Trucks

Volvo FE specifikationer

Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FE, ned til mindste detalje.

Drivline

Find specifikationer om motorer, gearkasser, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivlinekombinationer og kraftudtag.

El-motorer til mellemtung transport – effekt/drejningsmoment

 

G9 – effekt/drejningsmoment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D8 – ydelse/drejningsmoment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

Elektrisk

Volvo FE

Ydelse

Op til 225 kW (300 hk) kontinuerlig effekt

Rækkevidde

Op til 275 km

Ladetid (fuld opladning)

8 timer med AC (43 kW) 2,3 timer med DC (150 kW)

Batterikapacitet

280–375 kWh, 3–4 batterier

  
GasdrevetG9 

Emissionsstandard

Euro 6

 

Antal cylindre

6

 

Slagvolumen

8,9 dm3

 

Slaglængde

144,5 mm

 

Boring

114 mm

 

Kompressionsforhold

12:01

 

Økonomi-omdrejningsinterval

1200-1700 o/min.

 

Oliefiltre

 

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter

27,6 l

 

Kølesystem, samlet mængde

12,4 l

 
   
 G9 320 hk (239 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 2.000-2.100 o/min.

320 hk

  
 

Maks. moment ved 1.300-1.400 o/min

1356 Nm

  
     
Diesel

D8

 

Emissionsstandard

Euro 6

 

Antal cylindre

6

 

Slagvolumen

7,7 dm3

 

Slaglængde

135 mm

 

Boring

110 mm

 

Kompressionsforhold

17.5:1 

Økonomi-omdrejningsinterval

1.000-1.700 o/min.

 

Modtryksbremseeffekt 

120 kW (2800 o/min.)

 

Kompressionsbremseeffekt*

170 kW (2800 o/min.)

 

Oliefiltre

1

 

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter

25,5 l

 

Kølesystem, samlet mængde

17 l

 

 

*ekstraudstyr

  
 D8 250 hk (184 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 2.100 o/min.

250 hk

  
 

Maks. moment ved 900-1.700 o/min.

950 Nm

  
 D8 280 hk (206 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 2.100 o/min.

280 hk

  
 

Maks. moment ved 950-1.700 o/min.

1.050 Nm

  
 D8 320 hk (235 kW)*

 

  
 

Maks. effekt ved 2.100 o/min.

320 hk

  
 

Maks. moment ved 1.050-1.600 o/min.

1.200 Nm

  
 

D8 350 hk (258 kW)

   
 

Maks. effekt ved 2.200 o/min.

350 hk

  
 

Maks. moment ved 1.200-1.600 o/min.

1.400 Nm

  
 

 

*tilgængelig med B100, biodiesel

   

Olieskiftinterval
Op til 120.000 km, eller en gang hvert andet år med VDS5.
 

Brændstofforudsætninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovl.

Motormonteret kraftudtag
Forhold 1:1, 600 Nm drejningsmoment både ved kørsel og ved stilstand.

Motormonteret kraftudtag

 

Momenteffekt

Udveksling 

PTER-DIN

600 Nm*

1:1

 

PTER-1400

600 Nm*

1:1

 

PTER-100

600 Nm*

1:1

 
    

* momenteffekt både ved kørsel og stilstand. Med AT2412, maks. moment under kørsel = 150 Nm.

I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med en kompakt retarder og en oliekøler.

Type

Højeste gear

Maks. moment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

AT2412

Direkte

2400

44

    

Manualle gearkasser 
De manuelle gearkasser betjenes med servostøtte. Den korte gearstang er integreret i instrumentpanelet. Den er vibrationsfri, og gearstangens bevægelse er kort og præcis. Gearkasserne kan specificeres med kraftudtag.

Type

Højeste gear

 Maks. moment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

ZTO1006

6

1050

32

ZTO1109

9120044
    

Automatiske gearkasser 
Den automatiske gearkasse præsenterer fremragende startegenskaber og jævne gearskift, der dækker hele hastighedsområdet. Automatgearkassen betjenes via trykknapper på instrumentpanelet. Den kan specificeres med kraftudtag.

