Trucks

Hvordan konnektivitet kan gøre lastbilkørsel mere sikker

2025-06-11
3 min read
Teknologi og innovation

En af fordelene ved at have stadig mere tilsluttede køretøjer er muligheden for at oprette sikkerhedszoner, hvor tilsluttet teknologi hjælper med til at tilpasse lastbilens adfærd for at gøre tingene mere sikre for alle i og omkring køretøjet. Nu har Volvo Trucks gjort sin Safety Zones-tjeneste tilgængelig for sine kunder via Volvo Connect.

 

Kort sagt er Safety Zones-tjenesten et tillæg til Positioneringstjenesten, der giver flådeadministratorer mulighed for at oprette zoner – op til 300 pr. køretøj – i områder, hvor det anses for bedre og sikrere at begrænse en lastbils hastighed. Hvis en sikkerhedszone er aktiv, kan lastbilen ikke accelerere over en fastsat hastighedsgrænse i det pågældende område. Samtidig får chaufføren besked via instrumentdisplayet om, at sikkerhedszonens hastighedsgrænse nu er gældende. Tjenesten aktiverer lastbilens tillægsbremser, når den kører ind i sikkerhedszonen, og reducerer dermed hastigheden jævnt, så lastbilen ender med at køre inden for zonens hastighedsgrænse.

 

Hvordan fungerer sikkerhedszoner?

Sikkerhedszoner fungerer via geofencing – en type teknologi, der gør det muligt at tegne virtuelle zoner eller geofences på digitale kort. Når tilsluttede enheder eller køretøjer bevæger sig rundt og interagerer med disse zoner, overvåger geofencing-systemerne dem, når de kommer ind i, forlader eller opererer inden for zonen. Derefter kan handlinger udløses, uanset om det involverer afsendelse og optagelse af digitale oplysninger, eller en virkelig hændelse, som f.eks. en hastighedsgrænse, der pålægges et køretøj, der kører ind i zonen.

 

Geofences er velegnede til en række formål, de fleste af dem informationsbaserede. Men de er også nyttige til praktiske anvendelser, lige fra at bestemme, hvor elektriske løbehjul kan parkeres, til at påvirke, hvordan tunge køretøjer kan køres. Og det er præcis, hvad der sker med sikkerhedszoner.

 

Tjenesten er designet til at fungere sammen med fartpilot, I-See og andre funktioner, der begrænser lastbilens hastighed under visse omstændigheder. Ud over at hjælpe chaufføren med at holde en sikker hastighed i disse følsomme områder registrerer tjenesten også, hvornår lastbilen kørte ind i og forlod området, samt eventuelle forsøg på at overskride den fastsatte hastighedsgrænse.

 

Hvad er fordelene ved Sikkerhedszoner-tjenesten?

Formålet med tjenesten er at gøre trafikmiljøet mere sikkert. En typisk anvendelse af Safety Zones-tjenesten kan være i et område som en byggeplads eller en havn, hvor der er meget fodgængertrafik. Lavere hastigheder i disse områder kan reducere risikoen for ulykker betydeligt.

 

Det kan dog også reducere stress for chaufføren. Da det ikke længere er muligt at køre over den grænse, der er fastsat af Safety Zones, elimineres ethvert pres på chaufføren for at fremskynde en opgave og køre hurtigere end han burde, da opgavens tempo er fastsat af zonen. Ansvaret for, at chaufføren ankommer til tiden, placeres derfor i stedet hos flådechefen. Så udover at bidrage til sikker kørsel kan dette give chaufførerne tid til at udføre deres arbejde korrekt og sikkert. I stedet for at være en uvelkommen indblanding i deres kørevaner, kræver det en større forståelse af den omhu og opmærksomhed, der kræves for at arbejde på en sikker og ansvarlig måde.

 

Teknologien gør det muligt at afprøve sikkerhedszoner i andre anvendelsesscenarier – f.eks. at begrænse en lastbils hastighed, når man kører forbi vejarbejdere, eller når man kører over svagere eller ældre broer osv., for at reducere slitage. En anden potentiel fordel ved sikkerhedszoner er, at det at reducere hastigheden og holde en stabil hastighed uden unødvendig acceleration reducerer brændstofforbruget samt slitage på lastbilen.

 

Kan sikkerhedszoner tilsidesættes?

Hvad hvis kørsel med en bestemt hastighed faktisk udsætter chaufføren for risiko for ulykker eller skader, for eksempel hvis vedkommende er nødt til at komme hurtigt af vejen? Heldigvis kan sikkerhedszonefunktionen tilsidesættes ved at give gas med speederen – hvilket betyder et pludseligt, skarpt tryk på speederen. Ud over at give føreren mulighed for at tilsidesætte sikkerhedszonen, registreres alle data også: Med detaljer om, hvad der skete, og hvornår. Dette muliggør også en dialog mellem flådeadministratoren og chaufføren, hvilket giver en bedre forståelse af de komplekse krav til sikker kørsel og den afgørende betydning af chaufførens ekspertise. Det primære sikkerhedssystem i enhver lastbil er trods alt chaufføren.

 

Det er vigtigt at bemærke, at overvågning af køretøjer og kontrol af chaufførers og køretøjers adfærd skal ske i fuld overensstemmelse med gældende lovgivning for databeskyttelse. Geofencing-teknologi bør kun anvendes, hvor det er lovligt, og hvor de nødvendige overholdelsesforanstaltninger, såsom at informere chaufføren, er implementeret. 

 

Du kan læse mere om sikkerhedszoner her, eller kontakte din forhandler for at få flere oplysninger.

 

Hvis du vil vide mere om, hvordan konnektivitet ændrer lastbilbranchen, kan du også være interesseret i at læse: