Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FL, ned til mindste detalje.
Find specifikationer om motorer, transmissioner, bagaksler (inklusive udvekslinger), powertrain-kombinationer og kraftudtag.
D5 – ydelse/drejningsmoment
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
D8 – ydelse/drejningsmoment
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FL |
---|---|
Ydelse | Op til 180 kW (240 hk) kontinuerlig effekt |
Rækkevidde | Op til 450 km |
Ladetid (fuld opladning) | 8 timer med AC (43 kW) 2,3 timer med DC (150 kW) |
Batterikapacitet | 280–565 kWh, 3–6 batterier |
Diesel | D5 | D8 |
---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | Euro 6 |
Antal cylindre | 4 | 6 |
Slagvolumen | 5,1 dm³ | 7,7 dm³ |
Slaglængde | 135 mm | 135 mm |
Boring | 110 mm | 110 mm |
Kompressionsforhold | 17.5:1 | 17.5:1 |
Økonomi-omdrejningsinterval | 1.100-1.800 o/min. | 1.000-1.700 o/min. |
Modtryksbremseeffekt | 80 kW (2800 r/min) | 120 kW (2800 o/min.) |
Kompressionsbremseeffekt* | – | 170 kW (2800 o/min.) |
Oliefiltre | 1 | 1 |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 15 l | 20 l |
Kølesystem, samlet mængde | 13 l | 17 l |
*ekstraudstyr |
D5 210 hk (154 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2.200 o/min. | 210 hk | |||
Maks. moment ved 1.100-1.700 o/min. | 800 Nm | |||
D5 240 hk (177 kW)* |
| |||
Maks. effekt ved 2.200 o/min. | 240 hk | |||
Maks. moment ved 1.200-1.600 o/min. | 900 Nm | |||
*fås med B100, biodiesel |
D8 250 hk (184 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 250 hk | |||
Maks. moment ved 900-1.700 o/min. | 950 Nm | |||
D8 280 hk (206 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 280 hk | |||
Maks. moment ved 950-1.700 o/min. | 1.050 Nm | |||
D8 320 hk (235 kW)* | ||||
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 320 hk | |||
Maks. moment ved 1.050-1.600 o/min. | 1.200 Nm | |||
*tilgængelig med B100, biodiesel |
Olieskiftinterval
Op til 100.000 km eller en gang hvert andet år med VDS5.
Brændstofkvalitet
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovl.
Motormonteret kraftudtag
Forhold 1:1, op til 600 Nm drejningsmoment både ved kørsel og ved stilstand.
Motormonteret kraftudtag
| Momenteffekt | Udveksling | |
---|---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 | |
* momenteffekt både ved kørsel og stilstand. Med AT2412, maks. moment under kørsel = 150 Nm.
Manuelle gearkasser
De manuelle gearkasser betjenes med servostøtte. Den korte gearstang er integreret i instrumentpanelet. Den er vibrationsfri, og gearstangens bevægelse er kort og præcis. Gearkasserne kan specificeres med kraftudtag.
Type | Højeste gear | Maks. moment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32.5 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
STO8006 | 6 | 850 | 24 |
Automatgearkasser
6-trins automatisk gearkasse eller 8-trins automatisk gearkasse med tre køretilstande.
