Trucks

Fordele ved jobbet: de mange fordele ved at være lastbilchauffør

2025-03-24
3 min. læsning
Chaufførens verden

Kan kvinder være lastbilchauffører? Naturligvis! Verden over gør et stigende antal kvinder faktisk netop det – og skaber succesfulde karrierer.

 

Fire kvinder fra fire forskellige lande deler deres personlige historier om, hvordan og hvorfor de begyndte at køre lastbil, mens en ejer af en fjerndistributions-virksomhed forklarer, hvordan større diversitet i hendes arbejdsstyrke bidrager til hendes forretnings succes og vækst.

Aliaksandra: "Vejen har altid været min terapi"

 

Siden hun skiftede fra kontoret til lastbilens førerhus, har Aliaksandras liv fået et løft. Ikke alene udfører hun nu et job, hun elsker, men skaber også nye forbindelser gennem sin blog om livet på vejen.

 

Hvordan blev du lastbilchauffør?

"Jeg plejede at arbejde på et kontor, besvare opkald fra 8 til 5, sortere i papirarbejde, se de samme fire vægge, den samme udsigt fra vinduet og køre den samme 3 km rute: hjem–arbejde–hjem. Det føltes, som om jeg sad fast i en tidsløkke og gentog den samme rutine i årevis.

 

"Når jeg følte mig nede, satte jeg mig bag rattet og kørte, uanset hvor, og jeg kom altid i bedre humør. På et tidspunkt indså jeg, at jeg ville have et job, der ville give mig mulighed for at kombinere arbejde med min passion – at rejse. Vejen har altid været min terapi, både for min sjæl og krop.

Har det gjort en forskel?

"Nu har mit liv ændret sig fuldstændig! Før var jeg bange for at køre en lille bil, og nu kan jeg håndtere en kæmpester og dyr lastbil/trailer-kombination!

 

"Hver dag bringer nye byer og lande, nye mennesker og nye ruter. Udsigten uden for mit vindue ændrer sig ikke bare dagligt, men hvert minut. Jeg ved aldrig, hvor jeg er i morgen – ingen monotoni, ingen gentagelse. Det var præcis, hvad jeg havde brug for – nye oplevelser hver dag."

 

Hvad kan du bedst lide ved dit job?

"Mine absolutte yndlingsdestinationer er Spanien og Portugal – jeg elsker de lande, og mit humør stiger øjeblikkeligt, når jeg ser dem blandt mine opgaver. Den mest uforglemmelige tur var til Portugal – jeg ankom der den 24. december og tilbragte, på grund af ferien, uventet 12 fantastiske dage i Lissabon. En lokal følger af min blog viste mig rundt i hele byen.

 

"Vi skal nogle gange læsse eller losse, men jeg har ikke noget imod det – det er ligesom træning! Jeg elsker mit job så højt og føler mig i mit rette element."

Aliaksandra

Vitebsk, Hviderusland

Antal år som lastbilchauffør: 5

Virksomhed: Girteka

Segment: International fjerntransport (EU og UK)

Et portræt af Aleksandra

Manuela Jaramillo Vazquez: "Jeg føler mig som en dronning!"

 

Siden hun sagde sit job som servitrice op og blev lastbilchauffør i stedet, er Manuela Jaramillo Vazquez mindre stresset, tjener mere og har en sundere balance mellem arbejde og privatliv.

 

Hvorfor blev du lastbilchauffør?

"Da jeg var servitrice, var jeg meget stresset og arbejdede mange timer. Jeg arbejdede weekender, helligdage... Jeg har aldrig haft tid til mig selv. Jeg længtes efter at være hjemme, at være sammen med min søn. Jeg var på randen af ​​sygdom, og min krop skreg efter forandring, så jeg besluttede at stoppe.

 

"Efter en kort pause fik jeg mit kørekort til bil og kort tid efter til lastbiler. Da jeg var færdig, talte jeg med forskellige firmaer og tog hurtigt imod et tilbud – der er mildest talt stor efterspørgsel efter chauffører. I starten kørte jeg nationale ruter, hvilket betød, at jeg skulle sove væk hjemmefra hver nat, hvilket jeg ikke brød mig om. Men da jeg først havde fået lidt erfaring, kunne jeg nemt skifte til en anden virksomhed, der kunne tilbyde mig kortere, faste ruter."

 

Hvordan har karriereskiftet påvirket dit liv?

"Nu har jeg meget mere fritid, og min løn er næsten det dobbelte af, hvad jeg plejede at tjene som servitrice. Jeg arbejder mandag til fredag, og jeg er hjemme hver aften og weekend. Før længtes jeg efter simple ting som at dele et måltid med min familie eller være hjemme på ferie. Så med hensyn til livskvalitet, balance mellem arbejde og familie – så har det været en massiv ændring."

