Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FH Aero, til mindste detalje.
Find specifikationer om motorer, transmissioner, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivline-kombinationer og kraftudtag.
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FH Aero Electric |
---|---|
Ydelse | Op til 330-490 kW (450-666 hk) kontinuerlig effekt |
Rækkevidde | Op til 300 km (4x2-sættevognstrækker med sættevogn) |
Ladetid (fuld opladning) | 9,5 timer med vekselstrøm (43 kW) 2,5 timer med jævnstrøm (250 kW) |
Batterikapacitet | 360-540 kWh, 4-6 batterier |
Gas powered | G13 |
---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 |
Antal cylindre | 6 |
Slagvolumen | 12,8 dm³ |
Slaglængde | 158 mm |
Boring | 131 mm |
Kompressionsforhold | 17:01 |
Økonomi-omdrejningsinterval | 900-1.400 o/min. |
Motorbremseeffekt | 200 kW |
Motorbremseeffekt* | 380 kW (2.300 o/min.) |
Oliefiltre | 2 fulde gennemstrømninger |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 35 l |
Kølesystem, samlet mængde | 38 l |
G13 420 hk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1.600-1.700 o/min. | 420 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 905-1.400 o/min | 2.100 Nm | |||
G13 460 hk (338 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1.600-1.700 o/min. | 460 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 950-1.400 o/min. | 2.300 Nm | |||
G13 500 hk (368 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1.600-1.700 o/min. | 500 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 980-1.404 o/min. | 2550 Nm | |||
Diesel | D13 | D13 I-Save | |
---|---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | Euro 6 | |
Antal cylindre | 6 | 6 | |
Slagvolumen | 12,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slaglængde | 158 mm | 158 mm | |
Boring | 131 mm | 131 mm | |
Kompressionsforhold | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Økonomi-omdrejningsinterval | 900-1.400 o/min. | 900-1.300 o/min. | |
Motorbremseeffekt | 175 kW (2.300 o/min.) | 150 kW | |
Motorbremseeffekt* | 340 kW (2.300 o/min.) | 435 kW (2.300 o/min.) | |
Oliefiltre | 2 fulde gennemstrømninger | 2 fulde gennemstrømninger | |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 35 l | 35 l | |
Kølesystem, samlet mængde | 24 l | 26 l | |
Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl) Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)
Op til 150.000 km eller én gang om året med VDS4.
D13 420 hk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min. | 420 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 905-1.400 o/min | 2.100 Nm | |||
D13 I-Save 420 hk (309 kW)* |
| |||
Maks. effekt ved 1.230-1.600 o/min. | 420 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 900-1.230 o/min | 2.400 Nm | |||
D13 460 hk (338 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min | 460 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 945-1.400 o/min | 2.300 Nm | |||
D13 I-Save 460 hk (338 kW)* | ||||
Maks. effekt ved 1.240-1.600 o/min | 460 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 900-1.240 o/min | 2.600 Nm | |||
D13 I-Save 480 hk (353 kW)* | ||||
Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min. | 480 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 900-1.250 o/min. | 2.700 Nm | |||
D13 500 hk (368 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min | 500 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 980-1.400 o/min | 2.500 Nm | |||
D13 I-Save 500 hk (368 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min. | 500 hk | |||
Maks. drejningsmoment ved 900-1.250 o/min. | 2800 Nm | |||
D13 540 hk (397 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1.458-1.700 o/min | 540 hk | |||
Maks. drejningsmomentved 1.000-1.400 o/min. | 2.600 Nm | |||
*tilgængelig med B100, biodiesel
| Drejningsmomenteffekt | Udveksling | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1.000 Nm* | 1.26:1 | |
* Drejningsmomenteffekt både ved kørsel og stilstand.
12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler. Det er også muligt at bestille I-Shift med krybegear, ultralave krybegear og bakgear med flere hastigheder.
