Omkring 1,2 millioner trafikanter dør globalt hvert år. Mere end halvdelen af dem er sårbare trafikanter (fodgængere, cyklister, knallert- og motorcyklister). Når denne type ulykke involverer en lastbil, er det sandsynligt, at konsekvenserne bliver meget alvorlige. Selvom årsagerne til disse ulykker er komplekse og forskellige, kan lastbilchaufførens handlinger i trafikken hjælpe med at redde liv.
Næsten en tredjedel af dødsfaldene i ulykker med lastbiler i EU er fodgængere, cyklister, knallert- og motorcyklister. Trafikulykker, der involverer bløde trafikanter og lastbiler, er et følelsesladet og udfordrende område at adressere.
"Ved at forstå, hvordan og hvorfor disse specifikke typer af trafikulykker sker, kan man identificere forbedringer i trafiksikkerheden og reducere skader," siger Anna Theander, leder af Volvo Trucks' Ulykkesforskningshold.
Volvo's sikkerhedsforskning viser, at for at reducere antallet af ulykker er forbedringer i lastbilens aktive sikkerhedssystemer, bedre vejinfrastruktur og øget risikobevidsthed blandt bløde trafikanter nogle af de mest kritiske elementer.
Den menneskelige faktor, som gælder for alle trafikanter, er en vigtig overvejelse. Hvordan en chauffør forudser og reagerer på situationer, der involverer bløde trafikanter, især i travle byområder, kan have stor indflydelse på risikoen for denne type ulykker.
"Den dag i dag er chaufføren stadig det vigtigste sikkerhedssystem i lastbilen. En veluddannet, opmærksom chauffør, der forstår risiciene, vil gøre en forskel," siger Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director, hos Volvo Trucks.
Her er nogle praktiske tips til hvordan chauffører kan hjælpe med at reducere risici for denne type ulykker::
1. Antag altid, at bløde trafikanter ikke er klar over lastbilens blinde vinkler
Antag altid, at bløde trafikanter ikke er klar over lastbilens blinde vinkler.Lastbilsikkerhedsforskning, der involverer bløde trafikanter, har vist, at fodgængere, cyklister og knallertkører simpelthen ikke er klar over de vanskeligheder, chauffører står over for, når de forsøger at opfatte alt omkring lastbilen i travle byer. Desuden ved de fleste bløde trafikanter ikke, hvordan en lastbil med en længere trailer vil opføre sig, når den vender i et trafikalt miljø. Af disse grunde må du aldrig antage, at blødetrafikanter vil undgå risikoområder og blinde vinkler.
2. Vær opmærksom på almindelige ulykkesituationer, der involverer bløde trafikanter
Vær opmærksom på almindelige ulykkesituationer, der involverer bløde trafikanter. Det er vigtigt at forberede sig på uforudsigelig og risikabel adfærd fra bløde trafikanter. Der er tre situationer, der skiller sig ud, og de er mest almindelige i byområder: Lastbiler, der drejer til højre i højrekørselslande og til venstre i venstrekørselslande og kolliderer med blødetrafikanter, især cyklister. Kollisioner foran på lastbilen, når fodgængere krydser vejen. Sammenstød med fodgængere ved bakning.
3. Forudse vejen forude
Forudse vejen forude.Tænk over, hvordan du nærmer dig vejkryds, og beslut dig for, hvordan du gør dit sving på den sikreste mulige måde. Vær opmærksom og bevæg dig fysisk for at orientere dig og se bedre. Tilpas din hastighed i travle byområder – det er usandsynligt, at det påvirker dine leveringstider.
4. Forbered dig på mere sikker kørsel i byer
Giv tid til at justere dit sæde og spejle. Sørg for, at spejle og vinduer er rene, og tildæk ikke dit udsyn med skærme og personlige ejendele. Kontroller, at alle lastbilens sikkerhedssystemer, inklusive kameraer, fungerer og er tændt, før du begynder at køre.
5. Husk - du er det primære sikkerhedssystem
Din lastbils sikkerhedssystemer og kameraer er en værdifuld form for førerstøtte. Men en chauffør, der aktivt vurderer vejforholdene og potentielle farer, er stadig det vigtigste sikkerhedssystem i lastbilen.
EU's opdaterede generelle sikkerhedsregulativer kræver flere obligatoriske aktive sikkerhedssystemer på alle nye lastbiler fra juli 2024. Systemerne vil adressere lastbilens blinde vinkler foran, på siden og bagved og advare chaufføren, når en blød trafikant træder ind i en risikozone. Fra januar 2029 vil lastbilproducenter også være forpligtet til at tilbyde bedre direkte udsyn for chaufførerne.
Desuden bliver lovgivningen for avancerede nødbremsesystemer ændret til også at inkludere automatisk bremsning, når fodgængere krydser vejen og træder ind i risikoområdet. Der arbejdes desuden på bredere initiativer, såsom forbedringer af vejinfrastrukturen, branchens samarbejde og mere dybdegående trafiksikkerhedsforskning, der tager højde for de komplekse årsager til ulykker, hvor bløde trafikanter er involveret.
"Overordnet set er udsigterne positive – og med hjælp fra sikkerhedsbevidste chauffører vil vi sammen reducere dødsfald og alvorlige skader forårsaget af denne type ulykke," siger Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director, Volvo Trucks.