Trucks

Hvad er den hurtigste måde at reducere din virksomheds klimapåvirkning på?

Lars Mårtensson
2025-11-11
3 min. læsning
Bæredygtighed Brændstofbesparelse Alternative brændstoffer

Author

Author

Lars Mårtensson
Direktør for miljø og innovation hos Volvo Trucks

Uanset om det handler om at imødekomme kundernes krav, opfylde lovgivningsmæssige krav eller nå sine egne bæredygtighedsmål, er logistik- og fjerndistributionsvirksomheder under pres for at reducere deres CO2-emissioner. Men hvad er den bedste måde at opnå dette på?

At reducere emissioner fra transport er en voksende udfordring, ikke kun for transportvirksomhederne selv, men også for mange af deres kunder. Mange transportkøbere har sat sig ambitiøse videnskabeligt baserede mål, og for at få succes skal downstream-emissioner reduceres på områder såsom transport og logistik.

At kunne tilbyde transport med lavere emissioner er ikke kun en konkurrencefordel – det er hurtigt ved at blive en nødvendighed. Udfordringen kan virke overvældende, men den gode nyhed er, at der er mere end én måde at reducere din virksomheds CO2-aftryk på.
 

Hvordan kan forskellige fossile brændstoffer, vedvarende brændstoffer og overgangsbrændstoffer hjælpe dig?

Den hurtigste måde at reducere CO2-udledningen på er at skifte fra fossilbaseret diesel til alternativer som elektricitet med lav CO2-udledning, bio-LNG, HVO eller biodiesel (B100). Men virkeligheden er, at omkostningerne og tilgængeligheden af hvert af disse alternativer kan variere meget mellem markeder, og for mange virksomheder er disse måske endnu ikke levedygtige muligheder.

Det behøver dog ikke at være et rent brud at skifte brændstof og kan være en trinvis proces. Mellem diesel og fuldt vedvarende alternativer findes der en række overgangsbrændstoffer, der vil muliggøre øjeblikkelige CO2-reduktioner på kort sigt, samtidig med at de positionerer din virksomhed til at foretage en fuldstændig omstilling på lang sigt.

For eksempel kan LNG, på trods af at det er et fossilt brændstof, resultere i en øjeblikkelig CO2 reduktion på omkring 15-20 % sammenlignet med diesel.[1] En lastbil, der kører på LNG, åbner også muligheden for at bruge vedvarende bio-LNG, efterhånden som det bliver mere tilgængeligt, hvilket gør det muligt at reducere CO2 udledningen til stort set nul.

Et andet alternativ er at blande vedvarende brændstoffer som HVO og biodiesel med diesel i konventionelle forbrændingsmotorer. Ligesom LNG vil dette ikke eliminere alle CO2 udledninger, men det vil opnå en reduktion. Og med tiden kan det være muligt at øge blandingen, indtil dieselen er blevet fuldstændig udskiftet.
 

Forskellen mellem well-to-wheel og tank-to-wheel-emissioner – og hvorfor det er vigtigt 

Når man ser på kulstofemissioner og klimapåvirkning fra en given brændstofkilde eller drivlinje, er det vigtigt at vide, hvilke emissioner der måles. Hvis det er tank-to-wheel (TTW)-emissioner, så er det blot halerørs-emissionerne fra selve lastbilen under brug. Well-to-wheel (WTW)-emissioner omfatter derimod emissioner fra brændstoffets udvinding, raffinering, produktion og levering.

En ellastbil vil f.eks. have nul TTW-emissioner. Imidlertid kan dens WTW-emissioner variere meget, afhængigt af om den anvendte elektricitet produceres ved hjælp af kul – eller i den anden ende af spektret, vedvarende energi. Når det kommer til HVO og biodiesel, vil WTW-emissioner variere, afhængigt af det råmateriale der anvendes i produktionen. Dette er et spørgsmål, der bør følges op med din lokale brændstofleverandør.

For at bestemme en lastbils fulde klimapåvirkning i løbet af dens levetid, og hvordan den påvirkes af dens brændstofkilde, skal man beregne en **livscyklusvurdering** (LCA) . Dette vil hjælpe dig med at skabe et mere komplet billede af dit CO2-aftryk og kan hjælpe dig med at reducere dine CO2-udledninger.

For at beregne din lastbils miljøpåvirkning kan du bruge Volvo Trucks' miljøaftryksberegner, som er baseret på Volvos livscyklusanalyser.

Hvordan fokus på små CO2-besparelser kan bidrage til at opnå en stor reduktion

Minimering af brændstofforbruget har længe været afgørende for at drive en effektiv flåde – og det er det fortsat, da det også har en direkte sammenhæng med CO₂-udledning. At sikre god aerodynamik og rullemodstand på et køretøj har en positiv indvirkning på dets klimaftryk, så det er godt at specificere aerodynamiske design og funktioner såsom spoilere, luftafvisere og sideskørter. Dette inkluderer traileren – du skal optimere hele køretøjskombinationen for at frigøre dens potentiale.