Type | Højeste gear | Maks. moment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1600 | 36 |
8AP1200 | 8 | 1200 | 36 |
Bagaksler
Type | Aksel | Gear | Maks. drejningsmoment(Nm) | Maks. aksel/bogietryk (t) | GCW-godkendelse (t) |
Enkelt reduktion | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS0819A | Solo | Hypoid | 950 | 8.5 | 19 |
RSS1125A | Solo | Hypoid | 1050 | 11.5 | 25 |
RSS1132A | Solo | Hypoid | 1050 | 11.5 | 32.5 |
RSS1344C | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
Navreduktion | |||||
RSH1140C* | Solo | Hypoid | 1200 | 11 | 40 |
* Kun til Volvo FL 4×4
Bagakseludvekslinger
RSS0819A | RSS1125A | RSS1132A | RSH1140C | RSS1344C |
---|---|---|---|---|
3.31:1 | 3.58:1 | 3.78:1 | 5.86:1 | 3.70 |
3.58:1 | 3.73:1 | 4.13:1 | 6.31:1 | 4.11 |
3.73:1 | 3.90:1 | 4.50:1 |
| 4.63 |
3.91:1 | 4.11:1 | 5.14:1 |
| 5.29:1 |
4.10:1 | 4.33:1 | 5.67:1 |
| 6.17:1 |
4.30:1 | 4.63:1 | 6.17:1 |
| |
4.56:1 | 4.88:1 |
|
| |
4.88:1 | 5.13:1 |
|
| |
5.13:1 | 5.29:1 |
|
| |
5.29:1 | 5.57:1 |
|
| |
5.57:1 | 5.86:1 |
|
| |
5.86:1 |
|
|
| |
D5 210 hk | D5 240 hk | D8 250 hk | D8 280 hk | D8 320 hk | |
Gearkasser | |||||
---|---|---|---|---|---|
8AP1200 | ● | ● | ● | ● | ● |
AL306 | ● | ● | |||
STO8006 | ● | ||||
ZTO1006 | ● | ● | ● | ||
ZTO1109 | ● | ● | |||
Enkeltreduktionsaksler | |||||
RSS0819A | ● | ● | |||
RSS1125A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1132A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1344C | ● | ● | |||
Navreduktionsaksler | |||||
RSH1140C | ● | ● | |||
Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.
Motormonterede
PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
Gearkassemonterede
PTR-HF/FH/ZF: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-HP/PH/ZF: Montering med kardanflange og lav eller høj hastighed.
Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og førerhusfunktioner
Dagførerhus
Dagførerhus med et komfortabelt og ergonomisk chaufførområde. Indvendig højde 1605 mm
Medium-førerhus
Medium-førerhuset har ekstra plads og kan udstyres med en køje til én person eller kan bruges som kontorplads med ekstra opbevaringsrum. Indvendig højde 1.605 mm.
Mandskabskabine
Mandskabskabine med god plads til adskillige ekstra passagerer, op til syv personer. Indvendig højde 1.605 mm.
Affjedring af førerhuset
Førerhuset har gummipudeaffjedring til små, vertikale bevægelser, mens affjedringen bagtil er en springfjeder og støddæmper.
Førerhusfarver
Fås i 300 faste varianter. Yderligere farver kan bestilles.
Førerstol
Tre forskellige komfortniveauer: Comfort, Standard og Economy. Alle tre har ryglæn, indstillingsmuligheder for længde, højde og vipning fremad samt integrerede nakkestøtter.
Passagersæde
Tre forskellige komfortniveauer: Standard, Economy og Basic.
Senge
Sengen tilbydes i et eller to stykker og er enten 580 mm eller 780 mm bred. Sengehest og røgdetektor fås som ekstraudstyr.
Indendørs opbevaring
Førerhuset har mange praktiske og lettilgængelige opbevaringsrum til dokumenter og personlige ejendele. Over forruden er der to opbevaringsrum med låg eller net samt fire DIN-pladser. Det er muligt at specificere forskellige opbevaringsbokse (f.eks. til motortunnellen), en notesblok og tøjkroge som ekstraudstyr.
Tagluge
Førerhuset kan udstyres med en tagluge, der kan åbnes 50 millimeter. Lemmen kan betjenes manuelt eller elektrisk.
Rat
Rattet har en diameter på 460 eller 500 millimeter, afhængig af lastbilens konfiguration, og kan pneumatisk justeres til den ønskede position
Klimaanlæg
Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med
aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr.
Stolebetræk
Komfort tekstil.
Vægpolstring
Komfort tekstil.
Kabinevarmesystem
Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr.
Indendørs opbevaring
Førerhuset har mange praktiske og lettilgængelige opbevaringsrum til dokumenter og personlige ejendele. Over forruden er der to opbevaringsrum med låg eller net samt fire DIN-pladser. Det er muligt at specificere forskellige opbevaringsbokse (f.eks. til motortunnellen), en notesblok og tøjkroge som ekstraudstyr.
