Volvo Trucks tilføjer unikke lyde til sine elektriske lastbiler

| 3 min
For at forbedre sikkerheden har Volvo Trucks udviklet et akustisk alarmsystem med unikke lyde til sine elektriske lastbilmodeller. Den Volvo-designede alarm vil øge sikkerheden ved at gøre fodgængere, cyklister og andre trafikanter opmærksomme på at de nærmer sig lastbilerne, som ellers ville være næsten lydløse. Samtidig er lydene designet så de er behagelige og diskrete, både for chaufføren og folk i nærheden.
volvo-trucks-tilføjer-unikke-lyde-til-de-elektriske-lastbilmodeller
Lydene er designet til ikke at trænge igennem væggene. Vores elektriske lastbiler giver stadig mulighed for stille natleverancer og bidrager til bedre arbejdsforhold for chaufførerne og et mere støjsvagt og renere miljø

For at forbedre sikkerheden har Volvo Trucks udviklet et akustisk alarmsystem med unikke lyde til de elektriske lastbilsmodeller. Den Volvo-designede alarm vil øge sikkerheden ved at gøre fodgængere, cyklister og andre trafikanter opmærksomme på at de nærmer sig lastbilerne, som ellers vil være næsten lydløse. Samtidig er lydene designet så de er behagelige og diskrete, både for chaufføren og folk i nærheden.

Fra 1. juli 2021 skal alle nye elektriske køretøjer i EU udsende et bestemt lydniveau, når de kører med hastigheder under 20 km/t. Det påkrævede lydniveau afhænger af hastigheden og bliver højere, når hastigheden stiger. Ved den maksimale hastighed på 20 km/t skal lyden være mindst 56 decibel. USA har lignende lovgivning for køretøjer, når de kører 30 km/t eller langsommere. Hvis køretøjets lydniveau er for lavt, skal der tilføjes et eksternt akustisk alarmsystem (AVAS).

For at imødekomme de nye krav og samtidig opretholde fordelene ved lavere støjniveauer, der følger med elektriske køretøjer, har Volvo Trucks udviklet et unikt sæt speciallyde til sine elektriske lastbilmodeller.

”Vi bifalder denne nye lovgivning. Fra barnsben har vi lært, at stole ikke kun på det, vi ser, men også det, vi hører i trafikken - nogle gange så meget, at vi ikke engang ser os til begge sider, før vi krydser en vej! Med vores nye alarmsystem vil vi hjælpe med at sikre, at fodgængere og cyklister bemærker, når de er tæt på vores elektriske lastbiler,” forklarer Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director hos Volvo Trucks.

Udviklet af akustikeksperter

Udvalget af lyde er resultatet af grundig forskning og test foretaget af Volvo-koncernens egne akustiske eksperter.

”Vi er særlig stolte over at have udviklet speciallyde i høj kvalitet, der er mærkbare nok til at advare folk tæt på lastbilen og alligevel behagelige for chaufføren og andre trafikanter,” siger Anna Wrige Berling.

Det er vigtigt at bemærke, at elektriske lastbiler stadig vil være meget mere støjsvage end konventionelle lastbiler.

”Lydene er designet til ikke at trænge igennem murerne. Vores elektriske lastbiler giver stadig mulighed for stille natleverancer og bidrager til bedre arbejdsforhold for chaufførerne samt et mere støjsvagt og renere miljø,” siger Anna Wrige Berling.

Fire forskellige lyde

Det Volvo-udviklede akustiske alarmsystem til elektriske køretøjer består af fire forskellige lyde, der informerer folk i nærheden om, hvad lastbilen laver: kører fremad, holder i tomgang, bakker osv. Lydene varierer i intensitet baseret på lastbilens hastighed og vil skifte i frekvens under acceleration og deceleration.

Den øgede indsats for elektrisk transport

Med den nyligt annoncerede start af salget af tre nye ”tunge” elektriske lastbilmodeller - Volvo FH, FM og FMX - har Volvo Trucks nu et imponerende modelprogram af seks mellemstore og tunge elektriske lastbiler. Dette er i øjeblikket det mest komplette kommercielle sortiment af elektriske lastbiler i branchen.

”Elektriske lastbiler bliver mere og mere almindelige i trafikken, og ved at tilføje det akustiske alarmsystem til vores elektriske lastbiler, kan vi med stolthed være i stand til at kombinere vores spændende rejse mod nul emissioner med vores langvarige ambition om nul ulykker,” siger Anna Wrige Berling.

Link - lyt til lydene i denne film

Link til billeder i høj opløsning

Link til film om nye tunge elektriske lastbiler

Link til flere oplysninger om elektromobilitet

Link til relateret pressemeddelelse ”Volvo Trucks nu klar til at elektrificere en stor del af godstransporten

Marcel Wolff-Matern
Salgsdirektør, Volvo
E-mail: marcel.wolff-matern@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2020 leverede Volvo mere end 94.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Gruppen, en af verdens førende leverandører af lastbiler, busser og entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks’ arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.