Type | Højeste gear | Motordrejningsmoment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkte | 2400 | 44 |
AT2612 | Direkte | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overgear | 2600 | 100 |
AT2812 | Direkte | 2800 | 70 |
ATO3112 | Overgear | 3150 | 100 |
Type | Højeste gear | Motordrejningsmoment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overgear | 2800 | 80 |
Type | Aksel | Gear | Maks. drejningsmoment(Nm) | Maks. aksel/bogietryk (t) | GCW-godkendelse (t) |
Enkelt reduktion | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244B | Solo | Hypoid | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C/E | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RSS1344E | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 44 |
RSS1352A | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 52 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoid | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 70 |
RTS2310A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 100 |
Navreduktion | |||||
RSH1370F | Solo | Konisk spiral | 3800 | 13 | 70 |
RT2610B/F | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210F | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 32 | 100 |
RTH3212F | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 33 | 100 |
RTH3815 | Tandem | Konisk spiral | 3800 | 38 | 100 |
RSS1244B | RSS1344C | RSS1344E | RSS1352A | RSS1370A/B | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.31:1* | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.47:1* | 2.17:1 | 2:17.1 | 2.17:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.47:1* | 2.31:1 | 2.31:1 | 2.31:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.85:1* | 2.47:1 | 2.47:1 | 2.47:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 3.08:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.64:1 | 4.55:1 |
2.85:1 | 3.36:1* | 2.85:1 | 2.85:1 | 2.85:1 | 5.41:1 |
3.08:1 | 3.70:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | |
3.36:1 | 4.11:1 | 3.36:1 | 3.36:1 | 3.40:1** | |
4.63:1 | 3.67:1** | ||||
5.29:1 | 4.11:1** | ||||
6.17:1 | |||||
* Til RSS1344E
** Til RSS1370B
RST2370A/B | RTS2310A | RTH2610B | RTH2610F | RTH2610B7F | RTH3210F | RTH3212F | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.93:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.93:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | 7.21:1 | |||||
6.17:1 | 4.63:1 | |||||||
| D13 420 hk | D13 460 hk | D13 500 hk | D13 540 hk |
I-Shift | ||||
---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | ||||
SP2812 |
| • | • | • |
Enkeltreduktionsaksler | ||||
RSS1244B | • | •
| • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • |
RSS1344E | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • |
Navreduktionsaksler | ||||
RSH1370F | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • |
| D13 I-Save 420 hk | D13 I-Save 460 hk | D13 I-Save 500 hk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • |
|
|
AT2612 | • | • |
|
ATO2612 | • | • | |
AT2812 | • | ||
ATO3112 | • | ||
I-Shift Dual Clutch | |||
SP2812 |
| • | • |
Enkeltreduktionsaksler | |||
RSS1244B | • | • | |
RSS1344C/E | • | • | |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | |
RTS2370A | • | • | |
RTS2310A | • | • | |
Navreduktionsaksler | |||
RSH1370F | • | • | |
RTH2610F | • | • | |
RTH3210 | • | • | |
RTH3312 | • | • | |
RTH3815 | • | • | |
| G13 420 hk | G13 460 hk | G13 500 hk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Enkeltreduktionsaksler | |||
RSS1244B | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • |
Navreduktionsaksler | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.
PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER-100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.
PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med forbindelsesflange for direkte monteret kardanaksel.
PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.
PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.
PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.
Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og funktioner.
Fire forskellige versioner af eksteriør er tilgængelige for at passe til forskellige behov.
Basis
Gitter og dørhåndtag i Thunder Gray. Forlygter i krom. Solskærm, spejldæksler og stødfanger i Lightning Gray.
Udvidet
Gitter i førerhusfarve og forlygter i krom. Solskærm, spejldæksler, dørhåndtag og stødfanger i Lightning Gray.
Højeste niveau
Gitter, spejldæksler, solskærm, dørhåndtag, stødfanger og luftafviser i førerhusfarve. Forlygter i krom.
Basis med robust front
Gitter og dørhåndtag i Thunder Gray. Sorte forlygter. Solskærm og spejldæksler i Lightning Gray. Stålstødfanger lakeret i grå farve.
Volvo FH Aero fås med seks forskellige interiørniveauer, der passer til forskellige behov.
Vinyl- og tekstilinteriør Robust
Slidstærke materialer i vinyl og tekstil med moderne farveskema, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Tekstilinteriør Dynamic
Tekstilinteriør med et moderne farveskema i forskellige nuancer af matchende grå, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Plysinteriør Progressive
Dette interiør i plys giver en elegant farvesammensætning, som matcher interiørets forskellige dele.
