Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FE, ned til mindste detalje.
Find specifikationer om motorer, gearkasser, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivlinekombinationer og kraftudtag.
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FE |
---|---|
Ydelse | Op til 225 kW (300 hk) kontinuerlig effekt |
Rækkevidde | Op til 275 km |
Ladetid (fuld opladning) | 8 timer med AC (43 kW) 2,3 timer med DC (150 kW) |
Batterikapacitet | 280–375 kWh, 3–4 batterier |
Gasdrevet | G9 | |
---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | |
Antal cylindre | 6 | |
Slagvolumen | 8,9 dm3 | |
Slaglængde | 144,5 mm | |
Boring | 114 mm | |
Kompressionsforhold | 12:01 | |
Økonomi-omdrejningsinterval | 1200-1700 o/min. | |
Oliefiltre | 2 | |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 27,6 l | |
Kølesystem, samlet mængde | 12,4 l | |
G9 320 hk (239 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2.000-2.100 o/min. | 320 hk | |||
Maks. moment ved 1.300-1.400 o/min | 1356 Nm | |||
Diesel | D8 | |
---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | |
Antal cylindre | 6 | |
Slagvolumen | 7,7 dm3 | |
Slaglængde | 135 mm | |
Boring | 110 mm | |
Kompressionsforhold | 17.5:1 | |
Økonomi-omdrejningsinterval | 1.000-1.700 o/min. | |
Modtryksbremseeffekt | 120 kW (2800 o/min.) | |
Kompressionsbremseeffekt* | 170 kW (2800 o/min.) | |
Oliefiltre | 1 | |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 25,5 l | |
Kølesystem, samlet mængde | 17 l | |
*ekstraudstyr |
D8 250 hk (184 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 250 hk | |||
Maks. moment ved 900-1.700 o/min. | 950 Nm | |||
D8 280 hk (206 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 280 hk | |||
Maks. moment ved 950-1.700 o/min. | 1.050 Nm | |||
D8 320 hk (235 kW)* |
| |||
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 320 hk | |||
Maks. moment ved 1.050-1.600 o/min. | 1.200 Nm | |||
D8 350 hk (258 kW) | ||||
Maks. effekt ved 2.200 o/min. | 350 hk | |||
Maks. moment ved 1.200-1.600 o/min. | 1.400 Nm | |||
*tilgængelig med B100, biodiesel |
Olieskiftinterval
Op til 120.000 km, eller en gang hvert andet år med VDS5.
Brændstofforudsætninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovl.
Motormonteret kraftudtag
Forhold 1:1, 600 Nm drejningsmoment både ved kørsel og ved stilstand.
| Momenteffekt | Udveksling | |
---|---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 | |
* momenteffekt både ved kørsel og stilstand. Med AT2412, maks. moment under kørsel = 150 Nm.
12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med en kompakt retarder og en oliekøler.
Type | Højeste gear | Maks. moment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkte | 2400 | 44 |
Manualle gearkasser
De manuelle gearkasser betjenes med servostøtte. Den korte gearstang er integreret i instrumentpanelet. Den er vibrationsfri, og gearstangens bevægelse er kort og præcis. Gearkasserne kan specificeres med kraftudtag.
Type | Højeste gear | Maks. moment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
Automatiske gearkasser
Den automatiske gearkasse præsenterer fremragende startegenskaber og jævne gearskift, der dækker hele hastighedsområdet. Automatgearkassen betjenes via trykknapper på instrumentpanelet. Den kan specificeres med kraftudtag.
Type | Højeste gear | Maks. moment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Type | Aksel | Gear | Maks. drejningsmoment(Nm) | Maks. aksel/bogietryk (t) | GCW-godkendelse (t) |
Enkelt reduktion | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344E | Solo | Hypoid | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 70 |
Navreduktion | |||||
RSH1370F | Solo | Spiral med skrå tænder | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180D | Tandem | Hypoid | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
Drivlinekombinationer
D8 250 hk | D8 280 hk | D8 320 hk | D8 350 hk | G9 320 hk | |
Gearkasser | |||||
---|---|---|---|---|---|
AT2412 | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Enkeltreduktionsaksler | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Navreduktionsaksler | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● | |||
Der er et bredt udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til at drive alle former for karrosseriudstyr.
Motormonteret
PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
Gearkassemonterede
PTR-HF/FH/ZF: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-HP/PH/ZF: Forbindende pumpetilbehør og lavt eller højt omdrejningstal.
PTRD-D1D: Dobbelt drev med pumpetilslutning og flangeforbindelse.
Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og førerhusfunktioner
Day Cab
Day Cab med komfortabelt og ergonomisk førerområde. Indvendig højde 1605 millimeter, længde 1600 millimeter, bredde 2300 millimeter
Kort sovekabine
Kort sovekabine tilbyder ekstra plads, der kan udstyres med en seng til én person eller bruges som kontorplads med ekstra opbevaringsrum. Højde indvendigt 1.605 mm, længde 2.000 mm, bredde 2.300 mm.
Sovekabine
Sovekabine med seng til én person. Højde indvendigt 1.605 mm, længde 2.200 mm, bredde 2.300 mm.
