Trucks

Volvo Trucks bringer sin mest robuste anlægslastbil med ind i fremtiden med den nye Volvo FMX

Volvo Trucks har lanceret den helt nye Volvo FMX med et helt nyt førerhus, øget nyttelast og innovative sikkerhedsfunktioner. Med det øgede forakseltryk på op til 20 ton og en 38 ton bogie er den nye Volvo FMX bygget til de hårdeste forhold og mest krævende opgaver.
Den nye Volvo FMX

"Vores kunder i anlægsbranchen står over for stadig større krav til forbedringer på områder såsom bæredygtighed, omkostningseffektivitet, sikkerhed og produktivitet," siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks. "Med lanceringen af den nye Volvo FMX sætter vi streg under vores fokus på at støtte disse kunder ved at skabe robuste lastbiler og innovative tjenester, der kan hjælpe dem med at gøre deres drift lettere, sikrere og mere rentabel."

Helt nyt førerhus med et robust ydre

Den nye Volvo FMX er bygget på en helt ny førerhusplatform, der er baseret på Volvos lange og succesrige erfaring med at levere robuste og funktionelle anlægslastbiler.

"Den nye Volvo FMX er designet til at give en overlegen kombination af fleksibilitet og holdbarhed," forklarer Ismail Ovacik, ledende eksteriørdesigner hos Volvo Trucks. ”Det helt nye førerhus omfatter en frontsektion med let udskiftelige robuste dele, forlygtebeskyttere og nye V-formede LED-forlygter. For at gøre det nemt for chaufførerne at komme ind eller ud har vi designet nye skridsikre trin."

 

Større fokus på chaufføren

Den nye Volvo FMX har mere plads i dagførerhuset og opbevaring på op til 800 liter. Chaufførerne får også forbedret udsyn takket være en sænket dørlinje og nye sidespejle. Udsynet kan forbedres yderligere ved at tilføje et kamera på passagersiden, der giver et supplerende udsyn til siden af lastbilen.

Interiøret er kendetegnet ved et nyt instrumentbræt med mere opbevaringsplads, nye farver og et moderne instrumentpanel. Det inkluderer en dynamisk 12" skærm med høj opløsning og en brugervenlig grænseflade, der gør det muligt for chaufføren straks at se relevante oplysninger og vælge mellem fire forskellige skærmvisninger alt afhængigt af kørselssituationen. Instrumentdisplayet er forberedt til fremtidige opdateringer og tilsluttede tjenester.

Et valgfrit 9" sidedisplay leverer infotainment, navigationshjælp, transportoplysninger og kameraovervågning. Displayet, der er let at nå, giver chaufføren mulighed for at interagere på flere forskellige måder: med de intuitivt placerede knapper på rattet, gennem stemmestyring eller direkte via touchscreen og skærmens kontrolpanel.

Både instrumentdisplayet og sidedisplayet fungerer på adskillige sprog.

Den nye FMX er også udstyret med et nyt traction control-panel, der hjælper chaufføren let og hurtigt med at håndtere potentielt farlige situationer, både ude på vejene og ved terrænkørsel. Chaufføren kan få mere trækkraft ved at aktivere differentialespærrerne på en nem måde ved at dreje en knap og kan samtidigt se trækstatus på instrumentdisplayet.
Et nyt rat med justerbar ratstamme giver chaufføren en mere ergonomisk kørestilling.

 

Opholdsområde med mere opbevaringsplads og større komfort

Det nye lange førerhus på den nye Volvo FMX har forbedrede opbevaringsmuligheder, blandt andet et stort opbevaringsrum under den opslåede køje og en opbevaringsplads øverst foroven med LED-paneler i rumdelerne. Førerhuskomfort forbedres yderligere gennem forbedret isolering, der hjælper med at holde kulde, varme og støj ude. Det er nu nemmere end nogensinde at bevæge sig fra sædet til sengen på grund af den nye, slankere og ergonomisk designede I-Shift gearvælger.