Når det kommer til rullemodstand, er det vigtigt at have de rigtige dæk monteret. Dæk er graderet efter rullemodstand, hvor klasse A giver den laveste rullemodstand og bedste energieffektivitet, og G giver den højeste. Ved at opretholde optimalt dæktryk og hjulindstilling vil effektiviteten yderligere forbedres. Faktisk vil god vedligeholdelse mere generelt sikre optimal effektivitet og ydeevne ved at undgå tilstoppede luft- og oliefiltre samt brændstoflækager.

Nogle af disse tiltag alene resulterer muligvis kun i en mindre reduktion af dit CO2-aftryk. Men når alle de små besparelser kombineres, kan de hurtigt føre til en betydelig reduktion.

 

Der er allerede i dag mange muligheder for at reducere din virksomheds CO2-aftryk.

Hvordan nye teknologier skaber måder at reducere CO2-emissioner på

Forbindelse og data spiller en stadig vigtigere rolle i at reducere klimapåvirkningen. Der findes forbundne tjenester, der kan hjælpe dig med at registrere brændstofforbrug og CO2 -emissioner på tværs af hele flåder og individuelle lastbiler. Dette gør det nemmere at identificere specifikke områder til forbedring og derefter anvende køretræning mere effektivt.

Der findes forbundne tjenester, der kan hjælpe dig med at støtte chaufføren med coaching i realtid under kørslen, for eksempel ved at give dem besked, når han/hun bremser for hårdt op eller kører i tomgang for længe. Eller du kan investere i uddannelse af chauffør, hvilket vil bidrage til at forbedre køreteknikkerne på tværs af flåden.

Der findes også forbundne flådestyringstjenester, der giver mulighed for planlægning og ruteoptimering i realtid. Dette hjælper chaufførerne med at udføre deres opgaver så hurtigt og effektivt som muligt med minimale CO2 udledninger.

Ved at benytte alle disse forskellige tjenester kombineret med chaufføruddannelse, kan du ikke blot mindske dit klimaaftryk, men også dine omkostninger.
 

Hvorfor du ikke bør vente på nye teknologier, når du kan handle nu

Med hele branchen under et teknologisk skift, og med mange CO2-reduktionsmål, der tilsyneladende ligger år ude i fremtiden, kan det være fristende at afvente udviklingen. Men hvis du venter på, at der bliver bygget nye ladestandere eller lanceret brintlastbiler, risikerer du at blive ladt bagud. Mange virksomheder med ambitiøse klimamål leder allerede i dag efter transport-partnere, der kan bidrage til at mindske deres CO2-aftryk. Transportvirksomheder, der allerede har minimeret deres emissioner, har en klar konkurrencefordel.

Ingen forventer, at hele industrien dekarboniserer natten over – men der er allerede flere måder, du kan begynde at reducere dine samlede udledninger på.

For mere information om alternative brændstoffer og lastbiler, kan du være interesseret i:


For mere information om reduktion af brændstofforbrug og CO2 udledning, kan du være interesseret i:

  • Hvordan kan et flådestyringssystem hjælpe dig med at spare brændstof?
  • 5 tips til at spare brændstof
  • Sådan fremmer du brændstoføkonomisk kørsel

Sådan reducerer du din lastbils CO2-aftryk – kort fortalt

  • Specificér efter dine behov: Vælg en motoreffekt, gearkasse og bagakseludveksling, der passer bedst til dine driftsforhold.
  • Aerodynamik: Udnyt funktioner som spoilere, luftdeflektorer og chassis-kåber til at overvinde luftmodstanden.
  • Dæk: Vælg dæk med den laveste rullemodstand og sørg for optimalt dæktryk.
  • Regelmæssig vedligeholdelse: Sørg for korrekt hjulindstilling, færre tilstoppede luft- og oliefiltre og færre brændstoflækager.
  • Chaufføruddannelse: God køreteknik, såsom minimal opbremsning og acceleration, vil reducere det samlede brændstofforbrug og CO2-emissioner.
  • Flådestyring: Bedre ruteplanlægning og læsning kan forbedre flådens effektivitet – og sænke den samlede CO2 udledning.
  • Overgangsbrændstoffer: Skift til et brændstof med et lavere CO2-aftryk end diesel – enten delvist eller helt – såsom LNG, HVO eller biodiesel.
  • Vedvarende brændstoffer: De ultimative løsninger – et fuldt vedvarende, CO2-frit brændstof såsom elektricitet og brint eller en fuld overgang til Bio-LNG, HVO eller biodiesel.

¹Jozef Gnap og Marek Dočkalik, 'Virkninger af driften af LNG-lastbiler på miljøet', De Gruyter Brill, 4. oktober 2021, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/eng-2021-0096/html