Horn
Der fås to typer ekstra horn, eldrevne eller trykluftdrevne – enten to tagmonterede tryklufthorn eller ét elektrisk horn under frontklappen.
Køje (medium-førerhus)
Sengen tilbydes i et eller to stykker og er enten 580 millimeter eller 780 millimeter bred. Sengehest og røgdetektor fås som ekstraudstyr.
Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakseltryk, baghjulsaffjedring, koblingshøjder, trækkere, chassisfunktioner og bremser.
Lav | ca. 810-830 mm |
Medium | ca. 860 mm |
Høj | ca. 950 mm |
X-høj | ca. 960 mm |
XX-Høj* | ca. 1175 mm |
* Kun til Volvo FL 4×4
Luft | Blad | |
---|---|---|
Lav | 4,0/4,5 t | 4.2 |
Medium | 4,5/5,0/5,8 t | |
Høj | 5,0/5,6/5,8/6,3 t | |
X-høj | 7,1 t | 7,1/7,5 t |
XX-høj | 5,6 t | |
Type | Affjedring | Akseltryk | Reduktion |
---|---|---|---|
RAD – L80 | Blad | 11,5 t | Enkelt |
RAD – KR | Luft | 13 t | Enkelt |
RAD – A2V | Luft | 10,5 t | Enkelt |
Trækbjælker til tilslutning af påhængsvogne er tilgængelige.
Brændstoftanke
Brændstoftanke fås i plast, stål eller aluminium. Brændstofvolumen varierer fra 80 til 300 liter. Der fås desuden en kombination af to 215-literstanke, hvilket giver et samlet volumen på 430 liter.
AdBlue-tanke
AdBlue-tanken er lavet af plast og rumfanget er 32 liter. AdBlue-pumpen er integreret i tankmodulet. Der findes én variant til køretøjer med højremonteret brændstoftank (ADTP-R) og én til køretøjer med venstremonteret tank (ADTP-L).
Volvo FL har trykluftbremser med ventilerede skiver for og bag. Det blokeringsfri skivebremsesystem EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver både en hurtigere og mere sikker bremsereaktion og reduceret bremseslitage. Systemet har funktioner som blokeringsfri bremser (ABS), differentialespærre og Brake Blending. Med Brake Blending udnytter systemet køretøjets forskellige bremser til mere ensartet bremseanvendelse og reducerer slid på hjulbremser og dæk. Den udvidede EBS-pakke inkluderer en funktion, der letter igangsætning på bakker. Bremseskiverne fås i forskellige størrelser afhængigt af opgaven.
EBS Medium
Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:
Kontrol af EBS-status
Overvågning af EBS-status via lastbilens elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Bakkestartshjælp
Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastvognen i gang.
Analyse af belægningsslitage
Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastvognen kan køre med de nuværende belægninger. (Kun til skivebremser).
Automatisk udløsning af parkeringsbremse
Parkeringsbremsen udløses, når føreren træder på speederpedalen, og der vælges et gear.
Hydraulisk retarder til AL306-gearkasser
Den kompakte, integrerede hydrauliske retarder (RET-HYDR- og RET-TPT-varianter) er monteret på gearkassen. Den maksimale effekt er 400 kW.
Det maksimale udvekslingsforhold i momentomformeren (TC421) er 1,77:1.
I tillæg til programpakkerne er der følgende ekstraudstyr:
ESC (Elektronisk Stabilitets Control)
Bremsestabilitetssystemet justerer bremsekraften individuelt på hvert hjul, hvilket stabiliserer hele køretøjskombinationen og minimerer risikoen for saksning, væltning og trailerudskridning. ESC lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2- og 3-akslede lastbiler.
Nødbremselys
Når der bremses kraftigt op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW.
Data – alt, hvad du har brug for. Download datablade i PDF-format til Volvo FL-serien via følgende links.