Volvos elektriske lange chassiser gør det muligt at specificere elektriske lastbiler til endnu flere kørselsopgaver lige så fleksibelt, som det er muligt med andre drivliner - og drage fordel af forbedret manøvredygtighed, reduceret støjniveau og nul udstødningsemissioner.
De fleksible, tunge Volvo FM Electric, Volvo FMX Electric og Volvo FH Electric lange chassiser gør det muligt at skifte til støjsvage og nul-emissionskøretøjer til stort set alle transportopgaver.
De elektriske lange chassiser kan optimeres til en lang række specialiserede transportopgaver, herunder varedistribution, renovations- og entreprenørkørsel. Disse segmenter anvendes ofte i byområder med kortere daglige kørestrækninger, hvilket gør dem særligt velegnede til elektrificering.
Med muligheden for præcist at vælge den rigtige batterikapacitet til opgaven kan den optimale og mest omkostningseffektive elektriske transportløsning skabes, så den understøtter kravene til både økonomi og bæredygtighed.
Den elektriske drivline reagerer meget hurtigt og præcist, hvilket gør elektriske lange chassiser nemme at håndtere både under trange forhold og i bytrafikkens varierende tempo. Da de ikke producerer udstødningsemissioner overhovedet, giver elektriske lastbiler et bedre arbejdsmiljø for chaufførerne, da de også er meget støjsvage. Dette bidrager også til bedre levevilkår for byens beboere. Til gengæld gør disse kvaliteter det muligt for elektriske lastbiler at køre i dele af byen eller på tidspunkter af døgnet, hvor det måske ikke er muligt med traditionelle drivliner.
Chassiserne kan udstyres med to til seks batteripakker for at matche kravene til rækkevidde og nyttelast. Førerhusene tilbydes i flere størrelser afhængigt af behov og kørselsopgave. De øgede muligheder for forskellige batteri- og førerhusløsninger gør det muligt at opnå en kortere akselafstand på ned til 3.900 mm. Dette i kombination med mange forskellige akselkonfigurationer gør det muligt at skræddersy lastbilerne til stort set alle transportopgaver.
Desuden forenkler tre typer energieffektive kraftudtag overgangen yderligere for både opbyggere og kunder:
Volvo FH-, FM- og FMX Electric-modellerne kan køre med en max. vogntogsvægt (GCW) på op til 44 tons og fås både som sættevognstrækkere og lange chassiser. Rækkevidden er op til 300 km, der er nok til de fleste regionale transportopgaver og til bykørsel. Lastbilerne kan dog tilbagelægge op til 500 km i løbet af en normal arbejdsdag, hvis de del-lades undervejs f.eks. under chaufførernes obligatoriske hvil.