 

Vogntogsvægt op til 150 ton øger produktiviteten

Den nye Volvo FMX har den tungeste tilføjelse til Volvos chassisserie – en bogie på 38 ton, der giver mulighed for en vogntogsvægt på op til 150 ton. Derudover er luftaffjedringen fortil blevet opdateret, hvilket giver mulighed for forakseltryk på op til 10 ton eller 20 ton på dobbelte foraksler. For lastbiler med styret løbeaksel eller pusheraksel er styrevinklerne blevet forøget, hvilket giver en bedre manøvredygtighed og reduceret dækslitage. Alle disse forbedringer bidrager til større produktivitet og omkostningseffektivitet ved anlægstransportopgaver.

Sikkerhedsfunktioner, der hjælper med at undgå ulykker
Den nye Volvo FMX leveres med Adaptiv Cruise Control (ACC), der nu fungerer ved alle hastigheder helt ned til nul km/t. Yderligere sikkerhedsforbedrende funktioner på Volvo FMX inkluderer cruise control til kørsel ned ad bakke, der indstiller en maksimal hastighed for at forhindre uønsket acceleration, når man kører ned ad bakke. Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol er nu standard på den nye lastbil. Volvo Dynamisk Styring med sikkerhedssystemerne sporassistent og stabilitetsassistent er desuden tilgængelige som ekstraudstyr.

Et nyt system til genkendelse af vejskilte øger sikkerheden med Volvo FMX ved at vise trafikskilte såsom hastighedsbegrænsninger, begrænsninger for overhaling og vejtypen i instrumentdisplayet.

Til særligt hårde anvendelser såsom minedrift kan Volvo FMX leveres med en valgfri tagluge i stål med et nødudgangshåndtag, der fjerner hele lugen.

 

En robust og komplet pakke

Med designet af den robuste nye FMX-anlægslastbil, der kan transportere flere ton og manøvrere langt lettere, samtidig med at chaufføren er sikker og komfortabel, kan Volvo Trucks hjælpe med at øge både produktiviteten og rentabiliteten i byggebranchen.

Ny servicekontrakt hjælper kunderne med at forbedre deres likviditet

Den hurtige udvikling af tilsluttede tjenester giver transportvirksomhederne helt nye måder at øge køretøjets driftstid på og optimere køretøjets anvendelse.

”Volvo Trucks har introduceret Volvo Flexi-Guld-kontrakten, der tilbyder samme dækning som Volvo Guld-kontrakten til samme forudsigelige pris, men har meget større fleksibilitet, så den kan tilpasses de skiftende forretningsbehov", fortæller Thomas Niemeijer, Business Development Manager, Service Contracts, Volvo Trucks. 

De månedlige gebyrer varierer takket være et fleksibilitetsområde på 40 % for det anslåede årlige kilometertal. Dette giver transportvirksomhederne større fleksibilitet til at tilpasse deres aktiviteter til sæsonændringer og svingende efterspørgsel.

 "Mange transportvirksomheder udtrykker et behov for større fleksibilitet, når det gælder servicekontrakterne. Vi har nu teknologien til at muliggøre dynamiske og tilsluttede løsninger som denne", siger Thomas Niemeijer.

 

Fakta om den nye Volvo FMX

  • Førerhuse: Dagførerhus, lavt dagførerhus, lavt langt førerhus, langt førerhus, Globetrotter-førerhus, mandskabskabine. Udstyrspakker til udvendigt og indvendigt for et individuelt design.
  • Motorer: Dieselmotorer fås med forskellige emissionsstandarder.
  • Gearskiftesystem: I-Shift med softwarepakke til forskellige anvendelsesområder.
  • Lygter: Halogen- eller LED-forlygter.

LINK til film
LINK til billeder i høj opløsning
LINK til de andre produktudgivelser, Volvo FH, Volvo FH16 og Volvo FM

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2021 leverede Volvo mere end 123.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Gruppen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks’ arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.