Med deres lave støjniveau og nul udstødningsemissioner yder elektriske lastbiler et væsentligt bidrag til at skabe mere bæredygtige og beboelige lokalsamfund. Men hvad med chaufførerne? Hvilken forskel gør et renere og mere støjsvagt køretøj for deres daglige arbejde?
Vi spurgte fire chauffører fra fire forskellige lande om deres oplevelser med at køre i elektriske lastbiler. Selvom alle fire indrømmer at have været bekymrede i starten, ønsker ingen af dem nogensinde at gå tilbage til diesel. Så hvad fik dem til at ændre mening?
"Det at køre i en elektrisk lastbil er helt anderledes: Den er støjsvag og kører behageligt og jævnt. Jeg føler mig mindre træt, når arbejdsdagen er slut, og kørslen er meget mere afslappende sammenlignet med de dieselkøretøjer, jeg kørte i før.
"I starten bekymrede opladning og rækkevidde mig, men nu kender jeg lastbilen godt. Jeg overvåger dens rækkevidde på instrumentbrættet, og jeg kan planlægge min dag uden problemer, så opladning passer naturligt ind i min rutine. Efter to år føler jeg mig helt tryg og sikker ved at køre lastbilen.
"Når andre bilister ser det, bliver de overraskede og nysgerrige; nogle er endda misundelige, da der stadig er meget få køretøjer af denne type i omløb i Italien."
"Jeg anbefaler at prøve en elektrisk lastbil, før man træffer en endelig beslutning:" Når du først har oplevet det, er der ingen vej tilbage! Det er en oplevelse, der ændrer dit perspektiv på kørsel og din arbejdsdag."
"Den er mærkbart støjsvag, er fri for den typiske diesellugt, og selve kørslen er behagelig, hvilket samlet set giver et optimalt kørselsmiljø og en god oplevelse." Kunderne elsker, at den også er stille og ikke afgiver den normale lugt af diesellastbiler. De kan også godt lide, at det er godt for miljøet.
"I starten var jeg bekymret for opladning og rækkevidde, fordi vi ikke var sikre på, hvor langt vi kunne nå på en fuld opladning. Med tiden har vi lært, hvordan vi håndterer det effektivt. Nu ved vi, hvor langt vi kan nå, før vi skal oplade, og planlægger derefter for at sikre, at vi har nok batteri til at nå vores destination og vende tilbage uden problemer.
"Vi har ladestationer på begge vores pladser – den ene plads har fjorten 350 kW-ladere, og den anden har tredive 350 kW-ladere." Samlet set integreres opladningen problemfrit i min daglige rutine og er baseret på min nuværende placering og kommende forsendelser. Med stoppestedsopladning kan vi arbejde omkring 12-14 timer om dagen og kan køre mellem 320-480 km.
"De elektriske lastbiler kan køre i op til 12 timer." Køreoplevelsen er vidunderlig. Accelerationen er fantastisk, og elektrisk kørsel betyder mindre støj.
"I starten var jeg bekymret for rækkevidden på lange ture, som kan være på 360-380 km og med fuld last til omkring 14 ton. For det meste kan jeg oplade på QSALT's depot, men på længere ture er det nødvendigt med opladning undervejs, og så kan jeg bruge en ladestation.
"Folk bliver ofte interesserede, når de ser lastbilen parkeret. De stiller spørgsmål om, hvor langt den kan køre. Alt i alt er det en smuk og behagelig lastbil."
"Vi starter tidligt om morgenen hver dag. Vores ruter er korte med mange stop – omkring 100 stop i løbet af dagen. Men dette er perfekt til en elektrisk lastbil. Der er ingen grund til at genoplade i løbet af dagen. Jeg oplader den kun én gang om dagen, når jeg er færdig med arbejdet, og kun med en AC-oplader.
"Jeg kan godt lide, hvor stille lastbilen er. Jeg kan snakke med besætningen, og vi behøver ikke at råbe ad hinanden. Fraværet af vibrationer holder mig også mere afslappet. Jeg tror, at folk sætter pris på det lave støjniveau, når vi tømmer deres skraldespande før solopgang.
"Jeg begyndte at køre med den allerførste elektriske lastbil rundt i hele Tjekkiet." Selvfølgelig var jeg bekymret i starten. Vi fik simuleringsberegninger, inden vi startede, men jeg var stadig lidt bekymret. Da vi startede driften, fandt jeg ud af, at beregningerne stemte overens med virkelige data.
"I mit arbejde gav det næsten ingen ændringer ved at skifte til elektrisk lastbil. Jeg behøver ikke at gå hen og fylde tanken op, i stedet sætter jeg bare opladeren i.