Trucks

Hvorfor elektriske lastbiler er et perfekt valg til affaldsindsamling og affaldshåndtering

Sergey Yaskevich
2025-09-23
3 min. læsning
Elektromobilitet Alternative brændstoffer
Author
Sergey Yaskevich
Product Manager Distribution

Lige siden lanceringen af elektriske lastbiler har renovations- og affaldshåndteringsoperatører været blandt de første til at bruge den nye teknologi. Hvad er grunden til dette? Hvad er det ved affaldshåndtering, der gør det så velegnet til elektriske lastbiler?

Affaldshåndteringsvirksomheden HVC er ansvarlig for indsamling af affald i 52 kommuner i Nederlandene. I 2018 tog den beslutningen om at investere i elektriske lastbiler. Siden da har den ikke set sig tilbage.

"Udover at bæredygtighed er vigtig for os som virksomhed, gør vi det også, fordi flere og flere kommuner indfører lavemissionszoner og nulemissionszoner," siger Evert-Jan Plas, flådechef, HVC.

I dag er 20 % af virksomhedens 400 køretøjer drevet af elektricitet, og på grund af forretningens karakter er overgangen gået relativt gnidningsløst. Efter oprindeligt at have investeret i en 150 kW lader til sit depot, indså virksomheden hurtigt, at 50 kW ladere var tilstrækkelige. "Rækkevidden er ikke et problem for os, da vi kun kører maksimalt 100 km om dagen." Efter arbejde parkeres køretøjerne i gennemsnit 14 timer, hvilket er mere end nok til at oplade dem fuldt."

Med en voksende flåde af elektriske lastbiler kan HVC fortsætte med at indsamle affald i det stigende antal lav- og nul-emissionszoner i sit serviceområde, mens beboerne nu kan få deres affald hentet uden at blive forstyrret af udstødning eller støj. Faktisk overvejer HVC på grund af det lave støjniveau at starte deres renovationstjenester tidligere end det sædvanlige tidspunkt kl. 7:30.

HVC er ikke alene – det er blot én af et stigende antal affaldshåndteringsvirksomheder, der investerer i elektriske flåder . Faktisk er kommuner over hele verden i stigende grad interesserede i, hvad elektriske renovationslastbiler kan bidrage med til deres lokalsamfund.


Hvorfor er renovationslastbiler anderledes end andre lastbiler?

Selvom rækkevidde og nyttelast fortsat er udfordringer for mange lastbilejere, der ønsker at overgå til elektriske lastbiler, har disse faktorer mindre indflydelse på renovationslastbiler på grund af deres unikke kørselsmønstre. Karakteren af deres arbejde betyder, at de typisk dækker korte afstande ved lave hastigheder med hyppige stop og starter og masser af tomgang.

 

Præcise estimater kan variere på tværs af byer og regioner, men på en enkelt dag kan en renovationslastbil foretage mere end 1000 stop, mens den kun tilbagelægger omkring 200 km.[1] Med hensyn til kilometer pr. liter brændstof gør disse kørselsmønstre renovationslastbiler til nogle af de mindst brændstofeffektive på offentlige veje.

 

Så er der den ekstra udfordring at arbejde i tætbefolkede områder, tæt på folks hjem, skoler og sundhedsfaciliteter – områder, der er mere følsomme over for støj og luftforurening. Derfor er skraldebiler ofte underlagt strengere regler fra kommuner og myndigheder med hensyn til, hvornår og hvor de må operere. Ligesom det er tilfældet med HVC, begrænser det stigende antal lavemissionszoner (LEZ'er) og nulemissionszoner (ZEZ'er), der oprettes, også i stigende grad dieseldrevne lastbiler i byområder.

Med lav støj og nul udstødningsgasser fra halerør forbedrer elektriske renovationslastbiler livskvaliteten i lokalsamfundene, samtidig med at de fortsætter med at levere en vigtig service.

Hvilken forskel kan elektrificering gøre for skraldebiler?

Mens mange lastbilejere kan opnå betydelige omkostningsbesparelser ved at skifte fra diesel til elektrisk, kan skraldebiler potentielt spare mere end de fleste på grund af deres forholdsvis høje brændstofforbrug. Faktisk er deres drivcyklusser særligt velegnede til elektriske drivlinjer. Kørsel med hyppige stop og starter og opbremsninger – som har negativ effekt for brændstofforbruget i en konventionel diesellastbil – kan faktisk hjælpe med at genoplade batteriet gennem regenerativ bremsning.
 

Rækkevidden er også mindre af en udfordring sammenlignet med andre segmenter. De daglige køreafstande for de fleste renovationslastbiler ligger inden for rækkevidden af nuværende elektriske modeller. Faktisk kan selv den langsommere og mere omkostningseffektive AC-opladningsstandard være tilstrækkelig til de daglige opgaver for de fleste lastbiler. Kørsel på forudsigelige ruter gør det også nemmere at implementere ekstra opladning undervejs, hvis det er nødvendigt. Samlet set afhjælper dette mange af de udfordringer omkring rækkevidde og opladningsmuligheder, som andre ejere af elektriske lastbiler ofte står over for. 


Hvorfor er elektriske renovationslastbiler gode for lokalsamfundet og gode for forretningen?

Blandt de største vindere ved elektriske renovationslastbiler er de lokalsamfund, hvor de yder deres service. Med nul udstødningsgasser fra halerør og lav støj kan affald og renovation indsamles med minimal påvirkning på beboerne, samtidig med at den samlede livskvalitet i nabolaget forbedres.

 

For vognmændene kan elektriske renovationslastbilers lave støjniveau betyde udvidede driftstimer, f.eks. tidligt om morgenen eller senere om aftenen. Mere støjsvage og udstødningsfri lastbiler betyder også et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne.

 

Efterhånden som byer og kommuner i stigende grad søger at reducere deres CO2-aftryk for at opfylde strenge reduktionsmål, er miljøpåvirkning hurtigt ved at blive et nøglekriterium i kommunale udbud af affaldsindsamling. Det er derfor en kæmpe konkurrencefordel at have en elektrisk flåde.

Renovationslastbilernes unikke køremønstre, herunder hyppige stop og start, lave hastigheder og lavt kilometertal, gør segmentet ideelt til elektrificering.

Fremtiden for affaldsindsamling?

Med så mange fordele er det ikke mærkeligt, at renovationskørsel er et voksende segment for elektriske lastbiler. Som tingene ser ud i dag er der ikke noget andet alternativt brændstof, der tilbyder den samme kombination af både CO2-reduktioner og lavt støjniveau.

 

Få mere at vide om Volvo Trucks' udvalg af elektriske køretøjer, der er egnede til affaldsindsamling.

 

For at lære mere om elektriske lastbiler generelt, kan du være interesseret i:

●      Nye trends og innovationer inden for batteriteknologi

●      Derfor bør vi bekymre os mindre om elektriske lastbilers rækkevidde

●      Tips til at investere i en elektrisk lastbil



[1] Michael J. Coren, 'Økonomien ved elektriske skraldebiler er fantastisk', Quartz, 21. juli 2022, https://qz.com/749622/the-economics-of-electric-garbage-trucks-are-awesome