 

Hvad kan du lide ved dit job?

”På arbejdet er jeg meget selvstændig. Når jeg henter min lastbil, taler jeg lidt med mine kollegaer, og så tager jeg afsted. Jeg har ikke nogen, der fortæller mig, hvad jeg skal gøre, og så længe jeg bliver ved med at udføre mit arbejde perfekt, har jeg fuldstændig frihed. Du organiserer dine egne pauser, dine måltider, og ingen generer dig.

 

"Jeg har altid fået meget støtte fra mine kollegaer og blevet rigtig godt taget imod af vores kunder. Alle i byen kender mig som 'blondinen i den røde Volvo'. For mange mennesker er det stadig imponerende at se en kvinde køre lastbil."

 

Hvorfor er der ikke flere kvinder i branchen?

"Jeg tror, ​​det er blevet opfattet som et maskulint job. Nu hvor der er mangel på chauffører, så gør virksomhederne en indsats for at rekruttere kvinder og giver mere information om, hvordan de kommer ind i branchen. Men hvis dette var blevet gjort tidligere, ville kønsfordelingen nu være 50-50. Jeg siger dig, hvis kvinder havde fået muligheden tidligere, ville vi være vejens dronninger."

Manuela Jaramillo Vazquez

Mérida, Spanien

Års lastbilkørsel: 2

Virksomhed: Raratrans

Segment: Regional transport (Mérida til Madrid)

Et portrætbillede af Manuela Jaramillo Vazquez

Robin Grapa: "Jeg trænede til mit første 100-mil ultramarathon, mens jeg kørte lastbil"

 

Robin Grapa arbejdede som grafisk designer i ti år før hendes tidligere partner – en lastbilchauffør – overtalte hende til et karriereskift. Efter at have kørt lastbil (fjerntransport) for Midwest Carriers i syv år, er hun nu deres Brand Manager, hvor hun hjælper med at rekruttere andre kvinder til faget.

 

Hvordan håndterede du overgangen fra kontorarbejde til lastbilkørsel?

"Jeg blev forelsket i lastbilkørsel med det samme. Jeg har en eventyrlyst, så det at kunne komme ud af kontoret, ind i en lastbil og kunne se landet passer mig virkelig. Jeg var ude at køre på vejene (fjerntransport) og var ofte væk i op til 11 dage ad gangen – men det havde jeg ikke noget imod. Når du er ude på vejen, er der en ægte følelse af frihed. Selvfølgelig har du din tidsplan, men når du først finder ud af det, er resten af ​​tiden din."

 

Hvordan balancerede du lastbilkørsel med din aktive livsstil?

"Det var en udfordring, men jeg var fast besluttet på ikke at påtage mig den usunde livsstil, der er så stereotyp for lastbilchauffører. Fra dag ét spiste jeg sundt og motionerede regelmæssigt. Jeg fandt på enkle øvelser, som jeg kunne udføre i lastbilens førerhus, og jeg fandt steder, hvor jeg kunne løbe i min fritid. Faktisk trænede jeg til mit første 100-mil (160 km) ultramarathon, mens jeg kørte lastbil."

 

Hvad gør du nu i stedet for at køre lastbil?

"Nu er jeg tilbage på kontoret, hvor jeg hjælper med at rekruttere nye chauffører. Jeg møder ofte kvinder – og nogle mænd – der siger, "jeg ved ikke, om jeg kunne gøre det", og jeg svarer, 'selvfølgelig kan du det, bare gør et forsøg". Som ethvert job er det en trin-for-trin læreproces. At kunne gå ind i en traditionelt mandlig branche og udføre jobbet lige så godt, som mand kan, giver en utrolig følelse af styrke."

 

Hvad kan der gøres for at få flere kvinder til at køre lastbil?

"En ting ville være at have flere kvindelige undervisere. Jeg var virkelig heldig, da jeg startede med, at jeg havde en fantastisk underviser, men du er i lastbilen med dem i ugevis, og jeg forstår fuldstændig, hvorfor nogle kvinder kan være utilpas med det. Så hvis vi havde flere kvindelige trænere, ville det være langt mindre skræmmende."

Robin Grapa

Wisconsin, USA

Års lastbilkørsel: 7

Virksomhed: Midwestern Carriers

Segment: Tidligere fjerntransport

Et portrætbillede af Robin Grapa

Audrey Vigheti: "Jeg elsker følelsen af ​​frihed"

 

Audrey Vigheti har ønsket at køre lastbil lige siden hun var barn – men mangel på andre kvinder i branchen holdt hende tilbage. I 2023 tog hun endelig springet, og nu arbejder hun i sit drømmejob.

 

Hvordan blev du lastbilchauffør?

