I 2024 udvider Euro NCAP sine uafhængige sikkerhedsvurderinger til at omfatte tunge lastbiler. Dette har et stort potentiale i forhold til at øge sikkerhedsbevidstheden og løfte standarder på tværs af branchen.
European New Car Assessment Program (Euro NCAP) blev etableret i 1996 og er hurtigt blevet industristandarden for vurdering af personbilers sikkerhed. Den understøttes af flere europæiske regeringer, herunder EU.
I marts 2024 annoncerede Euro NCAP, at de ville udvide deres sikkerhedsvurderinger til også at omfatte tunge lastbiler med den første runde af testresultater, der forventes i november 2024.
"Sikkerhed er en af vores kerneværdier, og i betragtning af den indflydelse Euro NCAP har haft på personbiler, hilser vi dette initiativ velkommen, og vi er spændte på at se, hvad det vil betyde for lastbilsikkerheden," siger Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks.
I første omgang vil Euro NCAP fokusere på tre hovedområder:
I 2027 vil der blive føjet flere systemer til de tre områder, og i 2030 vil der også blive tilføjet kollisionsbeskyttelse. Ligesom med personbilsklassificeringerne vil Euro NCAP vurdere de forskellige sikkerhedssystemer og løsninger på hvert af disse områder, og hvordan de fungerer i forskellige ulykkesscenarier. Hvert system vil få en score, som vil blive opsummeret for hvert område. Disse resultater vil derefter blive brugt til at beregne en stjerneklassificering for hele køretøjet.
"En af Euro NCAPs hovedstyrker er deres evne til at evaluere sikkerhedssystemer ud over de grundlæggende lovkrav," fortæller Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks. "I stedet for blot at give et bestået eller ikke bestået inkorporerer de en masse forskellige scenarier i deres evalueringer for at skabe et mere omfattende billede af, hvor effektive de er."
I betragtning af den indvirkning, som Euro NCAP har haft på personbiler, hilser vi dette initiativ velkommen, og vi er spændte på, hvad det vil betyde for lastbilssikkerheden."
Hvad er udfordringerne ved måling af lastbilsikkerheden?
Euro NCAP er branchens første fælles platform til at evaluere og sammenligne lastbilers sikkerhedsstandarder, og deres klassificeringer har et stort potentiale. Det skal dog bemærkes, at dette ikke er en ligetil opgave.
"For personbiler har Euro NCAP én klassificering for hver model, hvilket fungerer godt, fordi der ikke er den store forskel inden for hver modelklasse," siger Anna. "Men for lastbiler er det mere komplekst. Hver lastbilmodel har tusindvis af forskellige specifikationer og bruges til en række forskellige applikationer. Skal det stadig være den samme klassificering for hele modelklassen?"
Præcis hvordan dette skal løses vides endnu ikke, men som et første skridt til at imødegå, at sikkerhedsbehov kan variere mellem forskellige kørselssituationer, kan en specifik lastbil tildeles et "bysikker-mærke". Dette ville være et supplement til den samlede stjerneklassificering og kun være gældende, hvis lastbilen opfylder visse kriterier for kørsel i bytrafik.
Mens Euro NCAP omfatter en lang række scenarier, kan det være svært at måle påvirkningen på føreren, og hvordan et system fungerer i den virkelige verden.
"Hvis et aktivt sikkerhedssystem ofte griber ind, når det ikke er nødvendigt, kan det forårsage irritation og reducere tilliden til systemet. Det kan måske endda få førerne til at slukke for det og efterlade dem uden noget sikkerhedssystem overhovedet," forklarer Anna.
"Af denne grund er minimering af interventioner på falsk grundlag en vital del af udviklingen af vores aktive sikkerhedssystemer. Men da Euro NCAP hovedsageligt fokuserer på interventioner på korrekt grundlag, vil det stadig være op til os som producenter at finde den rigtige balance."
Desuden er ikke alle sikkerhedssystemer inkluderet i Euro NCAP-klassificeringen. Eksempler på områder, der ikke er medtaget, er stabilitet og chaufføruddannelse – begge dele er meget vigtige for lastbilsikkerheden.
"Euro NCAP vil give en vigtig vurdering af lastbilers sikkerhedspræstation, men det vil ikke fjerne behovet for, at vi som producenter fortsat har vores egne sikkerhedsambitioner og en holistisk tilgang til sikkerhed," siger Anna.
For personbiler er Euro NCAPs klassificeringer nu etableret som en industristandard i mange lande. Nogle virksomheder og institutioner insisterer endda på femstjernede klassificeringer ved indkøb af køretøjer, og Anna mener, at klassificeringerne har ydet et væsentligt bidrag til mere sikre personbiler.
"Euro NCAP har virkelig hævet sikkerhedsstandarderne i personbiler ved at tilskynde til indførelsen af nye sikkerhedssystemer, før de blev lovkrav. Automatiske nødbremser er et godt eksempel. De bliver først lovpligtige for personbiler i 2024 – og alligevel har næsten alle personbiler allerede haft dem i årevis. Det er blandt andet takket være Euro NCAP."
Vil Euro NCAP have samme indflydelse på lastbiler? I modsætning til personbiler er mange af de aktive sikkerhedssystemer, der evalueres, allerede lovkrav, så virkningen vil sandsynligvis ikke være den samme. Alligevel tror Anna stadig på, at det vil have en positiv effekt på tværs af branchen. Det vil sandsynligvis presse lastbilproducenterne til at forfine og forbedre deres sikkerhedssystemer, og det vil tilskynde kunderne til at investere i sikkerhedssystemer.
"Ethvert initiativ, der tilskynder til mere opmærksomhed på og diskussion om trafiksikkerhed, og som gør det nemmere for kunderne at købe sikrere lastbiler, bør hilses velkommen," siger Anna. "Vi ser frem til at arbejde tæt sammen med Euro NCAP for at hjælpe med at forfine og forbedre sikkerheden i vores køretøjer yderligere."
Lær mere om Volvo Trucks' ulykkesforskning og udvikling af aktive sikkerhedssystemer ved at læse: