endda rumfart. Vores mål var at udvikle et mere progressivt design til fremtiden. Vi ville også berige dette med vores skandinaviske arv og Volvos klassiske designtræk," siger Jonathan Disley.
Billedtavler, skitser, dybdegående diskussioner om designkonceptet og EU-regulering var alt sammen en del af den indledende udviklingsproces. Det førte til en af de største og mest spændende ændringer – den nye Volvo FH Aero, som er blevet forlænget med 240 mm for at maksimere den aerodynamiske effektivitet. Dimensionerne af de nederste og øverste hjørner foran på førerhuset er også blevet omhyggeligt beregnet og omformet, med glattere og mere buede linjer for at optimere luftstrømmen rundt om lastbilen.
På Volvo FH Aero og standardførerhuse (tilvalg) erstattes sidespejlene af et nyt CMS kamerasystem med et slankt "vinge"-design for at forbedre luftstrømmen. Nye, lineære positionslys, der afspejler de ikoniske Volvo V-lygter, er placeret i de øverste hjørner af frontfladen og er visuelt integreret i pyntepanelerne.
Parallelt hermed blev det ikoniske Volvo Iron Mark gentænkt. Nu er det større med et forenklet, elegant design, der afspejler den digitale, effektive tidsalder.
"Nydesignet har været et igangværende arbejde siden før pandemien," forklarer Jonathan Disley. "På trods af de praktiske udfordringer fandt vi en vej frem og implementerede langsomt store og mindre ændringer for at nå vores hovedmål – et førsteklasses udseende og følelse, der sparer brændstof og energi til stor gavn for lastbiloperatører."
På Volvos elektriske lastbiler har den øvre og nedre kølergrill et nyt effektivt, sekskantmønster-design, der giver et strømlinet, raffineret look. Dette er kombineret med mørktonede forlygter og et hvidt Volvo Iron Mark.
"Målet var et forenklet skandinavisk design, der afspejler vores bevægelse mod øget bæredygtighed og elektromobilitet," forklarer Jonathan Disley.
På diesellastbiler har topgitteret det samme markante sekskantmønster-design som de elektriske lastbiler. Ændringen giver kunderne mulighed for at vælge mellem standard eller forbedrede trimfarver på Volvo FH kølergrillen. På Volvo FH16 er finishen dristigere med en lys krombelægning, sølvfarvet øverste kølergrill og mørk krom på nederste del af kølergitteret, som giver et mere kraftfuldt udseende.
Vores mål var mere synligt effektive lastbiler med et enkelt og aerodynamisk udtryk som centrum for designet.
Designteamet besluttede også at give mere plads mellem forruden og den nederste kølergrill til kunde- og partnerskabsbranding.
"Det handlede ikke kun om at designe en ny effektiv identitet – vi lyttede til kundernes feedback og erkendte, at dette var en vigtig funktion for mange vognmandsvirksomheder," siger Jonathan Disley.
Den nederste kølergrill med integreret trin kan nu åbnes helt for at afsløre en overraskelsesfunktion, som giver øget førerkomfort – en bænk med kopholdere, hvor man kan sidde i pauserne. Frontsplittet er også blevet sænket og giver designet en fornemmelse af fart.
"Ændringerne handler primært om energieffektivitet, men de giver også større kundefokus, funktionalitet og muligheder for tilpasning af lastbilen," siger Jonathan Disley. "Det skyldes, at Volvo har et meget samarbejdende miljø, hvor design-ideer og kundefeedback løbende bliver delt og taget med i betragtningerne."
En distinkt ny "aerodynamisk" identitet med en skandinavisk tilgang, der gælder for hele Volvo Trucks modelserien.
Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero – en ny æra af effektivitet
Alle Volvo lastbilmodeller (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)
Dristige, nye designfunktioner:
Tilpasningsmuligheder:
Nydesignet Volvo Iron Mark, Word Mark og emblemer: