Trucks

6 måder at øge din lastbils oppetid

Tomasz Jaworski
2022-03-27
3 min
Driftstid Brændstofbesparelse
Author
Tomasz Jaworski
Services Offer Portfolio Manager

Hvert eneste minuts nedetid betyder tabt omsætning. Her er seks måder, der kan hjælpe med at holde dit køretøj på landevejen så længe som muligt, fra det enkle og ligetil, til fuld udnyttelse af fordelene ved opkobling.

Den mest effektive måde at undgå et nedbrud på er at være proaktiv og træffe forebyggende foranstaltninger så det undgås, at skaden overhovedet sker. Fremskridtene inden for teknologi og opkobling betyder, at der allerede er en række opkoblede tjenester tilgængelige i dag, som kan hjælpe med at forudsige og forhindre et nedbrud i at ske.


Samtidig er lejlighedsvis nedetid stadig en uundgåelig del af branchen, så det er vigtigt altid at være forberedt på det værste og klar til at reagere, hvis et nedbrud opstår.


Med den rette support kan ca. 80 % af de forventede nedbrud undgås eller i det mindste afbødes gennem proaktive foranstaltninger, mens efterfølgende indsatser hjælper med at afbøde konsekvenserne, når det sker.


1. Daglige inspektioner.

Den første og mest enkle foranstaltning, du kan tage for proaktivt at undgå et nedbrud, er at udføre en hurtig visuel inspektion af dit køretøj ved arbejdstids start. At investere et par minutter om dagen kan spare dig for en masse tid og penge i det lange løb, hvis det hjælper dig med tidligt at opdage en defekt eller fejl.


2. Skræddersy din serviceplan, så den passer til netop dit køretøj.

Hvor ofte en lastbil skal serviceres afhænger af, hvordan den bruges, og det kan variere i forhold til flere forskellige faktorer. Ideelt set ønsker du en serviceplan, der sikrer, at din lastbil altid er i god stand, men også minimerer den tid, lastbilen tilbringer på værkstedet. Mens lastbiler traditionelt serviceres i henhold til forudindstillede intervaller, gør opkobling det muligt at optimere en skræddersyet serviceplan baseret på køretøjets faktiske brug og tilstand. På den måde kan et planlagt servicebesøg fremrykkes, hvis det er nødvendigt, eller udskydes, hvis det ikke er.


3. Invester i overvågning i realtid.

Opkobling gør det også muligt kontinuerligt at overvåge køretøjer og individuelle komponenter for at opdage fejl, inden de forårsager et nedbrud. Det er værd at undersøge de muligheder, du har, da en investering i en sådan service hurtigt betaler sig tilbage. En planlagt værkstedsbesøg vil altid være billigere og nemmere at håndtere end et uventet nedbrud midt i en kørselsopgave.


4. Fjerndownload dit køretøjs software.

I moderne køretøjer er softwareopdateringer en stadig vigtigere del af ethvert servicebesøg – og det behøver ikke nødvendigvis at ske på et værksted. Ved at finde en udbyder, der kan tilbyde denne service, kan du reducere antallet af værkstedsbesøg for dit køretøj.


5. Find en servicekontrakt, der passer til dig og dine behov.

De fleste producenter tilbyder en række servicekontrakter med forskellige grader af support. Den bedste mulighed for dig afhænger af dine unikke behov, men i sidste ende bør du finde et niveau, der giver dig fuldstændig ro i sindet uden at investere i unødvendige tjenester.

 Hvor det kan lade sig gøre, er det godt at have én serviceaftale, der dækker hele dit køretøj – lastbil samt opbygning og/eller påhængskøretøj – for at undgå separate besøg på forskellige værksteder.


6. Få den rigtige support, når der sker et nedbrud.

Uanset hvor og hvornår din lastbil går i stykker, skal du have adgang til vejhjælp og bugsering. Tilbyder din udbyder support på de tidspunkter, hvor din lastbil er i drift? Omfatter deres dækning de geografiske områder, din lastbil kører i? Og kan du tale med nogen på dit eget sprog, hvis du befinder dig i udlandet? Det er også værd at spørge, hvilke garantier de kan tilbyde i forhold til, hvor lang tid det vil tage at få køretøjet tilbage på landevejen, eller hvilken kompensation de kan tilbyde, hvis disse garantier ikke overholdes.