Volvo Trucks nu klar til at elektrificere en stor del af godstransporten

I år starter salget af tre nye fuldelektriske tunge lastbilmodeller, og Volvo Trucks mener, at tiden er inde til et hurtigt løft i elektrificeringen af tung vejtransport. Den optimistiske vurdering skyldes, at Volvos eldrevne lastbiler kan opfylde en bred vifte af transportbehov. I EU kan næsten halvdelen af al lastbiltransport eksempelvis elektrificeres allerede i dag.
Volvo Trucks nu klar til at elektrificere en stor del af godstransporten
Med tilføjelsen af tre nye modeller kan Volvo Trucks' eldrevne lastbiler yde et vigtigt bidrag til at mindske klimapåvirkningen fra vejtransport.

Der er stor interesse for eldrevne køretøjer blandt store nationale og internationale transportkøbere. Interessen skyldes både deres egne ambitiøse klimamål og forbrugernes krav om dekarbonisering og renere transport.

– Flere og flere transportvirksomheder indser, at de er nødt til at starte deres elektrificeringsrejse nu. Det skyldes både miljøhensyn og konkurrencemæssige årsager, så de kan opfylde kundernes krav om bæredygtig transport. Med det brede og dybe sortiment, Volvo Trucks tilbyder, er det nu fuldt realistisk for langt flere transportvirksomheder at skifte til eldrift, siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks.

Tre nye tunge lastbiler i det eldrevne sortiment
Når salget af de nye eldrevne Volvo FH- og Volvo FM-modeller begynder, vil elektrisk transport ikke kun være mulig i byområder, men også til regionaltransport mellem byer. Og med den nye eldrevne Volvo FMX bliver det lettere at opnå renere og mere støjsvag anlægstransport.

Produktionen af de nye eldrevne modeller til Europa starter næste år. De nye modeller slutter sig til Volvo FL Electric og Volvo FE Electric til bytransport, der har været i serieproduktion siden 2019 til det samme marked. I Nordamerika startede salget af VNR Electric i december sidste år. Med de nye modeller har Volvo Trucks nu et udvalg på seks mellemtunge og tunge eldrevne lastbiler, hvilket er det mest komplette sortiment af eldrevne lastbiler i branchen.

Kan dække næsten halvdelen af EU's transportbehov
Undersøgelser* viser, at Volvo Trucks' nye modeller med højere lastkapacitet, kraftigere drivliner og en rækkevidde på op til 300 km vil kunne håndtere omkring 45 % af alt det gods, der transporteres i Europa i dag. Dermed bliver det muligt at yde et vigtigt bidrag til at mindske klimapåvirkningen fra vejtransport, som ifølge den officielle statistik i dag tegner sig for ca. 6 % af de samlede CO2-emissioner i EU.

– Der er et enormt potentiale for at elektrificere lastbiltransporten i Europa, og andre dele af verden, i den nærmeste fremtid, siger Roger Alm. – For at bevise det har vi sat det ambitiøse mål, at eldrevne lastbiler skal udgøre mindst halvdelen af vores salg inden 2030. Og de tre nye tunge lastbiler, som vi lancerer nu, markerer et kæmpeskridt i retning af dette mål.

Bredt udbud af eldrevne løsninger
Ud over de eldrevne køretøjer inkluderer Volvo Trucks' elektrificeringsprogram et komplet økosystem med mange service-, vedligeholdelses- og finansieringsløsninger samt andre muligheder, der kan lette overgangen til eldrevet transport. Den holistiske tilgang hjælper kunderne med at holde produktiviteten i top og holde styr på deres nye eldrevne transportflåde.

– De totalløsninger til eldrevet transport, som vi tilbyder i samarbejde med vores globale netværk af forhandlere og serviceværksteder, vil spille en vigtig rolle for at sikre vores kunders succes, mener Roger Alm.

Næste skridt: brintlastbiler med brændselscelleteknologi
Hvis man ser længere ud i fremtiden, vil også tung fjerntransport kunne udføres med eldrevne køretøjer. For at efterkomme de vanskelige krav om både høj lastkapacitet og meget længere rækkevidde planlægger Volvo Trucks at bruge brintbrændselsceller til at danne elektriciteten.

– Denne teknologi udvikler sig hurtigt, og vores ambition er også at elektrificere fjerntransport med både batterier og brændselsceller, siger Roger Alm. – Vores mål er at begynde at sælge lastbiler med brændselsceller i anden halvdel af dette årti, og vi er overbeviste om, at vi når i mål med det.

Volvo Trucks' udvalg af eldrevne lastbiler i Europa

Modeller

• Volvo FH Electric til regional- og intercity-transport
  • Volvo FM Electric, en alsidig lastbil til tung lokaltransport og regional distributionskørsel
  • Volvo FMX Electric til renere og mere støjsvag anlægstransport
  • Volvo FE Electric til lokal- og bydistribution samt renovationskørsel
  • Volvo FL Electric til lokal- og bydistribution
  • Programmet inkluderer også Volvo VNR Electric til det nordamerikanske marked.

Tekniske fakta

• Volvo FH, FM og FMX Electric: Rækkevidde op til 300 km. Kontinuerlig effekt 490 kW. Maks. moment 2.400 Nm. Batterikapacitet op til 540 kWh. Vogntogsvægt op til 44 tons.
  • Volvo FE Electric: Rækkevidde op til 200 km. Kontinuerlig effekt 330 kW. Maks. moment op til 850 Nm. Batterikapacitet op til 264 kWh. Vogntogsvægt 27 tons.
  • Volvo FL Electric: Rækkevidde op til 300 km. Kontinuerlig effekt 165 kW. Maks. moment op til 425 Nm. Batterikapacitet op til 396 kWh. Vogntogsvægt 16 tons.

*Ifølge Eurostats statistik om vejtransport efter afstand blev 45 % af alt gods, der blev transporteret på vej i Europa, transporteret mindre end 300 km.

LINK til relateret pressemeddelelse: "I 2021 lancerer Volvo Trucks en komplet serie eldrevne lastbiler – i første omgang i Europa"
LINK til film om de nye tunge eldrevne lastbiler

Marcel Wolff-Matern
Salgsdirektør, Volvo
E-mail: marcel.wolff-matern@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2020 leverede Volvo mere end 94.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Gruppen, en af verdens førende leverandører af lastbiler, busser og entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks’ arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.