Type

Højeste gear

Maks. moment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

AL306

6

1300

32

    

Bagaksler

Type

Aksel

Gear

Maks. drejningsmoment(Nm)

Maks. aksel/bogietryk (t)

GCW-godkendelse (t)

Enkelt reduktion

RSS1344E

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C

Solo

Hypoid

2600

13

44

RTS2370A

Tandem

Hypoid35502370
      

Navreduktion

RSH1370F

Solo

Spiral med skrå tænder

3550

13

70

RTH2180D

Tandem

Hypoid

1200

21

80

      

Bagakseludvekslinger

RSS1344C

RTS2370A

RSH1370F

RTH2180D

RS1344E

2.64:1

3.09:1

3.76:1

2.63:1

2.47:1

2.85:13.40:14.12:12.94:12.64:1
3.08:13.78:14.55:13.13:12.85:1
3.36:14.13:14.67:13.33:13.08:1
3.70:14.50:15.41:13.57:13.36:1
4.11:15.14:16.18:13.85:1 
4.63:15.67:17.21:14.17:1 
5.29:16.17:1   
6.17:1    

Drivlinekombinationer

 

D8 250 hk

D8 280 hk

D8 320 hk

D8 350 hk

G9 320 hk

Gearkasser

     

AT2412

 

ZTO1006

   

ZTO1109

  

AL306

      

Enkeltreduktionsaksler

     

RSS1344C

RSS1344E

 

RTS2370A

  
      

Navreduktionsaksler

     

RSH1370F

RTH2180D

   
      

Der er et bredt udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til at drive alle former for karrosseriudstyr.

 

Motormonteret

 

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.

PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

PTER100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

Gearkassemonterede

 

PTR-HF/FH/ZF: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-HP/PH/ZF: Forbindende pumpetilbehør og lavt eller højt omdrejningstal.

PTRD-D1D: Dobbelt drev med pumpetilslutning og flangeforbindelse.

Førerhus

Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og førerhusfunktioner

FE day cab 

Day Cab

Day Cab med komfortabelt og ergonomisk førerområde. Indvendig højde 1605 millimeter, længde 1600 millimeter, bredde 2300 millimeter

volvo FE Short sleeper cab 

Kort sovekabine

Kort sovekabine tilbyder ekstra plads, der kan udstyres med en seng til én person eller bruges som kontorplads med ekstra opbevaringsrum. Højde indvendigt 1.605 mm, længde 2.000 mm, bredde 2.300 mm.

Volvo FE Sleeper cab 

Sovekabine

Sovekabine med seng til én person. Højde indvendigt 1.605 mm, længde 2.200 mm, bredde 2.300 mm.

Volvo Low Entry Cab 

Kabine med lav indstigning

Lav indstigningskabine med lav vrist og plads til en eller op til tre passagerer med bælte. Indvendig højde 1605 mm, længde 2200 mm, bredde 2300 mm. Fås med sammenfoldelig passagerdør.

Affjedring af førerhuset

Mekanisk affjedring både for og bag: springfjeder og støddæmper. Pneumatisk affjedring både for og bag: luftbælge.


Førerstol

Tre forskellige komfortniveauer: Comfort, Standard og Economy. Alle tre har ryglæn, indstillingsmuligheder for længde, højde og vipning fremad samt integrerede nakkestøtter.


Passagersæde

Tre forskellige komfortniveauer: Standard, Economy og Basic.


Førerhusfarver

Fås i 300 faste varianter. Der kan desuden bestilles yderligere farver i forbindelse med kundens ønske om tilpasning.


Rat

Rattet har en diameter på 460 millimeter eller 500 millimeter afhængigt af lastbilens konfiguration og kan pneumatisk justeres til den ønskede position.


Klimaanlæg

Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr.


Tagluge

Førerhuset kan udstyres med en tagluge, der kan åbnes 50 millimeter. Den fås i enten glas eller stål. Lugen kan betjenes manuelt eller elektrisk.


Stolebetræk

Komfort tekstil.


Vægpolstring

Komfort tekstil.

Kabinevarmesystem

Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr.