"Jeg stødte tilfældigvis på en annonce for Iron Women – det var et fem-måneders træningsprogram udelukkende for kvinder! Efter mere end ti års arbejde inden for sikkerhed, ville jeg stoppe. Jeg ledte efter et job, der ville give mig mulighed for at bevare en vis grad af uafhængighed og autonomi, og at sidde bag rattet føltes som den slags frihed. Faktisk har jeg drømt om at køre lastbil, siden jeg var 15.

 

Hvad kan du bedst lide ved dit job?

"Jeg elsker følelsen af ​​frihed. At være ude på vejene og køre lastbil er mit tilflugtssted. Jeg nyder virkelig den tillid, der er til mig... at håndtere en 44-tons lastbil selvstændigt er styrkende. Og jeg føler en kæmpe stolthed over at have nået dertil, hvor jeg er i dag!"

 

Hvilket råd vil du give til andre kvinder, der overvejer lastbilkørsel som en karriere?

"Mit råd er bare at gå efter det! Jeg var bange for, at jeg ikke ville klare det, især i min alder - jeg er 45 - men jeg har indset, at det her er en meget åben branche. Mange kvinder tror, at det at være lastbilschauffør betyder at tilbringe hele ugen væk fra hjemmet. Men der er masser af regionale transportjobs, der gør, at du kan vende hjem hver aften. Flere af mine kolleger gør netop det."

Audrey Vigheti

Lyon, Frankrig

Års lastbilkørsel: 2

Virksomhed: Servanin

Segment: Farlige materialer, fjerntransport

Et portrætbillede af Audrey Vigheti

Marina Ivanov: "Mine kvindelige chauffører er de sikreste og mest loyale chauffører, jeg har"

 

Marina Ivanov og hendes mand købte deres første lastbil og grundlagde Apex Transit i 2013. Nu ejer de en flåde på 80 lastbiler, der kører på tværs af USA. Hun er også i bestyrelsen for North Carolina Trucking Association og forkvinde for Women in Trucking Council.

 

Efter din erfaring, hvorfor skulle kvinder overveje en karriere inden for lastbilkørsel?

"Mange af de kvinder, vi har rekrutteret, har været uden arbejde i et stykke tid for at opdrage børn, eller de er enlige forældre, som kæmper for at komme tilbage på arbejdsmarkedet, fordi de mangler erfaring. Og lastbilkørsel giver dem en chance for at sikre sig en god løn – uden en dyr universitetsuddannelse. Selvom du ikke har nogen tidligere erfaring, er der mange virksomheder derude, der er villige til at træne dig og give dig al den støtte, du behøver for at få succes."

 

Hvordan drager din virksomhed fordel af at have flere kvinder i din arbejdsstyrke?

"Lige nu er 11 af vores 76 chauffører kvinder, og de er de sikreste og mest loyale chauffører, jeg har. Jeg er overbevist om, at produktiviteten bliver forbedret og virksomheden bliver mere sikker ved at ansætte flere kvindelige chauffører.

 

"Desværre er der stadig mange myter, folk tror, ​​at kvinder ikke kan køre, at de ikke er sikre. Men dette er kun en myte – undersøgelser har vist, at kvinder generelt er mere sikre chauffører end mænd. I det mindste efter min erfaring er de mere forsigtige, og de arbejder ekstra hårdt, fordi de gerne vil bevise sig selv. Faktisk er vores kvindelige chauffører meget stolte over deres arbejde, fordi de viser, at de formår at trodse fordommene og få succes i branchen."

 

Hvordan tiltrækker og fastholder I flere kvindelige chauffører?

"Vi tilbyder dem en masse fleksibilitet og tidsplaner, der fungerer optimalt for dem og deres familier. Vi forstår også deres behov, såsom at have tildelt lastbiler og få adgang til faciliteter. Jeg synes, at hvis du giver folk den fleksibilitet og forståelse, så vil de også give dig deres bedste. Når vi tager os af dem, tager de sig af os."

 

Hvilke råd vil du give andre transportvirksomheder?

"Enhver transportvirksomhed, der ikke ansætter kvinder, skader kun sig selv, da de går glip af 50 % af talentmassen. At have en mangfoldig arbejdsstyrke hjælper også med at opbygge vores kultur, og for vores kunder viser det, at vi er en inkluderende virksomhed, der hjælper mennesker i vores samfund.

 

"Kun omkring 7 % af lastbilchaufførerne i USA er kvinder. Hvis vi kunne øge det til kun 10 %, ville vi ikke længere have mangel på chauffører." 

Marina Ivanov

Charlotte, USA

År i lastbilsbranchen: 12

Virksomhed: Apex Transit Solutions

● CEO og medstifter af Apex Transit Solutions

● Bestyrelsen for North Carolina Trucking Association

● Forkvinde for Women in Trucking Council

Et portrætbillede af Marina Ivanov