Læderinteriør Robust
Interiør med et sobert farveskema og tofarvede læderstole, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Læderinteriør Dynamic
Interiør med forskellige nuancer af matchende grå og tofarvede stole helt i læder, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Læderinteriør Progressive
Interiør med forskellige nuancer af matchende Skylark (beige) og tofarvede stole helt i læder, der matcher de forskellige dele af interiøret.
Globetrotter XXL: komfort og plads
Globetrotter XXL har også sikker og komfortabel indkvartering til op til to personer, men med endnu højere overnatningskomfort i en bredere og længere seng – takket være den udvidede førerhuslængde.
Globetrotter XL: bygget til opbevaring
Globetrotter XL (CAB-XHSL) har også de mest sikre og komfortable overnatningsfaciliteter til op til to personer, men med endnu mere opbevaringsplads takket være den ekstra højde. Førerhusets indvendig højde er 220 cm (211 cm på motorrumsafdækningen).
Globetrotter-førerhus: altid plads til to
Globetrotter-førerhuset (CAB-HSLP) med komfortabel overnatningsplads til op til to personer. Den lodrette struktur giver dig samtidig masser af opbevaringsplads. Indvendig højde 205 cm (196 cm over motorrummet).
Langt førerhus
Det lange førerhus (CAB-SLP) med komfortabel overnatningsplads til op til to personer. Indvendig højde 171 cm, 162 cm over motorrummet.
Lavt, langt førerhus
Det lave, lange førerhus (CAB-LSLP) med sænket tag og førerhusophæng giver mulighed for last oven på førerhuset. Indvendig højde 147 cm (138 cm over motorrummet).
Trækker |
|
|
| Højde A (mm) | Højde B (mm) | Højde C (mm) | Højde D (mm) |
Træk | Chassishøjde | Ophæng | Dæk | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4x2 | Høj | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3430 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | Høj | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3440 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | Medium | Blad/luft | 315/70-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
4x2 | Lav | Luft/luft | 315/60-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
4x2 | Lav | Luft/luft | 315/60-R22.5 | 3250 | 3620 | 3770 | 3045 |
4x2 | X-Lav | Luft/luft | 295/60-R22.5 | 3210 | 3580 | 3730 | 3005 |
6x2 | Medium | Blad/luft | 315/70-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
langt chassis |
|
|
| Højde A (mm) | Højde B (mm) | Højde C (mm) | Højde D (mm) |
Træk | Chassishøjde | Ophæng | Dæk | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6×2 | Høj | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3410 | 3780 | 3930 | 3205 |
6×2 | Medium | Luft/luft | 315/70-R22.5 | 3330 | 3700 | 3850 | 3125 |
6×2 | Lav | Luft/luft | 315/60-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
6×2 | Høj | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3460 | 3830 | 3980 | 3255 |
6×4 | Høj | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3450 | 3820 | 3970 | 3245 |
8×4 | Høj | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
10×4 | Høj | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
*Cirkahøjder
Firepunkts førerhusophæng
Vælg mellem spiralfjedre med støddæmpere, spiralfjedre for og luftaffjedring bag eller luftaffjedring hele vejen rundt.
Luftindtag
Placeret på venstre side i en enten høj eller lav position afhængigt af opgaven. Frontluftindtag fås også.
Farver
Vælg en farve, og vis din personlighed. Fås i ca. 650 farvevarianter.
Beklædning
Flere stilarter er tilgængelige. Vinyl, tekstil og plys. Nogle stolebetræk (undtaget vinyl og tekstil) kan bestilles med ventilationsfunktion.
Chaufførstol
Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Ekstra frihed opnås gennem fleksibilitet – det samlede justeringsomfang fremad og bagud er 240 millimeter og lodret 100 millimeter. Chaufførstolen er som standard udstyret med nakkebeskytter, justerbart og sammenklappeligt rygstød, lodret og frem-/tilbagegående justering samt justerbar lændestøtte og stolevinkel.
Passagerstol
Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Passagerstolene er som standard monteret med nakkebeskytter. Der fås også en flytbar passagerstol.