Indendørs opbevaring

Indvendigt har førerhuset mange praktiske og lettilgængelige opbevaringsrum til dokumenter og personlige ejendele. Der er to opbevaringsrum over forruden samt fire DIN-pladser. Det er muligt at specificere forskellige opbevaringsbokse (f.eks. til motortunnellen), en notesblok og tøjkroge som ekstraudstyr.


Horn

Der fås to typer ekstra horn, eldrevne eller trykluftdrevne – enten to tagmonterede tryklufthorn eller ét elektrisk horn under frontklappen.


Seng

Sengen tilbydes i et eller to stykker og er enten 580 millimeter eller 780 millimeter bred. En sengehest fås som ekstraudstyr.


Førerhus med lav indstigning

FE-førerhuset med lav indstigning giver let adgang med 90 graders døråbning. Det leveres i to versioner med enten et fladt gulv eller en motortunnel. Chaufførens udsyn er fremragende, og da det er en Volvo, er sikkerheden selvfølgelig helt i top.

Chassis

Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakseltryk, baghjulsaffjedring, koblingshøjder, trækkere, chassisfunktioner og bremser.

Lav

ca. 880 mm

Medium

ca. 950 mm

Høj

ca. 1050 mm

  

 

Luft

Blad

Lav

7.1/7.5/8

9

Medium

7.1/7.5/8

9

Høj

7.1/7.5/8

9

   

Type

Aksler

Affjedring

Aksel-/bogietryk

Reduktion

Pusher-/løbeaksler

Soloaksel

RAD-L90

4x2

Parabel/parabel med S-fjeder

13 t

Enkelt/nav

 

RAD-KR

4x2

Luft

13 t

Enkelt/nav

 

      

Bogie

RADT-KR6x2Luft19/20 tEnkelt/nav

Løbeaksel (fast/styret)

RAPD-BR6x4Luft23 tEnkelt/nav 
      

Trækbjælker til tilslutning af påhængsvogne er tilgængelige.

Brændstoftanke
Brændstoftankene fås i plast, stål eller aluminium. Brændstofvolumen varierer fra 160 til 630 liter. Der fås D-formede tanke i to forskellige højder – 560 og 710 mm.

AdBlue-tanke
Plast, volumen er 32 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. 

EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder. EBS er standard på alle specifikationer.

EBS Medium

Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:

 

Bakkestartshjælp

Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastbilen i gang.

 

Omdrejningstalsregulering

Bremsestabilitetssystemet bremser hvert enkelt hjul individuelt, hvilket stabiliserer hele vogntoget og minimerer risikoen for saksning, at lastbilen vælter, eller at anhængeren svinger ud. ESC lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2- og 3-akslede lastbiler.

Hydraulisk retarder

Hydraulisk retarder til AL306 gearkasse. Den kompakte, integrerede hydrauliske retarder er monteret på gearkassen og giver bremsemoment ved nedbremsning på 1490 Nm.

Foraksler
Forakseltrykket varierer fra 7,1 og op til 9 ton.
 

Løbeaksler
Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering eller hydraulisk styrede. Akseltryk: 6,7, 7,1, 7,5 eller 10,5 ton.

Hulrække i ramme til opbygger

Den øverste hulrække er reserveret til opbyggeren. Alle beslag i den øverste hulrække har en forkrøpning og et 8 mm afstandsstykke. Der er ikke brugt nitter i den øverste hulrække.


Forberedelse af kran

Der kan monteres kranplader på chassiset fra fabrikken.


Kranforberedelse

Kranplader på chassiset kan fabriksmonteres. Batterikassen er flyttet tilbage, og fastgørelsespladerne er monteret bag førerhuset på hver side af chassiset. Et elektrisk forberedelsessæt – ELCRANE – er inkluderet.

Drejeskamler

En ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellig højder findes i serien, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 150 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller.

Datablade

Download specifikationsdatablade i PDF-format til Volvo FE via følgende links.

Har du spørgsmål?

Din lokale Volvo Trucks-forhandler har svaret. Kig forbi, ring, eller arranger et møde hos dig.