Trucks

Hayder Wokil
2024-01-22
Teknologi og innovation Sikkerhed Brændstoføkonomi
Author
Hayder Wokil
Safety & ADAS (Advanced driver-assistance system)

Sådan vil Volvos CMS kamerasystem gavne din vognmandsforretning

Volvo Trucks' nye CMS kamerasystem kan potentielt reducere både brændstofforbruget og -omkostningerne. Det kan også øge sikkerheden ved at give bedre direkte og indirekte udsyn til den omgivende trafik – under alle lys- og vejrforhold.

Kameraer og skærme erstatter i stigende grad sidespejle på lastbiler – med god grund. Den nye teknologi giver mange fordele, og Volvo Trucks lancerer nu CMS kamerasystem.
 

"Det forbedrer virkelig chaufførens oplevelse," siger Hayder Wokil, Safety & ADAS (Advanced driver-assistance system), Volvo Trucks. "Jeg har brugt mange timer på at prøvekøre systemet, og det har et betydeligt bedre direkte udsyn, selv når lys- eller vejrforholdene er krævende."
 

Han fortsætter: "Da vi startede, følte vi, at nogle af de eksisterende teknologiske løsninger ikke kunne gøre vores kunder tilfredse. Så vi fokuserede på at vi kunne bringe systemet med den højeste kvalitet på markedet."
 

Hvordan Volvo CMS kamerasystem kan hjælpe med at reducere emissioner

Sikkerhed er en af Volvos kerneværdier og afgørende for effektiviteten af CMS kamerasystem. Alligevel var hoveddrivkraften EU-forordningen 2019/1242, som fastsatte CO2-emissionsstandarder for nye tunge køretøjer, forklarer Hayder Wokil. "For at opfylde Paris-aftalen stræber EU efter at accelerere transportsektoren mod netto-nul drivhusgasemissioner. Nye tunge køretøjer skal reducere brændstofforbruget markant allerede i 2025. CMS kamerasystem kan hjælpe med at opnå dette."

Sammenlignet med store spejle gør de betydeligt mindre kameraarme et køretøj mere aerodynamisk, især når det bruges på Volvo Trucks' nylancerede aerodynamiske førerhuse.

"Der er potentielle brændstoføkonomiske besparelser i løbet af køretøjets levetid, som fjerntransporteoperatører vil sætte pris på," siger Hayder Wokil. "Det kan give betydeligt reducerede omkostninger, hvis man administrerer en fjerntransportflåde med mange køretøjer, men det vil også spare omkostninger for en ejer-operatør."
 

Hvordan kameraer kan forbedre direkte udsyn

Uden de omfangsrige spejlkapper, der blokerer udsynet, forbedres chaufførens direkte udsyn. Desuden forbedrer digitale funktioner køreoplevelsen, såsom zoom-ud-synsfeltet, en unik Volvo-funktion. Det hjælper chaufføren med at manøvrere sikkert ved at give flere oplysninger om trafikken omkring lastbilen.
 

Systemet har en sikkerhedsfunktion, der hjælper chaufføren med at bestemme, hvor hurtigt andre køretøjer nærmer sig lastbilen bagfra. "I CMS kamerasystem har det primære udsyn bagud det såkaldte end-of-trailer-linjer, som chaufføren kan indstille på monitorskærmen," siger Hayder Wokil. "Det vil gavne chaufføren, især når der foretages sikre vognbaneskift."
 

Når du kører, bevæger du ofte hovedet for at få et bedre udsyn i spejlet. Det vil ikke være nødvendigt med denne kamerafunktion. I stedet tilpasser en automatisk panoreringsfunktion sig til styreudslagsvinklen på forakslen og viser føreren, hvor enden af ​​traileren er. 
 

Hayder Wokil udtaler: "Intentionen er at implementere funktionen i alle køretøjskombinationer, herunder kombinationer med forvogne og kombinationer med trækker og trailer."

Sammenlignet med store spejle gør de betydeligt mindre kameraarme køretøjet mere aerodynamisk.

Vil kameraer forbedre sikkerheden for andre trafikanter?