Kabine med lav indstigning
Lav indstigningskabine med lav vrist og plads til en eller op til tre passagerer med bælte. Indvendig højde 1605 mm, længde 2200 mm, bredde 2300 mm. Fås med sammenfoldelig passagerdør.
Affjedring af førerhuset
Mekanisk affjedring både for og bag: springfjeder og støddæmper. Pneumatisk affjedring både for og bag: luftbælge.
Førerstol
Tre forskellige komfortniveauer: Comfort, Standard og Economy. Alle tre har ryglæn, indstillingsmuligheder for længde, højde og vipning fremad samt integrerede nakkestøtter.
Passagersæde
Tre forskellige komfortniveauer: Standard, Economy og Basic.
Førerhusfarver
Fås i 300 faste varianter. Der kan desuden bestilles yderligere farver i forbindelse med kundens ønske om tilpasning.
Rat
Rattet har en diameter på 460 millimeter eller 500 millimeter afhængigt af lastbilens konfiguration og kan pneumatisk justeres til den ønskede position.
Klimaanlæg
Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr.
Tagluge
Førerhuset kan udstyres med en tagluge, der kan åbnes 50 millimeter. Den fås i enten glas eller stål. Lugen kan betjenes manuelt eller elektrisk.
Stolebetræk
Komfort tekstil.
Vægpolstring
Komfort tekstil.
Kabinevarmesystem
Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr.
Indendørs opbevaring
Indvendigt har førerhuset mange praktiske og lettilgængelige opbevaringsrum til dokumenter og personlige ejendele. Der er to opbevaringsrum over forruden samt fire DIN-pladser. Det er muligt at specificere forskellige opbevaringsbokse (f.eks. til motortunnellen), en notesblok og tøjkroge som ekstraudstyr.
Horn
Der fås to typer ekstra horn, eldrevne eller trykluftdrevne – enten to tagmonterede tryklufthorn eller ét elektrisk horn under frontklappen.
Seng
Sengen tilbydes i et eller to stykker og er enten 580 millimeter eller 780 millimeter bred. En sengehest fås som ekstraudstyr.
Førerhus med lav indstigning
FE-førerhuset med lav indstigning giver let adgang med 90 graders døråbning. Det leveres i to versioner med enten et fladt gulv eller en motortunnel. Chaufførens udsyn er fremragende, og da det er en Volvo, er sikkerheden selvfølgelig helt i top.
Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakseltryk, baghjulsaffjedring, koblingshøjder, trækkere, chassisfunktioner og bremser.
Lav | ca. 880 mm |
Medium | ca. 950 mm |
Høj | ca. 1050 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Lav | 7.1/7.5/8 | 9 |
Medium | 7.1/7.5/8 | 9 |
Høj | 7.1/7.5/8 | 9 |
Type | Aksler | Affjedring | Aksel-/bogietryk | Reduktion | Pusher-/løbeaksler |
Soloaksel | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabel/parabel med S-fjeder | 13 t | Enkelt/nav |
|
RAD-KR | 4x2 | Luft | 13 t | Enkelt/nav |
|
Bogie | |||||
RADT-KR | 6x2 | Luft | 19/20 t | Enkelt/nav | Løbeaksel (fast/styret) |
RAPD-BR | 6x4 | Luft | 23 t | Enkelt/nav | |
Trækbjælker til tilslutning af påhængsvogne er tilgængelige.
Brændstoftanke
Brændstoftankene fås i plast, stål eller aluminium. Brændstofvolumen varierer fra 160 til 630 liter. Der fås D-formede tanke i to forskellige højder – 560 og 710 mm.
AdBlue-tanke
Plast, volumen er 32 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet.
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder. EBS er standard på alle specifikationer.
EBS Medium
Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:
Bakkestartshjælp
Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastbilen i gang.
Omdrejningstalsregulering
Bremsestabilitetssystemet bremser hvert enkelt hjul individuelt, hvilket stabiliserer hele vogntoget og minimerer risikoen for saksning, at lastbilen vælter, eller at anhængeren svinger ud. ESC lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2- og 3-akslede lastbiler.
Hydraulisk retarder
Hydraulisk retarder til AL306 gearkasse. Den kompakte, integrerede hydrauliske retarder er monteret på gearkassen og giver bremsemoment ved nedbremsning på 1490 Nm.
Foraksler
Forakseltrykket varierer fra 7,1 og op til 9 ton.
Løbeaksler
Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering eller hydraulisk styrede. Akseltryk: 6,7, 7,1, 7,5 eller 10,5 ton.
Hulrække i ramme til opbygger
Den øverste hulrække er reserveret til opbyggeren. Alle beslag i den øverste hulrække har en forkrøpning og et 8 mm afstandsstykke. Der er ikke brugt nitter i den øverste hulrække.
Forberedelse af kran
Der kan monteres kranplader på chassiset fra fabrikken.
Kranforberedelse
Kranplader på chassiset kan fabriksmonteres. Batterikassen er flyttet tilbage, og fastgørelsespladerne er monteret bag førerhuset på hver side af chassiset. Et elektrisk forberedelsessæt – ELCRANE – er inkluderet.
Drejeskamler
En ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellig højder findes i serien, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 150 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller.
Download specifikationsdatablade i PDF-format til Volvo FE via følgende links.