Trucks

Hvor sikre er batteri-elektriske lastbiler?

2025-04-08
Sikkerhed Elektromobilitet

At gå elektrisk har mange miljømæssige fordele: men hvordan påvirker det sikkerheden? Er batteri-elektriske lastbiler sikre at oplade? Hvordan skal de serviceres og vedligeholdes? Og er der virkelig en øget risiko for brand?

I de senere år har mediehistorier om lithium-ion-batterier i forbrugsvarer, der går op i flammer, bidraget til en almindelig misforståelse om batteri-elbilers sikkerhed. Imidlertid viser undersøgelser, at brande er mindre almindelige i elektriske køretøjer end køretøjer med forbrændingsmotor. Overgangen til elektrisk rejser stadig nye sikkerhedsproblemer, men risiciene er ikke højere - bare anderledes.

 

Hvad er de vigtigste sikkerhedsrisici med batteri-elektriske lastbiler?

Den største forskel på en elektrisk drivline og en forbrændingsmotor er de enorme batteripakker. For eksempel kan en Volvo FH Aero Electric bestå af op til seks batteripakker, der vejer mere end 500 kg hver. Men repræsenterer de en brandrisiko?

"Hvis en elektrisk lastbil kommer ud for et alvorligt sammenstød, kan der ske lækage, og i værste fald kan interne kortslutninger forårsage brand," siger Pontus Enhager, produktchef for elektromobilitet hos Volvo Trucks. "I det usandsynlige tilfælde, at et elektrisk køretøj går i brand, vil det typisk brænde i længere tid sammenlignet med et ikke-elektrisk køretøj, da beskadigede battericeller frigiver elektrolytter gradvist. Men ligesom vi gjorde med vores dieselbiler, har vi arbejdet meget for at afbøde virkningerne og konsekvenserne af et alvorligt uheld."

 

Nogle af de faktorer, der skal behandles for at begrænse risikoen for brand, omfatter temperaturstyring, robust kabinet og overvågning af alle relaterede systemer for at forhindre risici såsom overopladning.

På trods af nogle fejlopfattelser viser undersøgelser, at brande er mindre almindelige i elektriske køretøjer end køretøjer med forbrændingsmotor.
Der er sikkerhedssystemer, der arbejder døgnet rundt for at minimere risikoen for, at der sker noget i første omgang

Hvordan er batterisikkerhed indlejret i design af elektriske lastbiler?

For at bygge et batteri skal du bruge flere battericeller, som er samlet til batterimoduler. Disse moduler samles derefter i en batteripakke. For at minimere virkningerne af en ulykke er batterierne indkapslet i en robust og vejrbestandig skal, og batteripakkerne er integreret sammen med sidekollisionskonstruktionen i stål på lastbilens chassis. Dette hjælper dem med at modstå temperaturvariationer, vandindtrængning, skidt fra vejen og kollisioner.

 

Batteriernes størrelse og vægt og deres cellers følsomhed stiller også særlige krav til deres beskyttelse og montering. "Traktionsbatteripakker vejer hundredvis af kilo hver, og Volvos nuværende elektriske lastbiler kan bære op til seks batterier", tilføjer Pontus. "Det er vigtigt, at de er forsvarligt fastgjort og beskyttet mod ydre påvirkninger, for at sikre, at de forbliver på plads og minimerer risici i tilfælde af en kollision."

 

For at fremme dette er hele drivlinen og energilagringsenheden placeret og pakket for at maksimere beskyttelsen, med elektronik og kabler beskyttet af hovedbjælker og kollisionsstrukturen i chassiset. Strukturerne omkring batterierne er testet til at modstå energien fra en almindelig personbil, der kører direkte ind i dem.

 

Se denne film for at lære mere om Volvo Trucks' kollisionstest for deres elektriske køretøjer.

Batteripakker er integreret i sidekollisionskonstruktionen af ​​stål på lastbilens chassis for at beskytte dem mod temperaturvariationer, vandindtrængning, skidt fra vejen og kollisioner.

Hvorfor er overvågningssystemer døgnet rundt afgørende for batterisikkerheden?

Alle elektriske lastbiler er udstyret med sikkerhedssystemer, hvor al elektronik er tilsluttet og overvåget. Dette er for proaktivt at forhindre defekte komponenter i batterierne i at sprede sig til andre dele af køretøjet.
 

"Disse sikkerhedssystemer arbejder døgnet rundt for at minimere risikoen for, at der sker noget i første omgang," siger Pontus. "For eksempel er Volvos lastbiler udstyret med et avanceret batteristyringssystem, som muliggør realtidsovervågning af batterierne og fejldetektion, og i forlængelse heraf muliggør dette forebyggende handlinger."

 

Hvis batteriovervågningssystemet f.eks. skulle registrere unormale temperaturer i et af batterierne, vises en meddelelse i instrumentgruppen samt et rødt advarselssymbol og et akustisk signal, der beder føreren om at standse køretøjet. Om nødvendigt vil den elektriske strøm til det berørte batteri deaktiveres inden for brøkdele af et sekund. Herefter skal lastbilen køres på værksted, så batterierne kan efterses.

 

"Inde i batterierne er der lag af varmebarrierer for at forhindre varmeoverførsel fra en defekt celle til en anden. Hvis varme opbygges og forårsager højt indre tryk, vil det blive detekteret. Batterienheden vil blive elektrisk frakoblet fra køretøjet."

 

Hvordan serviceres en elektrisk lastbil sikkert?

Arbejde, der involverer højspændingssystemer, bør udføres i henhold til strenge procedurer og protokoller og skal varetages af specialuddannede, certificerede teknikere. "Vedligeholdelse og reparation af en elektrisk lastbil har meget til fælles med at arbejde med en konventionel," siger Pontus. "Den største forskel er batterierne og det interne energistyringssystem. Men hvis serviceteknikere er uddannet i, hvordan de håndterer dem korrekt, vil disse komponenter ikke kompromittere deres sikkerhed."

 

Samlet set er der en bred vifte af sikkerhedsaspekter, som er unikke for batteri-elektriske lastbiler. Det stiller mange krav til lastbilfabrikanterne. Men med den rette opmærksomhed og bevidsthed om alle mulige risici tilbyder en elektrisk lastbil nøjagtig samme sikkerhedsniveau som enhver anden lastbil.

 

Hvis du stadig har spørgsmål om batteri-elektriske lastbiler, kan du måske finde svaret i vores ofte stillede spørgsmål. Du kan også få mere at vide om Volvos udvalg af elektriske lastbiler, samt vejledning om at skifte til el.

 

Service og vedligeholdelse af elektriske lastbiler bør kun udføres af specialuddannede og certificerede teknikere.