Senge
Bygget til at give en behagelig nattesøvn. Størrelser på køjer: 74×200 cm med 81,5 cm bredt midterstykke eller 74×200 cm, som kan klappes ud til 88×200 cm med et 95,5 cm bredt midterstykke. Køjen i Globetrotter XXL-førerhuset er 213 centimeter lang. Bredden på hovedgærdet, midterdelen og fodenden er henholdsvis 99/106,5/91 centimeter. Udstyr dit førerhus med en skummadras eller en 16 cm madras med pocket-fjedre og fremragende komfort. Der fås tre forskellige grader af hårdhed: blød, halvhård og hård. Vi tilbyder også to alternativer for topmadras: Forbedrer komforten og giver dig mulighed for at rydde alting væk hurtigere. Fås også: elevation med justerbar rygstød og Komfort-overkøjen (målene 60×190 cm eller 70×190 cm).
Indendørs opbevaring
Førerhuset har en fronthylde med fire indhak i DIN-standard og to store opbevaringsrum med rullejalousilåger i chauffør- og passagersiden. Bagvæggen er udstyret med en let øverste hylde bagi med en fremragende belysning. Under sengen kan du finde to opbevaringsskuffer til udtrækning med en samlet volumen på 130 liter. Der er desuden to små opbevaringsrum under madrassen i fodenden (10 l) og ved hovedgærdet (15 l) og et opbevaringsrum ved sengens fodende til en PET-flaske.
Udendørs opbevaring
På begge sider af førerhuset findes store opbevaringsrum, der er tilgængelige både udefra og indefra. En ekstra uopvarmet opbevaringsplads på 30 liter findes under førerhuset i begge sider.
Soltag/tagluge
Hvert førerhus er udstyret med en fast tagrude eller som alternativ en tagluge, der kan åbne 50 mm. Dette fungerer også som nødudgang. Taglugen kan betjenes enten manuelt eller elektrisk.
Rat
Fås i to forskellige størrelser – med en diameter på 450 mm eller 500 mm afhængigt af din lastbils specifikation. Rattets højde kan justeres med op til 90 mm, og vinklen kan justeres 28°. Med den justerbare ratstamme (alternativ) kan rattet justeres i lodret position mellem -5° og +15°, hvilket øger chaufførens komfort. Indbyggede betjeningsknapper i rattet giver en sikker og nem betjening af konstantfartholder, signalhorn, telefon- og radiofunktionerne i instrumentdisplayet og sidedisplayet.
Klimaanlæg
Tre alternative klimaanlæg giver dig mulighed for at kontrollere temperaturen. Blæserdrevet ventilation med konventionelt, kølevæskedrevet varmeapparat. Aircondition med manuel styring (MCC). Aircondition med automatisk temperaturstyring (ECC/ECC2). Fås også med følere, der registrerer stærk sol, tåge og luftkvalitet. Suppler systemet med en førerhus- og motorparkeringsvarmer samt I-ParkCool, vores førerhusparkeringskøler.
I-ParkCool
Motoren behøver ikke at køre, for at du kan nyde godt af et førerhus med behagelig aircondition. I-ParkCool styrer temperaturen i førerhuset i et køretøj, der holder stille. Det interagerer med kabineparkeringsvarmeren for at skabe et komfortabelt klima i førerhuset: Nyttigt, for eksempel om natten, hvor temperaturen falder kraftigt og pludseligt. Systemet tjekker batteriets tilstand for ikke at kompromittere startevnen. Og det beregner, hvor meget strøm der er behov for at opvarme eller afkøle førerhuset. Hvis batterierne ikke er fuldt opladet, beregner systemet, hvor meget der kan bruges. Derudover er det støjsvagt. Systemet genererede omkring ca. 20 dB mindre støj end konkurrerende systemer på markedet, hvilket reducerer støjforureningen og gør det endnu behageligere at overnatte. Systemet er fuldt integreret med køretøjets almindelige luftventilationssystem, og henholdsvis varm og kold luft fordeles behageligt og ligeligt efter behov gennem de almindelige kanaler. Førerhusets aerodynamik samt muligheden for at stå oprejst i førerhuset påvirkes ikke af systemet. Med undtagelse af førerhusvarmer (PH-CAB).
Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakselbelastning, baghjulsophæng, trækkere, chassisfunktioner og bremser.