Det overlegne udsyn langs køretøjets sider vil bidrage til at gøre omgivelserne mere sikre for cyklister, fodgængere og andre trafikanter. Blindvinkelkameraet i passagersiden i CMS kamerasystemet kan aktiveres, mens du drejer, kombineret med Volvo Trucks' VRU-sideassistent (Vulnerable Road User). Dette er fremragende hjælp til chaufføren til at opdage andre trafikanter.
 

Desuden vil den forbedrede overvågningsfunktion øge førerens sikkerhed ved parkering og afslapning. Selv med gardinerne trukket for, kan du aktivere CMS kamerasystemet fra sengen for at se, hvad der foregår langs lastbilens sider.

Hvordan infrarød teknologi forbedrer night vision

Volvo Trucks' kameraer har en nattilstand (night vision), der bruger infrarødt lys til at give et mere detaljeret og klart overblik over lastbilens umiddelbare omgivelser i mørket. Dette er meget nyttigt, for eksempel når en lastbil ankommer til en terminal om natten. Takket være IR-kameraet er udsynet om natten eller i svagt lys bedre med kameraerne end med spejle. 

En forbedret night vision-tilstand, der anvender infrarødt lys, kan aktiveres i mørke
CMS kamerasystem vil gavne både vognænd og chauffører. Hovedsageligt for brændstoføkonomien, men det vil også øge sikkerheden.

Kameraerne er også udstyret med linseopvarmning for at fjerne enhver tåge eller is, der kan forringe udsynet. Det aktiveres automatisk under +6° Celsius, men kan også aktiveres manuelt under fugtige forhold ved højere temperaturer. Generelt fjerner den varme, der genereres af kameraet, enhver dug på linsen. Når det regner, oplever chaufføren ikke den samme forringede udsyn med Camera Monitor System-skærme som med våde eller snavsede sidespejle eller sideruder.
 

Hvordan grundig testning sikrer ydeevnen

Det færdige CMS kamerasystem gennemgik et omfattende test- og verifikationsprogram. Hayder Wokil forklarer: "I vores proces tester vi altid først alle komponenter separat. Derefter samler vi systemet og kontrollerer det. Til sidst placerer vi systemet i lastbilen for at sikre, at vi opnåede den designede ydeevne, funktionalitet, holdbarhed og pålidelighed."
 

Hayder Wokil har testkørt lastbiler udstyret med CMS kamerasystem nord for polarcirklen om vinteren, samt kørt op og ned ad bakke i det sydlige Spanien i en hedebølge på +40° Celsius. ”Grundlaget for vores testning er altid, hvordan vores kunder vil bruge løsningen, som kan variere meget selv på tværs af samme kundesegment. Vi er repræsenteret på omkring 180 markeder verden over med forskellige klimaer, aktiviteter og kulturelle forhold for brug af lastbiler. Der er en lang række krav, der skal opfyldes."
 

Eksterne chauffører og kunder blev inkluderet fra starten og konsulteret gennem hele udviklingsprocessen. "Vi lyttede til deres feedback – f.eks. hvad de savner, deres syn på et kamerasystem, og hvilken slags funktioner de ønsker. Vi bragte feedback tilbage til vores ingeniører for løbende justeringer og forbedringer."
 

Flere funktioner vil blive tilføjet

Hayder Wokil konkluderer, at Volvo Trucks' nye CMS kamerasystem vil gavne operatører og chauffører, især i fjerntransportsektoren.
 

"Hovedsageligt på brændstoføkonomien, men systemet vil øge sikkerheden, forhåbentlig reducere ulykker, give mere oppetid, forbedre udsynet, hjælpe med manøvrering og potentielt påvirke forsikringspræmier og chaufføroplevelsen," siger han. "Desuden har vi fremadrettet en omfattende plan for at tilføje funktioner og integrere dette system med andre lastbilsystemer for at opnå endnu flere kundefordele."
 

Du kan få flere oplysninger om Volvo Trucks' CMS kamerasystem ved at se vores produktinformation eller kontakte din nærmeste forhandler.

Oplev det nye Volvo CMS kamerasystem: