Trucks

Jan-Inge Svensson
2023-09-21
Teknologi og innovation Sikkerhed
Author
Jan-Inge Svensson
Product Owner Steering Software

Sådan øger Volvo Dynamisk Styring sikkerheden

Siden lanceringen har Volvo Dynamisk Styring hjulpet med at forhindre ulykker og gjort lastbilchaufførernes daglige arbejde mere sikkert. Peter Een er en erfaren lastbilchauffør, der mener, at systemet afværgede, hvad der ellers kunne været endt i en alvorlig hændelse. 

Peter Een havde netop læsset et parti tømmer af og var på vej tilbage til sin arbejdsgiver – Sundbergs Åkeri i Herrljunga, Sverige – da han pludselig hørte et højt brag. Dækket på hans højre forhjul var eksploderet. "Man går straks i panik," siger Peter, der har kørt lastbil i næsten 50 år. "Sidst det skete, svingede jeg frem og tilbage hen over hele vejen, indtil det lykkedes mig at få stoppet lastbilen ude i venstre vognbane. Det var rent held, at det endte så godt, som det gjorde."

Men denne gang behøvede Peter ikke at stole på heldet – han havde Volvo Dynamisk Styring. Trods en hastighed på 80 km/t holdt lastbilen sig perfekt på kursen. "Det viste sig, at dækket var røget af, og jeg kørte på fælgen. Den skar gennem asfalten som en kniv. Uden Volvo Dynamisk Styring ville jeg aldrig have været i stand til at holde lastbilen på vejen, og det kunne være endt rigtig galt."

 

Hvilken forskel gør Volvo Dynamisk Styring?

Når et dæk punkterer på et forhjul, vil den første eksplosion og den undslippende luft få forhjulene til at overstyre og køretøjet til at tippe, hvilket vil få køretøjet til at afvige fra sin kurs. Det er så op til chaufføren straks at overtage kontrollen over rattet og holde lastbilen på vejen.

Men ved denne lejlighed registrerede sensorer i Volvo Dynamisk Styring-enheden straks de ufrivillige styrebevægelser forårsaget af punkteringen. Volvo Dynamisk Styring-kontrolenheden, som kontrollerer styringen, var derefter i stand til at reducere disse bevægelser og hjalp dermed chaufføren med at holde køretøjet på kursen.

"En punktering på et forhjul kan påvirke ratvinklen med op til 80 grader," fortæller Jan-Inge Svensson, Product Owner Steering Software, som var med til at udvikle Volvo Dynamisk Styring.

"Dette kan få køretøjet til at svinge til siden på et splitsekund, og konsekvenserne kan være fatale. Volvo Dynamisk Styring er designet til at reducere disse bevægelser og give chaufføren mere tid til at reagere. Det afhænger selvfølgelig af omstændighederne, i hvilket omfang det vil kunne hjælpe chaufføren med at undgå en ulykke."

Længere tids kørsel i en lastbil kan være belastende for chaufførens skuldre og ryg, men med Volvo Dynamisk Styring bliver styringen meget lettere.

Sådan kan Volvo Dynamisk Styring sikre forebyggende hjælp til at undgå udskridning

Vognbaneskift forårsaget af dækpunkteringer er blot én ulykkestype, der potentielt kan forhindres af Volvo Dynamisk Styring. En anden type ulykke er udskridning, der kan forhindres takket være en af systemets funktioner, Stabilitetsassistent. Det fungerer med en kombination af Volvo Dynamisk Styring og elektronisk stabilitetskontrol, som bruger køretøjets sensorer til at overvåge køretøjets stabilitet. 

Hvis der registreres den mindste tendens til udskridning, f.eks. hvis baghjulene mister grebet, sørger systemet automatisk for en let modstyring i den modsatte retning for at hjælpe med at stabilisere køretøjet.
 

Derfor er motorvejskørsel med Volvo Dynamisk Styring mere sikker

Dækpunkteringer er ikke den mest almindelige årsag til ulykker pga. vognbaneskift. En hyppigere årsag til ulykker er, at chaufføren er træt eller uopmærksom. Volvo Dynamisk Styring med Stabilitetsassistent er designet til at hjælpe i sådanne situationer. Den aktiveres automatisk, når lastbilen når 55 km/t og overvåger løbende lastbilens position ved hjælp af et kamera til at spore vognbanemarkeringerne. Når den registrerer, at lastbilen begynder at køre ud af sin vognbane, sender den et signal til Volvo Dynamisk Styring, som igen sørger for en let modstyring, der hjælper med at korrigere kursen. Chaufføren bliver desuden advaret via vibrationer i rattet. 

Med Volvo Dynamisk Styring er der ingen problemer med at manøvrere og bakke med last. Du bliver heller ikke påvirket af sidevind på samme måde. Den er så meget mere stabil at køre i. Det er som at køre i en helt anden lastbil.

Sådan mindsker Volvo Dynamisk Styring stress og belastning ved daglig kørsel i lastbil

Selvom trafikulykker er den mest åbenlyse fare, der følger med at køre lastbil, er en af de største erhvervsrisici på længere sigt den fysiske belastning ved at køre lastbil, især for chaufførens nakke, ryg og skuldre. Dette skyldes, at chaufføren har siddet mange timer på samme sted, samtidig med at der hele tiden skal foretages små justeringer af rattet, og det kan forværres af situationer såsom at skulle køre på skråninger, ujævne veje eller i områder med kraftig sidevind.

 

Volvo Dynamisk Styring har dog kapacitet til at registrere sådanne forhold og automatisk justere styringen efter forholdene. Det fritager chaufføren for meget af den belastning, der opstår ved løbende at skulle korrigere styrevinklen manuelt.

 

Inden for Volvo Dynamisk Styrings personlige indstillinger kan chaufførerne også foretage justeringer af rattets reaktionsevne, så den passer til omstændighederne og chaufførernes personlige præferencer. De kan vælge mellem forprogrammerede indstillinger, der er designet til at levere optimal styring til forskellige vejtyper og situationer, eller frit justere forskellige parametre for at få fuld tilpasning.

 

"Længere tids kørsel i en lastbil kan være belastende for chaufførens skuldre og ryg, men med Volvo Dynamisk Styring bliver styringen meget lettere," fortæller Jan-Inge.

 

"Det er med til at eliminere de mange små og vedvarende forstyrrelser, der kan være nedslidende for chaufføren, og derved bidrager det til et meget bedre arbejdsmiljø. Det betyder, at chaufføren er mere afslappet og mindre træt. Chaufførerne kan også koncentrere sig mere om vejen og omgivelserne, hvilket gør dem til en mere sikker bilist."

 

Dette har bestemt været Peter Eens oplevelse: "Med Volvo Dynamisk Styring er der ingen problemer med at manøvrere og bakke med last. Du bliver heller ikke påvirket af sidevind på samme måde. Den er så meget mere stabil at køre i. Det er som at køre i en helt anden lastbil."

Opsummering: Sikkerhedsfordelene ved Volvo Dynamisk Styring er velkendte.

Volvo Dynamisk Styring er designet til at…

 

  • Registrere og reducere ufrivillige styrebevægelser, f.eks. dem, der forårsages af en dækpunktering.
  • Registrere tendenser til udskridning og automatisk levere en let modstyring for at hjælpe med at stabilisere køretøjet.
  • Registrere ufrivillige vognbaneskift og sørge for let modstyring og vibrationsadvarsler til chaufføren.
  • Mindske belastningen af chaufførens ryg, nakke og skuldre ved at reducere behovet for kontinuerlige justeringer og korrektioner af rattet.