Den mest kendte måde at udnytte brint på i et køretøj er gennem brændselsceller. Teknologien kan dateres tilbage til 1800-tallet, men det var først i 1932, at den første brændselscelle kunne bruges i praktiske applikationer. Siden 1960'erne er brændselsceller blevet brugt til at drive rumfartøjer.
Udover brændselsceller er der også mulighed for at udnytte brint direkte i en forbrændingsmotor. Afhængigt af omkostningerne og tilgængeligheden af brint fra vedvarende kilder har brintforbrændingsmotorer potentialet til at tilbyde konkurrencedygtige samlede ejeromkostninger og kan være et supplement til andre teknologier.
Potentialet for brint vokser, da der er et globalt skub for at dekarbonisere transportindustrien. Dette sammen med de faldende omkostninger til vedvarende energi og mere detaljerede strategier fra regeringer over hele verden for at blive ved med at udvikle teknologien.
Brint (H2) er et kemisk grundstof, der kan bruges til at lagre og levere energi. Der er mange måder at producere brint på, og det kræver en primær energikilde for at kunne blive produceret. Den mest almindelige måde at producere brint på i dag er fra naturgas ved hjælp af SMR (Steam methane reforming). I denne proces frigives der kulstof (CO2), medmindre der anvendes CO2-opsamling og -anvendelse (CCU), som forhindrer overskydende CO2 i at nå ud i atmosfæren.
Det oftest diskuterede alternativ til SMR og det, der i øjeblikket er den førende fremgangsmåde til at opnå CO2-neutral brintproduktion, er at producere brint ved elektrolyse af vand ved hjælp af vedvarende energi såsom sol, vind, vand osv. Dette er i øjeblikket hovedsporet for at etablere brintøkonomien med en maksimal klimafordel.
En brændselscelle-lastbil er en elektrisk lastbil (FCEV), der genererer elektricitet via brændselsceller. De er drevet af brint, som fyldes og opbevares i tanke på lastbilen. Brint og ilt kombineres i en brændselscelle og skaber en elektrokemisk reaktion, der kan generere elektricitet, varme og vand.
Dette er anderledes end en eldreven lastbil (BEV), som får sin energi fra batterier, der oplades via en ekstern strømkilde. En brændselscelle lastbil har også et batteri, der kan give ekstra strøm, når det er nødvendigt og til regenerering, dog er dette batteri meget mindre sammenlignet med batteriet i en BEV. Når de bliver tilgængelige, forventes brintlastbiler også at rumme mere energi og give en længere rækkevidde end en BEV.
En lastbil med brintforbrændingsmotor har samme brinttank som en brændselscellelastbil. Forskellen er, at effekten leveres af en forbrændingsmotor, der er blevet modificeret til at forbrænde brint i stedet for diesel.
En lastbil med forbrændingsmotor kan godt have en netto nul CO2-udledning, når den kører på vedvarende brændstoffer. Der vil være en vis mængde nitrogenoxid (NOx) og partikler inden for grænserne af den gældende emissionslovgivning (f.eks. Euro VI, Euro VII, EPA 27) i udstødningen.
En brintbrændselscellelastbil er elektrisk og lydløs og udsender kun vand, mens en brintforbrændingsmotorlastbil for eksempel kan egne sig bedre til varmt klima, eller når der skal mere strøm til over længere perioder.
Med hensyn til tilgængeligheden kan eldrevne lastbiler allerede fås i et udvalg af modeller og kan være med til at nedbringe CO2-udledningen i dag. Brintlastbiler er ved at blive udviklet, men vil ikke være klar til højvolumenproduktion før udgangen af dette årti.
Med den konstante udvikling inden for batterier og rækkevidde samt en voksende ladeinfrastruktur kan en stor del af godstransporten i Europa i dag håndteres af eldrevne lastbiler.
"Vi har brug for bidrag fra både eldrevne lastbiler, brændselscelle-elektriske lastbiler og lastbiler med forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer, for at nå netto nul CO2-udledning. Vores mål er at støtte kunderne, så de føler, at vi er sammen om at for at nedbringe CO2-udslippet og gør det på den bedst mulige måde. Kunder kan vælge deres lastbiler med hensyn til anvendelse, tilgængelig infrastruktur og energipris. Dekarbonisering kan ikke vente, og vi anbefaler på det kraftigste vores kunder at starte allerede i dag med at købe en el- eller biogaslastbil," siger Daniel Bergstrand, Volvo Trucks Product Manager H2-ICE & Fuel Cells.
For Volvo Trucks vil kundepilotprojekter med brintdrevne brændselscelle-elektriske lastbiler starte om et par år, og kommercialiseringen er planlagt til slutningen af dette årti.
I mellemtiden er der allerede i dag muligheder for transportvirksomheder, der ønsker transport med nul udstødningsgasser, da der både findes eldrevne modeller og lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer såsom biogas.
Ifølge Volvo Trucks bør den langsigtede ambition være, at de samlede ejeromkostninger (TCO) i lastbilens livscyklus, inklusive indkøbsprisen og driftsomkostningerne, skal være lige store eller lavere sammenlignet med dieselalternativet.
Brintdrevne køretøjer kan have en meget lav CO2-udledning, når brinten produceres fra vedvarende kilder. De kan give et alternativ til fossile brændstoffer med høj energi og lav udledning. Bæredygtigheden afhænger dog af hele brintbrændstoffets og køretøjets livscyklus, inklusive produktion, drift og bortskaffelse.
Brintbrændselscelle-lastbiler er mere energieffektive i drift end traditionelle lastbiler med forbrændingsmotorer, men ikke så energieffektive som batteridrevne lastbiler.
En af fordelene ved at køre på brint er, at brændstoffet kan produceres, når der er et overskud af vedvarende energi (vinden blæser, solen skinner). Brinten lagres derefter og bruges potentielt, når produktionen af vedvarende energi er mere begrænset.
Sikker brug af brint betyder, at man forebygger situationer, hvor der kan være en lækage i kombination med en antændingskilde. Brint er ikke giftigt og opløses hurtigt, når det slippes ud i luften.
Ligesom andre brændstoffer kræver det viden om at bruge brint sikkert. Lækagedetektion og tilstrækkelig ventilation, når lastbilen kører eller parkeres indendørs, er vigtige. Test af brintsystemer viser, at brint kan produceres, opbevares og dispenseres sikkert.
"Brintlastbiler er en spændende udvikling hen mod vores mål om en lastbilsbranche uden fossile brændstoffer. Men det vil ikke være den bedst egnede løsning for alle lastbiler og transportsegmenter. En snak med din lokale forhandler kunne være det første skridt mod at finde ud af, hvad der er den bedste løsning for dig, og der findes allerede gennemprøvede løsninger til at nå netto nul CO2-udledning," siger Daniel Bergstrand, Volvo Trucks Product Manager H2-ICE & Fuel Cells.
Her kan du få de seneste nyheder og opdateringer.