X-Lav (trækker) | ca. 810 mm |
Lav | ca. 850 mm |
Medium | ca. 900 mm |
Høj | ca. 1.000 mm |
X-høj | ca. 1.200 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
X-Lav | 8 | - |
Lav | 8 | - |
Medium | 10/20* | 9 |
Høj | 10/20* | 10/20* |
X-høj | - | 10/20* |
*Med dobbelte foraksler
Type | Aksler | Ophæng | Aksel-/bogietryk | Reduktion | Løbe-/pusheraksler |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabel/flerlags bladfjedre | 13 t | Enkelt/nav |
|
RAD-GR | 4x2 | Luft | 11,5/13 t | Enkelt/nav |
|
RAD-G2 | 4x2 | Luft (til anlægskørsel) | 13 t | Nav | |
Bogie | |||||
RADT-GR | 6x2 | Luft | 19/20,5/22,5/23 t | Enkelt/nav | Løbehjulsaksel (fast/styret/selvsporende) |
RAPD-GR | 6x2 | Luft | 16/19/22 t | Enkelt/nav | Pusheraksel (fast/styret) |
RAPD-G4 | 6x2 | Luft | 16 t | Enkelt | Pusheraksel (fastgjort) |
RADD-G2 | 6×4/8×4 | Luft (til anlægskørsel) | 21/23/26 t | Enkelt/nav | |
RADD-BR | 6×4/8×4 | Parabolisk | 20/21 t | Enkelt/nav | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Parabel/konventionelle bladfjedre | 23/26 t | Enkelt/nav | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Konventionelle bladfjedre | 26/32 t | Nav | |
RADD-TR3 | 8x4 | Konventionelle bladfjedre | 38 t | Nav | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luft | 21/23/26 t | Enkelt/nav | |
RAPDT-GR | 8×2 | Luft | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkelt/nav | Pusheraksel (styret) + løbehjulsaksel (fast/styret) |
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Luft | 27/33/36 t | Enkelt/nav | Løbehjulsaksel (styret) |
RAPDD-GR | 8×4 | Luft | 27/30,5/32/35 t | Enkelt/nav | Pusheraksel (styret) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4 | Luft (til anlægskørsel) | 27/33/36 t | Enkelt/nav | Løbehjulsaksel (styret) |
Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til trailere. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.
Brændstoftanke
Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.510 liter for en 4×2-trækker. Gastanke i størrelserne 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) og 225 kg (545 l).
AdBlue-tanke
Volumen fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. Plast.
Bremser
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsalternativer. EBS er standard for alle specifikationer.
EBS medium
Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:
Kontrol af EBS-status
Overvågning af EBS-status via køretøjets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Automatisk hillbrake
Brems lastbilen til fuldt stop, så bevarer Automatisk hillbrake det sidst anvendte bremsetryk for at holde lastbilen på plads, indtil føreren trykker på speederen.
Analyse af belægningsslitage
Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger (kun for skivebremser).
Automatisk udløsning af parkeringsbremse
Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).
Alternativer:
I tillæg til programpakkerne er der følgende alternativer:
ESP-vogntogsbremse
Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af traileren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.
Omdrejningstalsregulering
Bremsestabilitetssystemet bremser hvert enkelt hjul individuelt, hvilket stabiliserer hele vogntoget og minimerer risikoen for saksning, at lastbilen vælter, eller at anhængeren svinger ud. Omdrejningstalsreguleringen lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2-, 3-, 4- og 5-akslede lastbiler.
Nødbremselys
Når der bremses kraftigt op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW.
Aktivt styresystem med drejningsmomentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Rattet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning. Volvo Dynamisk Styring fås nu til alle akselkonfigurationer, også til lastbiler med dobbelte foraksler. Det fås også i kombination med individuel forhjulsophæng.
Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akselbelastning: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
Løbehjulsaksler
Fås i flere versioner: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akselbelastning: 7,5, 9,5 eller 10 ton.
Tandemakselløft
Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan frakobles og hæves, så brændstofforbruget og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentbrættet kan chaufføren hæve akslen, når lastbilen er uden læs. Når lastbilen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen.Tandemakselløft fås til 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.
De viste funktioner er muligvis ikke standard eller tilgængelige for alle udstyrsniveauer og powertrain-alternativer.